Средновековните алхимици били твърдо убедени, че всичко в природата, което заобикаля човека, се управлява от 7-те основни метала: мед, желязо, калай, олово, живак, злато и сребро. С тях лекували болните и смятали, че с помощта им може да се променя психиката и да се влияе върху съдбата.
Съвременните учени не отричат напълно тази ексцентрична теория. По научен път те се стремят да открият зависимостта между химичните елементи и човешкия организъм. Засега обаче само леко се приближават до древната хипотеза.


Почти всички елементи (106) от таблицата на Менделеев присъстват в човешкия организъм и “се грижат” за здравето му. Според значението си те се разделят на три групи.

  • Елементи, от които са изградени основните структури и тъкани в организма: водород, кислород, въглерод, азот, натрий, калций, сяра, фосфор, хлор...
  • Елементи, които се срещат в много тъкани на организма, но са в малко количество: желязо, манган, мед, кобалт, магнезий, живак, цинк... Незначителното им количество не ги прави по-малко жизненонеобходими. Поради скромното си присъствие те се наричат микроелементи.
  • Случайно попаднали в организма елементи, в нищожно количество, с все още недоказано отношение към здравето.

    Известно е, че през бременността и кърменето особено важно за организма е да получава достатъчно количество магнезий, калций, калий, натрий.
    По-малко обаче се знае, че през тези периоди важна роля имат и други метали и микроелементи
    Те като магични диригентски пръчици управляват важни моменти в обмяната на веществата. От една страна, еколози и лекари съветват да се пие филтрирана вода, пречистена от метали (мед, кобалт, цинк и др.). Едновременно с това се препоръчва да се приемат комбинации от метали и витамини. Къде е истината? Врагове или приятели на човека са металите? Повечето от тях са приятели, но само ако са поети в малко количество. Отново важна е мярката!
    Ако всички метали в организма се извлекат и се превърнат в прах, те ще се поберат в непълна супена лъжица. Спрямо теглото на човека това е нищожно малко количество. Без тях обаче няма да са възможни много основни функции на организма. Липсата или дефицитът им често могат да причинят заболявания.
    Цинк. Нужната дневна доза от него е 12–15 мг. За бременните и кърмачките е малко повече – 14–18 мг. Той стимулира растежа, функциите на мозъчните клетки и на детеродните органи, имунната защита, помага за бързото зарастване на рани, за образуването на качествена сперма, на инсулин. При дефицит на цинк дейността на половите жлези и имунната система отслабват. При повишен прием той дразни стомаха и червата, блокира имунната система и тя почти не функционира.
    Как да го набавяте? Включвайте в менюто си всички видове месо, морски дарове, яйца, нискомаслено сирене, бирена мая, бобови растения.
    Желязо. Нужното дневно количество от него е около 15 мг, но през втората половина на бременността и след раждането – до 18 мг. Желязото е кислородният посланик. То се настанява в червените кръвни телца, увлича поетия от въздуха кислород и с тях го разнася из организма. Предпазва от анемия.
    Как да го набавяте? Яжте различни видове месо, зеленчуци със зелен цвят, бобови растения, зърнени храни, яйца.
    Мед. Дневно са нужни 4 мг мед. Тя участва в строежа на съединителната тъкан и (по-малко) на костната система. Без нея осанката ни би била отпусната, безформена, а движенията ни – некоординирани. Медта е помощник на желязото в строежа на червените кръвни клетки, но тя присъства и в ядрото на белите кръвни клетки. Участва в поддържането и на имунната система.
    Как да я набавяте? Консумирайте повече бобови растения, морски дарове, зърнени храни.
    Манган. Той присъства в организма, но дневно от него се ползват само 5 мг. Може да се определи като строител на скелета. Манганът участва най-активно в оформянето му, по-малко в съединителната тъкан. Ефективно подпомага изгарянето на захарите и мазнините. Не бива да се пренебрегва от родилките и особено от кърмачките.
    Как да го набавяте? Богати на манган са бобовите растения, тиквата и тиквичките, спанакът, всички видове ядки, чаят (зелен, билков).
    Молибден. Дневно от него са нужни 2–3 мг. Този метал предпазва от анемия и кръвоизливи.
    Как да го набавяте? Включвайте в менюто си листни зеленчуци, пълнозърнести храни, бобови растения. Тези храни са характерни за националната ни кухня и обикновено се консумират с удоволствие.
    Хром. Дневните нужди са 3–5 мг. Той изчиства кръвоносните съдове от ненужни и опасни плаки. Подпомага растежа, понижава кръвното налягане, предпазва от диабет, регулира нивото на кръвната захар и енергийните ни ресурси.
    Как да го набавяте? Яжте богатите на хром бирена мая, пилешко месо, царевично олио, риба, миди, стриди, телешки черен дроб.
    Кобалт. Дневната нужда от него е около 8 мкг. Той също предпазва от анемия. Важен е за всички бременни, родилки, кърмачки, бебета и хронично болни. Той е част от витамин В12 и така активно участва в строежа на червените кръвни телца.
    Как да го набавяте? Ще си го осигурите чрез консумацията на месо, мляко и млечни продукти, миди и другите морски дарове. При вегетарианците количеството на кобалта е намалено, поради което те страдат от анемии.
    Стана ясно, че металите постъпват в организма чрез храната. Никой обаче не може в един ден да консумира такова количество от всички видове храни, че да си набави необходимите микроелементи. Затова често се препоръчва те да се приемат комбинирани с витамини. Предозирани обаче, всички те са опасни. Това, слава Богу, се случва рядко при разумно и рационално хранене.

    Любопитно
    Някои историци смятат, че Римската империя е изчезнала не поради нашествието на варварите, а защото римляните са се хранели в оловни съдове. Голямото количество олово намалява умствените способности... Това е само хипотеза! Дали някой ден няма да се превърне в научен факт?!