За да има успехи, детето ви трябва да е умно. Обратното също е вярно. Установено е, че тези, които успяват, имат висока степен на емоционална интелигентност.


Може ли бъдещият успех да се предскаже? Американски психолози решават да определят критериите, по които това може да се направи. Те раздали на 4-годишни деца парче торта, като им обяснили, че ще получат и второ парче, ако обаче четвърт час се въздържат да изядат първото.

Някои деца веднага опустошили сладкото изкушение. Други явно се измъчвали, затваряли дори очите си, но не посегнали към парчето. По-късно се оказало, че децата от тази група имали по-висок успех в училище, по-лесно се приспособявали, били по-общителни. Още от най-ранната си възраст те успявали да се владеят, да се концентрират, да се изявяват.
Бебето ви не се ражда с тези качества. То обаче има всички заложби бързо да ги придобие. Мама и татко могат да му помогнат.

Софтуерът на ума се формира отрано

Доказано е, че емоционална интелигентност развиват деца, които още от раждането си растат заобиколени от внимание. Така те се чувстват защитени и това е основата за високи умствени постижения. Причината е, че паметта и чувствата са тясно свързани помежду си, тъй като и за двете са отговорни едни и същи зони в мозъка.
През първите месеци грижите ви за детето стимулират оптималното му физическо и нервно-психично развитие. Когато сменяте пелената му, кърмите го или го гушкате, през мозъка му протичат импулси – започва формирането на мрежата, която подготвя умствените постижения.
Любопитно е, че още в първите дни след раждането новороденото се опитва да създава връзки между нещата. Като тази: "Щом мама ми говори, сигурно скоро ще ме вдигне от креватчето." В началото бебето е по-пасивно и очаква импулсите да идват от майката. След 6-ия месец обаче то започва самостоятелно да проучва околния свят. Протяга ръце към играчката, която виси над него, и очаква или да му я подадете, или да му обясните нещо. Това е неговият начин да ви задава въпроси.

С течение на времето детето става все по-подвижно и заедно с това расте и любознателността му. Когато се научи да пълзи, да пази равновесие, то непрекъснато придобива нов опит, който се складира в неговия мозък.
Две-тригодишното дете постоянно експериментира какво може и какво не, какво му е позволено и кое е забранено. Това често ядосва близките около него. Защото те приемат някои негови инициативи като непослушание и своеволие. Например момчето на 2-години бърза да счупи камиончето, за да узнае какво има "вътре" в него... Добре е да запомните, че чрез тези занимания малчуганът не само задоволява любопитството си, но се учи и да се съсредоточава върху конкретна задача.

Еволюция

Бебетата се раждат гении – през първите месеци те могат да разбират всички езици на този свят. Това, което чуват най-често, се съхранява в мозъка им за около девет месеца като майчин език. Ранният опит е важен и за зрението, и за слуха. Бебето се учи да вижда, като първо наблюдава лицата на мама и татко, ярките цветове и форми на играчките, различава светло и тъмно. То се стреми да чува, когато мама се обръща към него с мили думи. Мозъкът преминава през различни периоди при усвояването на определени умения. Не се заблуждавайте, че може да формирате енциклопедист от най-ранна възраст и поради това не претрупвайте деня на детето с всякакви занимания. Не забравяйте обаче, че през първите три години връзките в мозъка се развиват особено интензивно, тъй като през този период в него последователно "се отварят" все нови и нови зони – нещо като телефонна система, в която се включват все повече абонати.

Още след раждането бебето се подготвя за абстрактното мислене. В първите седмици то разпознава предметите, на три месеца е в състояние да ги различи дори ако са деформирани. На 6–8 месеца се убеждава, че съществуват неща и хора, макар че то не ги вижда. Това е огромен скок в мисленето.
На една година детето може да си представи протичането на процеси. То обаче е педант – държи действията да протичат по един и същи начин. Когато хвърля играчката от креватчето си на пода, иска мама веднага да му я подаде...
На година и половина то се стреми да има свои изяви – започва да прави собствени планове. Например иска да яде с голямата лъжица вместо с малката. В този период се появява "Аз-съзнанието".
През третата година детето може да прави заключения за действителността от символи – “Ще получа подарък за рождения ден”. Това вече е абстрактно мислене. На 3–4 години детето задава първите по-философски въпроси – “Защо сутрин е светло, а вечер – тъмно?”. Настъпва време да задоволявате неговата любознателност не само с отговорите “да” или “не”. Ще се наложи да обмисляте как най-популярно да обяснявате какво е някой да почине или защо на касата в магазина хората се нареждат един след друг...

Шегите хранят мозъка

Няма нищо лошо, ако от време на време се вдетинявате. Това е полезно и за вас, и за малчугана. Ще ви улесним с някои идеи.
Първите шест месеца. Бебето има нужда от атракции.
Имитирайте го, правете му гримаси, пейте му с нисък или с висок глас.
Съберете предмети, изработени от различен материал: кадифе, коприна, дърво, пластмаса. Давайте ги на детето да ги пипа. Разбира се, не му предлагайте неща, които са опасни и могат да го наранят. Окачете черно-бели или пъстри плакати в стаята, в която е креватчето му, и сочете някои интересни детайли от тях.
Втората година. За детето ще е много забавно, ако поиграе със стар вестник. Давайте му и наблюдавайте как то го мачка с малките си пръстчета, как се вглежда в илюстрациите, къса го... Особено подходящи за тази игра са каталозите на големите вериги, защото са по-шарени и хартията им е гланцова.

Направете от кашони тунел или къщичка за малчугана. Наблюдавайте го как пълзи, разглежда творбата ви и се крие в новото “скривалище”.
Стимулирайте откривателския порив на детето, когато сте на разходка. Съревновавайте се кой пръв ще види куче или коте, кой ще открие червено цвете в парка.
Направете сапунени балони и накарайте съкровището си да ги гони, хваща и пука.
Правете тренировки по запомняне. Често питайте детето къде е любимото му мече, помолете го да ви го донесе.
Третата година. Четете артистично книга с картинки, играйте сценки по това, което се описва в нея. Метнете одеяло върху себе си и детето и така пълзете или ходете по стаите. Кой пръв ще се измори?
Включвайте го да помага в домакинството – подредете заедно масата. Или по-добре подредете я вие, но го накарайте да открие какво сте забравили да сложите.

Висок ЕК=успех

ЕК означава емоционален коефициент. Той показва каква емоционална интелигентност притежава детето. Деца, при които този коефициент е висок, успяват повече в живота. Високият ЕК не е вроден, той се придобива. Може да започнете стимулирането в тази насока още при кърмачето. Когато забележите някое характерно състояние при детето си, назовавайте го: "Вече ти се спи", "Гладно си", "Радваш се". С времето то ще установи, че го разбирате все по-добре. Към края на първата година може да споделяте с детето собствените си чувства. Така ще го стимулирате и то да описва своите.