Към 4-ия месец кърмачето вече може целенасочено под зрителен контрол да посяга и да хваща предмет. По това време обаче то все още не показва предпочитание към т.нар. водеща ръка – дясната или лявата. То се насочва към привлекателна играчка и с едната, и с другата ръка. Наред със зрението и слуха, към начините за опознаване на най-близките предмети от заобикалящата среда се добавят осезанието и ръчните дейности.


От дълги години се правят задълбочени наблюдения на бебета през първата година от живота им. Установено е, че през 9–10-ия месец детето

започва по-често да използва
едната от двете си ръце
На тази възраст то вече е съзряло да манипулира с два предмета. В такива действия координирано участват и двете ръце, като едната е по-активната, а другата изпълнява поддържаща функция. През втората година тази тенденция става по-явна, макар и не категорично затвърдена. До 4-годишната възраст обаче със сигурност може да се установи дали при едно дете ще е водеща дясната ръка, или то ще е левак. Знае се, че 90% от хората са десноръки, а останалите си служат предимно с лявата ръка. Срещат се и такива, които ползват еднакво добре и двете си ръце.
Тези предпочитания в човешката дейност са
генетично заложени
Обикновено един от родителите на детето или някой близък роднина е левак. Специалисти по психомоторното развитие при малките деца са проучвали въпроса дали има още по-ранни белези, други предвестници на по-късно проявяващата се латерализация, т.е. коя от страните – лява или дясна, ще се очертае като доминираща. Те установяват, че бъдещите десноръки деца още от първите месеци след раждането, докато лежат в креватчето, спонтанно повече обръщат главата си надясно. Според други наблюдения бъдещата водеща ръка по-дълго задържа играчката, попаднала в нея.

След като е доказано, че по-активната ръка се определя от гените, постоянно възниква въпросът: леворъчието минус ли е за индивида и нужно ли е такова дете обезателно да бъде заставяно да ползва с предимство „по-правилната” – дясната ръка?
„Централите”, които командват движенията
се намират в определени зони на двете мозъчни полукълба (хемисфери). Когато доминантното е лявото, по-активни са десните ръка и крак. Наред с това то има отношение към логичното мислене, отговаря за осмислянето на чуждата реч и собствените говорни изяви. Не само при всички десноръки, но и при около 65–70% от леворъките лявото полукълбо е водещо по отношение на речта. А при тях функционално преобладава дясната хемисфера. Тя дори им дава известни предимства с това, че са особено наблюдателни, с богато образно мислене, силно емоционални. Такива личности правят живота по-богат и разнообразен. Сред леворъките има доста математици, изявени артисти, художници, музиканти...
Живеем в XXI век и е крайно време
да се загърбят отживели препоръки
че детето левак задължително трябва да промени водещата си ръка (има случаи на такова дете да се връзва „лошата” му ръка). Ако вашето дете е левак, приемете този факт без никакви отрицателни емоции, защото насилствените методи често отключват заекване.
Латерализацията обаче може да се разглежда и от друга гледна точка. Поради преобладаващата част на десноръките индивиди много от най-използваните инструменти и технически средства са конструирани за тяхно удобство (ножици, шевна машина, мишката за компютъра...). Поради това добре е леворъкото дете отрано да се насърчава да манипулира и с дясната си ръка. Това не означава да я пренастройва да е водеща. Има препоръки и към десноръките – и те да активират лявата си ръка. Така ще се стимулира тяхното недоминантно, т.нар. „художествено” полукълбо.
Като лекар с дългогодишна практика и наблюдения на деца с неврологични проблеми през ранното детство искам да насоча вниманието ви като млади родители върху едно обстоятелство. Ако вашето кърмаче – на 4–5 месеца, посяга и хваща играчката само с едната си ръчичка (особено ако е лявата) и щади другата,
не се самоуспокоявайте
че то ще е левак. За спокойствие се консултирайте с невролог. При някои деца с водеща лява ръка се установяват и други симптоми, които са клинична проява на проблеми, възникнали през ранните етапи от развитието на мозъка.
Всяко дете трябва да получи шанс да реализира своята индивидуалност. А леваците имат право да се гордеят, че сред тях са много талантливи личности. В минали времена – Александър Велики, Леонардо да Винчи, Моцарт... А в нашата съвременност – Робърт де Ниро, Анджелина Джоли, Барак Обама, Фил Колинс...

Д-р Маргарита Поппандова 
детски психоневролог