Текст: Феодорина Ляскова
„Важно за децата и особено за родителите им, които често вземат решенията вместо малките, е да разберат, че зрението се развива. Това означава, че ако в даден период от живота си детето получи някакво отклонение в очите си, то може да го израсте, т.е. проблемът да се разреши с възрастта. До около 21-годишна възраст тялото постоянно се променя, здравословното състояние може да се подобри и някои проблеми да изчезнат. Ето защо не бива да се бърза да се слагат очила на децата от най-ранна възраст, освен при изключителни обстоятелства“, обяснява Зоя Иванова, иновативен педагог от Пловдив, председател на сдружение с нестопанска цел, което работи по три проекта, свързани със здравето на очите на децата. Те са част от инициативата на сдружението „За ангелите ни“, чиято цел е грижа за здравето, сигурността, личностното развитие и реализацията на децата.
Един от проектите е тридневен фестивал „Здравето на очите“, с вход свободен, реализиран в три поредни години в Пловдив. В рамките на фестивала се организират образователни лекции и игри за подобряване здравето на очите на деца и възрастни.
Според Зоя Иванова отклонението в зрението при подрастващите може да се преодолее в даден етап от развитието им. А очилата, поставени в ранна детска възраст, поемат част от функцията на окото и пречат за нормалното му развитие. В него има различни системи, мускули, които, ако не работят, атрофират. С използването на очила проблемът при детето може да се задълбочи, тъй като те изземват функциите на окото. То не може да се изчиства добре от токсините и да ги извежда навън, не може да се храни ефективно.
„Едва ли има човек, който да е излекувал очите си, като е носил очила”, подчертава Иванова. „Млада жена на 30 години, при това лекар, успя да намали диоптъра си след посещение на нашите занимания. Факт, който медицината не може да обясни. При друг случай с леки упражнения се избистри зрението на малко дете. Когато при нас идват дечица, те свалят очилата си и работим без тях. В процеса на заниманията детето дори забравя, че носи очила. Много деца ме молят да кажа на родителите им да не им слагат повече очилата.“
От сдружението провеждат и практически обучения „Добро зрение без очила“, на които деца и родители в продължение на два дни получават знания и практикуват как да се грижат за зрението си с използване на естествени методи за възстановяване и превенция.
Има случаи на възстановено зрение, след като през лятото малчуганите са били по-дълго сред природата – на планина или море, на чист въздух и слънце, без да ползват очилата си. Важно е родителят да има разбиране за тези неща. Очилата ограничават периферното зрение и когато се налага детето да се прибере по тъмно например, то се страхува и е под стрес, защото не вижда добре. Това е неблагоприятно за здравето му.
След като се информира подробно, всеки родител трябва да вземе решение дали е разумно детето му да носи очила от най-ранна възраст. Това, на което залагат от сдружението, е зрението на малчуганите да се съхранява и възстановява чрез естествени методи. Те са лесни и достъпни начини за постигане на устойчиви резултати.
Децата живеят в доста замърсена среда, особено в големите градове, което разболява не само очите им. Вреди им и електромагнитното излъчване от различните уреди у дома. На все по-малки деца се купуват таблети, мобилни телефони, разрешава им се да играят на компютърни игри. Едва ли родителите се досещат, че модерните „играчки“, които съвсем не са безобидни, може да се използват за трениране на очите на малките, без да се прекалява с използването им. Това става, като например се променя разстоянието между очите и таблета – той се приближава и отдалечава през кратки интервали от време. Добре е да се сменя и осветлението – да се редува по-тъмно и по-светло. Зрението при децата е развиващ се, познавателен процес и какъвто проблем да има, той може да изчезне. Докато тялото расте, очите също се променят. Доброто зрение на детето е необходимо за опознаването на света около него и трупането на знания, за общуването с другите.
За очите на детето са важни и факторите на външната среда – чистият въздух, светлината, слънцето, гората, зеленината, които подпомагат релакса и отпускането на тялото, а оттам и на очите. В окото има системи, които присъстват и в тялото – например нервната система. Когато детето е стресирано, изплашено, напрегнато, това се отразява както на тялото, така и на очите. Ето защо физическото и психическото отпускане въздействат благоприятно върху зрението.
На децата и на родителите им се предлагат лесни за изпълнение упражнения за очите, които помагат за подобряване на зрението. Добре е те да се правят всеки ден. Например, докато детето си е у дома, може да фокусира очите си върху по-близки, а след това и върху по-далечни предмети. Това се редува в продължение на няколко минути. Лесно е да се практикува в детската градина или на детската площадка.
Има и символи, които, докато се наблюдават, действат релаксиращо на очите.
Докато са у дома, децата да се оглеждат в огледалото и да разглеждат очите си. Да ги движат наляво, надясно, нагоре и надолу в продължение на минутка или две, което може да се превърне в полезна и забавна игра.
Полезно е да наблюдават как се движат животни, насекоми, да следят контури, очертания на фигури и предмети.
Важна за зрението е и светлината у дома, в детската градина или в училището. Тя трябва да е достатъчно силна и да е от обикновени електрически крушки. Флуоресцентното осветление не се препоръчва. Най-добра е естествената светлина, разбира се, особено когато детето рисува или се забавлява с играчки.
Топлината действа добре на очите. Полезно е малките да прекарват повече време на слънце, което оздравява цялото тяло.
Не бива да се пренебрегва и хигиената на очите. „Имаме идея да направим образователни табла за детските градини и за училищата”, споделя Зоя Иванова. „В тях ще се набляга на хигиената и здравето на очите и децата ще ги виждат всеки ден. Полезно е те често да плискат очите си с вода.“
Очите са свързани с мозъка и когато децата имат проблем със зрението, родителите ги водят на офталмолог, но понякога е добре да се направи консултация и с невролог.
„При нас малките са като на училище, но училище на живота”, уточнява Иванова. „Имаме две групи деца – на възраст до 8 години и над 8 години. Обучаваме ги на неща, които не се изучават в училище или в детската градина. Винаги се правят упражнения за отпускане на тялото, за отпускане на психиката и гимнастика за очите. Имаме минути за танци, театър, музика, рисуване, математика, храненето като начин на живот, чужд език, цветознание, етика, естетика. Децата си тръгват спокойни, даже предават наученото и на родителите си. Важни са и отношението на родителите към детето, както и атмосферата вкъщи. Когато семейната среда е неблагоприятна, със скандали и грубости, детето страда, затваря се в себе си, не иска да чува и да вижда драмите в семейството. Това се прехвърля и на физическо ниво – влошава се зрението му например“, предупреждава педагогът.