Всяка майка се надява детето й да постигне много неща в живота. Пътят към успеха обаче често се оказва труден. Без съмнение умните деца преуспяват повече. Те притежават и по-висока степен на емоционална интелигентност. Американски учени провели простичък тест сред група деца на 4-годишна възраст. Те им предложили парче торта с обещанието да им дадат още едно, ако се въздържат да не изядат първото в продължение на 15 минути. Някои деца веднага се нахвърлили върху сладкото изкушение, други успели да се въздържат. Оказало се, че малчуганите от втората група се концентрират по-добре, имат по-висок успех, по-лесно се приспособяват и адаптират и са много по-комуникативни. Останалите се поддават на първичните си желания. Как обаче да направите така, че детето ви да попадне във втората група?
Много майки смятат, че бебето се ражда природно интелигентно. Истината е, че родителите са тези, които трябва да се погрижат за развитието на детския ум. Започнете с мозъчните тренировки на детето още след раждането му
Умните деца са заобиколени от внимание. Причина за това е, че паметта и чувствата са тясно свързани помежду си, тъй като и за двете са отговорни едни и същи центрове в мозъка. През първите месеци емоциите и грижите за детето развиват мозъка му. В този период то се опитва да направи връзка между собственото си поведение и вашите реакции: “Когато плача, мама идва да ме вземе.” То се нуждае от повече забавления. Бъдете огледало за детето си – имитирайте го, правете му гримаси. Съберете различни предмети: кадифе, коприна, перо, дървена или пластмасова фигурка. Дайте ги на бебето, за да ги докосва и да оценява материите. Окачете черно-бели или пъстри афиши в детската стая, така ще стимулирате зрението му. Внимавайте! Все пак не правете дома си циркаджийска арена.
През второто шестмесечие
малчуганът започва самостоятелно да изследва света около себе си. Той сочи запалената свещ и очаква обяснение. Насърчавайте го да задава въпроси. Показвайте му нови предмети. Колкото по-голяма свобода за движение има детето, толкова по-любознателно става. Когато пълзи, катери се или тича, то придобива нов опит. Изключително полезно е да играете заедно на изследователи. Докато се разхождате, търсете кой пръв ще забележи някое куче или котка. Върнете се в детството и пускайте сапунени балони, които са така забавни за хващане. Детето ви ще оцени тази игра и същевременно ще става все по-ловко. Изпробвайте паметта на малкия немирник, като го питате къде е любимата му играчка.
Родителите трябва да са много търпеливи с
2–3-годишните
Те постоянно експериментират и опъват здраво нервите на мама и татко. Любопитството при тях е безгранично. Ето защо трябва да насърчавате детето да учи нови неща. Преди да изхвърлите старите вестници, дайте на детето да поиграе с тях. То ще оцени “подаръка”, който му правите. Каталозите на големите супермаркети са още по-забавни, защото са разноцветни и на гланцирана хартия. Малкият палавник ще се зарадва и на картонения тунел от празни кашони, който може да му направите. В него той ще се крие, ще пълзи и ще се забавлява.
По-голямото дете пък ще е доволно, ако му четете книжка с картинки и разигравате сцени от нея. Нека то ви помага и в кухнята, когато слагате масата. Или още по-добре – подредете я вие, но накарайте детето да открие какво сте забравили да сложите.
Говори ми на японски
Бебетата се раждат гении – през първите месеци те могат да разбират всички езици. Това, което чуват най-често обаче от мама и татко, се съхранява в мозъка им и така те проговарят след годинката.
След раждането новороденото се учи да вижда. Като наблюдава лицата на родителите си, то постепенно различава цветовете. Ето защо е от изключително значение какви ще са цветовете на играчките му. Същото се случва и със слуха. Колкото повече мама и татко говорят на детето, толкова по-добре то възприема различните звуци. Според най-нови проучвания докато детето още е съвсем малко, мозъкът му може да усвоява различни умения. Това обаче не означава, че трябва да насилвате малчугана да учи чужди езици или да свири на пиано, докато е на 3.
В първите седмици след раждането детето различава предметите, на три месеца то е в състояние да ги познае дори ако са деформирани, а на 6–8 месеца знае, че съществуват неща и хора дори без да ги вижда.
Навършило годинка, малкото човече вече е наясно как протичат различни процеси, а само 6 месеца по-късно може да прави собствени планове.
Първите философски въпроси се появяват след 3-ата година.
Отразените чувства
Не е трудно да дадете добър старт в живота на детето си. Започнете да стимулирате чувствата му още от кърмаческата възраст. Щом забележите някаква емоция, кажете му: "Сега си уморено", "Гладно си", "Радваш се". С времето то само ще започне да го осъзнава.
Към края на първата година може да споделяте с детето собствените си чувства. Така ще го стимулирате да описва и своите. Тази методика се нарича “отразяване”. Доказано е, че децата, при които тя е прилагана, са по-добри, а пристъпите им на инат и лошо поведение са по-редки. "Отразяваните" деца се чувстват разбрани и могат да се владеят по-добре.
Възход и... затишие
При новороденото само някои центрове са активни, нервните връзки едва започват да се изграждат. До настъпване на училищната възраст растежът им е стремителен, към средата на двадесетата година обаче те намаляват.