Органът, който определя изключителните възможности на човека, е мозъкът. Той командва движението, функциите на сетивата, контролира дейността на вътрешните органи, ритъма на сън и бодърстване. Най-съществено обаче е неговото значение за нашия психичен живот.


Мозъкът се развива по строго определена,
генетично заложена програма

Той започва да се формира още съвсем рано след образуването на човешкия зародиш. Към 4-ата седмица вече се е появила нервната тръба – неговият предшественик. След 10-ата седмица интензивно се образуват нервните клетки. Процесът протича с неимоверно висока скорост – всяка секунда броят на тези клетки нараства с 4000! Те се насочват към определени зони и последователно се разполагат отдолу нагоре – така мозъчната кора се изгражда от 6 слоя. Вече при 7-месечния плод се е формирал целият запас от неврони. След раждането развитието на 

нервната система протича в две противоположни посоки
Едната се характеризира с продуктивни процеси – формират се основните мозъчни отдели, между различните структури се изграждат множество връзки. Израстъците на нервните клетки, по които протичат импулси, се покриват с т.нар. миелинова обвивка. Благодарение на нея тези импулси се предават с още по-голяма бързина. Другите процеси имат деструктивен характер. Тъй като още вътреутробно са започнали да се образуват прекомерно много неврони, част от тях – ненужните, започва да се елиминира. Но при двегодишното дете количеството им все още е около 50% по-голямо, отколкото при възрастния човек. Постепенно свръхпродуцираните, изменени нервни клетки започват да се разрушават, докато се достигне постоянното им ниво към 11–16-годишна възраст. Доказано е, че ако нервните връзки въобще не се включат в действие, те се разпадат. И обратното – дори и да е завършено тяхното формиране, при условие, че детето натрупва все нови и нови знания, както и умения, продължават да се образуват допълнително контактни зони (т.нар. синапси).
Човешкият мозък се състои от
две полукълба (хемисфери)

Всяко от тях е специализирано да регулира определени психични функции, като двете работят съгласувано и координирано помежду си. Лявото полукълбо е отговорно за разбирането на речта и способността за говорно изразяване. То има отношение към логичното мислене. Дясното ориентира човека в пространството, помага да се разпознават различни лица, да се реагира на музика. На кръстосания принцип те командват коя ръка, крак и око ще са водещи – десните или левите. Това е генетично заложено. Още вътреутробно се наблюдава предпочитанието на нероденото бебе да смуче лявото или дясното си пръстче.

Много важни са
челните отдели на мозъка

Те се развиват по-късно от другите. Отговорни са за волевото поведение, за критичното отношение към допуснатите грешки и избягването им в бъдеще. Едногодишното дете вече се опитва да потисне нежеланото от възрастните действие, ако те му кажат със съответен тон: „Не! Не може!” Волевото съзряване и самоконтролът бавно се постигат. От всяко едно от двете полукълба се определя и преобладаването на даден тип емоции. Така лявата челна област е с повишена активност при положителни емоции, а ако при някои деца е доминираща дясната, те повече плачат, по-често изпитват страхове и избягват нови дразнители, по-трудно се адаптират към непознати хора и обстановка.
През ранното детство мозъкът има
добра пластичност

Което означава, че при увреждане в едната от хемисферите функциите могат да се поемат от другата. Така, ако след травма при катастрофа се засегне лявата половина, която отговаря за речта, ако говорът на детето се наруши, има възможност след време загубата да се компенсира. Наблюдавала съм деца, като малки боледували от менингоенцефалит, което не беше довело до лоши последици.
Все пак
има известен предел на възрастта
до която пренагласата на функциите, командвани от двете полукълба, става по-лесно. Ще спомена желанието на някои родители и учители насила да накарат леворъкото дете да усвоява писане с дясната ръка, след като то вече е на 7 години и е в първи клас. Според съвременните схващания такъв подход е абсолютно погрешен! Друг въпрос е, че поради преобладаващото мнозинство от хора с водеща дясна ръка (90%) много технически средства са пригодени за тях – да им е по-лесно да манипулират, което допълнително създава усложнения за леворъките. Заради това детето левак отрано би могло да се приучва да действа и с дясната си ръка, без обаче изцяло да се игнорира лявата!
Детският мозък има добри резерви за развитие и компенсация, но това съвсем не означава, че е застрахован от вредното влияние на редица фактори на средата и лошите навици на родителите. Нервната система е особено ранима през първите седмици (8–12-а седмица) на бременността, когато тя се формира. През това време здравословният режим е от особено голямо значение. А след раждането на детето също 
изключително важно е да се осигурят
благоприятни условия
за нормалното развитие на неговата нервна система. Общоизвестно е, че то трябва да получава храни, богати на основните жизненоважни вещества – белтъци, мазнини, въглехидрати, витамини и минерали. За доброто функциониране на нервната система допринасят витамините от група В и по-специално В1. Те се съдържат в пълнозърнестия хляб, кафявия ориз, зелените листни зеленчуци (зеле, броколи), пилешкото месо, бирената мая, ядките. 
Отдавна се знае, че
консумацията на риба е особено полезна
и за мозъчната дейност

