Текст: Анна Димитрова, „Хелен Дорон“

Живеем в общество, което става все по-глобално, a границите между езици и култури – все по-тесни. Все повече бебета растат с повече от един език – било защото са в мултикултурна среда, било защото родителите им са избрали да въведат още един език, водени от многото известни ползи на двуезичието. Повечето родители в учебните ни центрове са от втория тип, но много хора все още се учудват, че курсове по език могат да започват от 3-месечна възраст.

Проучвания в областта на неврологията доказват, че до 4-годишна възраст в детския мозък има „прозорец“ специално за научаване на език. Ако сравним мозъка с един супер компютър, той логично усвоява най-добре, докато е нов. Естественият процес на научаване на език при бебетата и децата преминава през следните фази: чуване, разбиране, говорене. Бебетата започват да чуват звуци още от 18-ата седмица на бременността.

Изследванията показват, че бебето може да различава езиците още в утробата и ясно разграничава говора на майка си от всички останали. Научаването на конкретен език зависи от неговите звуци, наричани още „фонеми“. Езиците по света имат около 800 фонеми, а всеки отделен език използва приблизително 40. Новороденото притежава уникалната способност да разграничава всички 800 звука. Това е така, за да може да научи всеки език, на който е изложено от раждането. С времето то се научава да разпознава фонемите, които чува най-често, и така се „специализира“ в един език. Когато стане на година, бебето загубва способността да различава отделните фонеми толкова ясно.

Все още ли мислите, че 3 месеца е твърде рано за учене на език?

Ползи

Независимо дали е от семейството, или детето посещава уроци, двуезичието има своите преимущества. Децата могат да пренасочват вниманието си и да превключват между различни проблеми много по-лесно, тъй като мозъкът им е свикнал на тази ментална гимнастика и работи на по-бързи обороти. Също така притежават подобрени лингвистични умения и могат да научат всеки следващ език по-бързо. Развиват по-добра емоционална интелигентност и разбиране за чужди култури. Някои изследвания дори сочат, че двуезичието подобрява паметта и предпазва от болестта на Алцхаймер!

Митове и реалност

Често родителите погрешно вярват, че ако бебето е изложено на повече от един език, това ще го обърка и ще забави развитието му. Множество проучвания показват точно обратното. Ранното изучаване на повече езици спомага за развитието на когнитивната „гъвкавост“ на мисленето, креативността, комуникацията и уменията за решаване на проблеми. Някои от по-разпространените притеснения и очаквания, които сме чували в нашия учебен център, са:

  • Детето ми смесва езиците. Да, това е напълно нормално и не значи, че детето е объркано. Изучаването на два езика едновременно може да промени структурата на мозъка при децата, защото превключването между тях е ментална гимнастика, която го кара да работи непрекъснато. Това буквално променя начина, по който се формират връзки в него и как той работи. От друга страна, мозъкът инстинктивно научава първо по-лесните фонетично думи и селективно използва тази, която изисква по-малко енергия. Често в уроците наблюдаваме деца, които първо казват „red”, защото „червено“ е значително по-сложно фонетично. Детето знае и двете, но предпочита да е сигурно, че ще ви даде правилен отговор.
  • Детето ще се претовари от много информация. За бебето всичко наоколо е нова информация. От момента на раждането през целия си живот, съзнателно или не, ние учим. Разликата е в това, че в ранна възраст мозъкът работи на съвсем различни обороти, затова децата са нетърпеливи и дори концепцията им за време е различна. Бебетата на 1 година имат речник от около 50 думи. Докато станат на 6, той нараства до 5000 думи. Мозъкът не е кана, която пълним с литър вода и не остава място – напротив, всички сме виждали хора, които четат и учат много. Значителна част от тях вземат Нобелови награди и променят света.
  • Детето ми не учи достатъчно бързо. Всеки родител е нетърпелив да чуе първите думи на рожбата си, но помислете само колко време им отнема да проговорят на майчиния си език. Често двуезичните деца проговарят по-късно, но това не се дължи на забавено развитие, а на по-големия обем информация, която обработват. Те чуват думи едновременно на два езика, но колко бързо ще проговори детето на всеки език, зависи от честотата, интензитета и нуждата му от употреба. Освен това, за да проговори на даден език, детето трябва да се чувства уверено. Децата говорят уверено на урок, защото са в среда, в която даденият език е норма.

Отглеждането на двуезично дете със сигурност ще ви даде множество уникални и запомнящи се моменти. Ако семейната среда не е двуезична, то уроците в тази ранна възраст, освен всичко друго, са и отлично прекарано време с вашето съкровище! Всеки родител иска да даде на детето си целия свят. Включването на втори език в ранна възраст е чудесна възможност за това.