Пухена възглавница, меко одеялце и тиха музика... Какво повече му трябва на човек? Сигурно се чудите как преди бременността сте могли да заспивате след полунощ, а сега едва чакате слънцето да залезе и вече сте в леглото. Превърнали сте се в истинска фенка на възглавницата. Нямате търпение да се приберете у дома, да вземете душ и да се пъхнете под завивките. Дори и сексът с любимия не ви изкушава както преди...
 
Мързеливото начало
Двете чертички на теста за бременност са факт и след еуфорията идват гаденето, повръщането и умората. Не мислете, че ще ви се спи само следобед. Много възможно е да започнете да се прозявате още от 10 ч. сутринта. Почти 90% от бъдещите майки признават, че в началото на 9-те месеца са се чувствали изтощени и са имали нужда от повечко сън. Разбира се, за всичко това са виновни хормоните, които буквално си правят парти в организма ви. През 9-те месеца в кръвта на бъдещите майки има по-високи количества от т.нар. невростероиди, производни на прогестерона, които имат сънотворно действие. Те предизвикват умора и сънливост. Прогестеронът пък от своя страна е изключително важен хормон, който отпуска мускулатурата на матката и предотвратява преждевременните контракции. По този начин осигурява спокойното развитие на плода.


Какво да правите. През първите три месеца най-добре се подчинете на нуждата си за сън и си лягайте колкото може по-рано. Организмът ви се нуждае от много почивка. Осигурявайте му я. Въведете си ритуал за заспиване. Помолете партньора ви да ви направи масаж или вземете хладък душ, преди да се мушнете в леглото. Спете на отворен прозорец. През 9-те месеца телесната ви температура ще е леко повишена и това може да пречи на спокойния ви сън. Опитайте се да подремвате следобед дори и за 10–20 минути.

Страх и сълзи
През първата половина на 9-те месеца коремчето ви расте, гаденето и умората изчезват и вече не ви се спи толкова. Изглежда, че организмът ви се е приспособил към промените от бременността. Статистиката сочи, че почти половината от бъдещите майки се чувстват тонизирани и работоспособни през този период. Той е и един от най-вълнуващите – гърдите ви са наедрели, а самочувствието ви се е възвърнало. Причината отново са хормоните. Нивото на естрогените се покачва и те противодействат на прогестерона, като ви дават сила, жизненост и енергия. Тези хормони обаче имат и странични ефекти – резки промени в настроението. Често след четвъртия месец много бъдещи майки се оплакват от емоционална нестабилност – изкуствено преувеличаване на незначителни проблеми, притеснения и страхове, които са причина и за неспокойния сън.


Какво да правите. Лягайте само когато сте наистина уморена и се опитвайте да не мислите за проблемите си, когато сте под завивките. Поне няколко часа преди сън избягвайте негативните емоции – неприятни разговори, страшни филми или книги. Отдавайте се на приятни забавления с партньора си.
Ако през деня носите ластични чорапи, това може да ви спести много нощни разходки до тоалетната. В тъканите на бременните се задържа повече вода, която се отделя през нощта. Специалните ластични чорапи пречат на задържането на течности.
За да се насладите на бременните си сънища, повдигнете леко леглото от страната на главата. Това ще предотврати затрудненото дишане. Ако имате хрема, правете промивки на носа със солена вода.

Нощни безпокойства
Към края на бременността ще ви се иска бебето да излеза на бял свят колкото може по-бързо. Най-вероятно ще страдате от различни болежки – болки в гърба, в краката, сърбежи по кожата... Все пак може да се утешите, че малкото човече скоро ще е при вас. Големият корем е сред основните причини за нощните безпокойства. Освен това най-вероятно ще страдате и от киселини, а бебето постоянно ще ви рита. Към края на бременността не се надявайте да спите дълбоко. Ще се събуждате често или ще будувате цяла нощ. Това бъзсъние е начин организмът ви да се подготви за времето, когато бебето ще ви буди по няколко пъти на нощ.
Какво да правите. Има няколко трика, които ще ви помогнат да се настроите за лягане. Час преди сън се разходете на чист въздух или послушайте тиха музика. Опитайте се да намерите най-подходящата поза за сън. Обърнете се на лявата си страна. Така бебето няма да затруднява кръвообращението ви. Поставете няколко малки възглавнички, които да подпират кръста ви и поне една между коленете. Внимавайте какво вечеряте. Избягвайте тежките храни, за да не получите киселини. Забравете газираните напитки, особено вечер. Дори да сънувате кошмари, не ги приемайте насериозно и не търсете значението им в съновника. Запомнете, че в този период сте склонна да преувеличавате. Ако имате проблеми със съня, хапнете нещо сладко или изпийте половин чаша мляко с мед. Инсулинът, който се отделя непосредствено след това, действа приспиващо. Дори и да се притеснявате, че се въртите прекалено дълго в леглото, не посягайте към приспивателни средства. Те няма да ви помогнат, а само могат да навредят на бебето.
      
Д-р Илиана Стоева
акушер-гинеколог