Д-р Галина Попова
детски невролог

Изборът на играчка за малкото ви съкровище може да се превърне в същинско мъчение. Причина за това са дългите колебания дали това, което ще купите, е подходящо за възрастта му и какво точно ще му даде –  само забавление или и някакво познание. Д-р Галина Попова – детски невролог в столичния медицински център „Санус 2000“, лектор в С „9 месеца” на училище, дава своите препоръки как да се избегнат някои грешки, които младите родители понякога допускат...



Време за първата играчка
През първия месец още е рано за играчки. „По-добре е на бебето да се осигури спокойствие, за да се ориентира в новата среда, да опознае образите на най-близките си хора“, съветва д-р Попова. В началото на втория месец идва и първата играчка, която по традиция е дрънкалката. Тя трябва да е лека, да не е чуплива, да е от мека и еластична материя и да не издава силен звук. „Когато бебето е на 2–3 месеца, то все още не може да осъзнае, че именно неговите движения предизвикват звука от играчката, и се стряска от силния шум“, обяснява невроложката.


Когато светът се върти...
При бебетата между 2- и 4-месечна възраст съществува рефлекс за автоматично проследяване, т.е. кърмачето все още не е способно само да отмести поглед от движещ се предмет. Затова въртящите се играчки над бебешкото легло не са особено подходящи за първите месеци. „Представете си непрестанно да въртите очите си, без да можете да спрете. Някои родители смятат, че въртеливото движение на играчката успокоява мъника, но ефектът всъщност е обратен – така бебето насочва вниманието си към нещо, което го изморява и му пречи да заспи. Играчката може да виси над креватчето, но да не се движи, не и преди 4-ия месец“, категорична е д-р Попова.

Занимателна или образователна?
Основна дилема на родителите при избора на играчка е дали да се предпочете това, което ще донесе забавни емоции, или онова, което ще помогне на детето да усвоява нови умения. Не забравяйте, че играчките са важно средство, чрез което кърмачето опознава света. За да може този процес да протича по-леко, добре е забавлението и образователната функция на играчките да вървят ръка за ръка.

Приблизително до края на първата си година детето вече може да се ориентира за цвета на предметите около него. За да го стимулирате, за тази възраст подходящи са игрите с цветни кубчета или рингове, които детето трябва да се учи да разграничава по цвят и по форма. Внимавайте тези играчки да са с по-големи части, за да няма риск мъникът да се задави или да погълне някоя част, когато я слага в устата.

“И все пак нека родителите не забравят, че най-добрият учител за децата им е Природата. Затова нека по-често излизат извън големите градове, без изкуствени играчки, където живата природа ще помогне децата им да растат по-спокойни, умни и хармонични“, призовава д-р Попова.

В царството на фантазиите
Има играчки, които внасят емоционално спокойствие в бебешкия свят. По-голямото кърмаче например се нуждае от меки плюшени приятели (от висококачествена материя, която не се нищи), защото те му вдъхват чувство на сигурност и защитеност.

Куклите за куклен театър също са чудесно средство детето да се забавлява, но и да развива въображението си, а дори и чувството си за хумор. „Можете да му измисляте приказки и шеги, да разигравате весели ситуации от ежедневието“, съветва д-р Попова.

Сандра Димитрова

Бънджи мания


„При бебетата и малките деца кръвоносните съдове на мозъка все още са слаби, затова и по-силното люлеене или подхвърляне във въздуха, което често е любима игра на татковците, не се препоръчва, защото може да има сериозни последици. Бънджито може и да е забавно за кърмачето, но е подходящо за малко по-големи деца – чак след 2-рата, дори след 3-ата година“, предупреждава лекарката.

До края на първата си година детето вече може да се ориентира за цвета на предметите около него. За тази възраст подходящи са игрите с цветни кубчета или рингове, различни по цвят и форма.