Установено е, че ескимосите, макар да приемат предимно мазни храни, живеят на студено и без достатъчно слънце, не страдат от ставни и сърдечно-съдови заболявания. Най-полезни са дълбоководните риби – херинга, сьомга, сардина, обитаващи екологично чистите северни морета. За съжаление днес консумацията на риба от децата не е безопасна. Тя често води до алергични реакции, а погълнатите чрез замърсената вода от рибите пестициди, тежки метали (олово, живак, кадмий) и други токсични вещества носят рискове от увреждания и отравяне.
Обикновено децата са принуждавани да приемат неприятното рибено масло. Защо то е толкова необходимо?
За формирането на мозъка и неговото по-нататъшно развитие изключително значение имат т.нар. незаменими мастни киселини. Особено важни са две от тях, чието биохимично название е омега-3 полиненаситени мастни киселини. Едната от тях – DHA (докозахексаенова киселина), е преобладаваща в мозъчната субстанция и има непосредствено отношение към умствените способности на детето. DHA се складира в мозъка на плода и неговото формиране, както и формирането на ретината са зависими от нея. Тя се включва в активирането на важни ензими и хормони. Ако детето се е родило недоносено, нивото на омега-3 киселините в организма му е по-ниско. Ето защо добавянето на тези киселини към млеката за хранене води до стимулиране на психичната активност на бебетата. Тези от тях, които са били кърмени, са в по-благоприятна позиция, защото чрез майчиното мляко са получавали нужното им количество DHA. Според направени сравнителни проучвания през втората си година кърмените бебета се оказват с по-добро психо-моторно развитие, отколкото връстниците им, хранени със заместител на майчината кърма.
Конкретният ефект на DHA се изразява в подобрена концентрация на вниманието и запаметяването, справяне с проблемни (математически) задачи, възстановяване на нарушен сън (моят опит ми е доказал тези ефекти), засилване на имунната защита срещу чести инфекции и пр.
Ако през 9-те месеца бъдещата майка си доставя достатъчно омега-3 киселини, рискът от преждевременно раждане намалява, а новороденото ще е с по-високо тегло. Недостигът на DHA през бременността и първите 6 месеца след раждането се смята за една от причините, водещи и до следродилна депресия.
Почти цяло столетие на децата е давано рибено масло от черния дроб на рибата треска. Вече
това масло не се препоръчва
заради натрупващите се в черния дроб на треската вредни вещества. Те не могат да бъдат отстранени. Освен това рибеното масло лесно се окислява (нестабилно е) и така получава неприятен вкус и мирис на риба, отвращаващи децата. Вече са разработени по-нови препарати (не от черния дроб, а от мускулите на мазни риби), като се избягват химичните замърсители, но се запазват натуралните антиоксиданти. Чрез това тези продукти остават по-стабилни на въздуха и в организма. За децата се предлага сироп, който освен омега-3, съдържа още омега-6, омега-9 киселини плюс витамини А и D. Подходящ за малките е и друг продукт, който е под формата на капсули. И двата препарата имат приятен вкус и мирис (портокал, череша, розмарин). Разбира се, препоръчително е детето да ги приема след консултация със специалист.

Д-р Маргарита Поппандова
детски психоневролог

Кой се храни по-рационално?
През 70-те години на миналия век датски учени са направили проучвания, като са сравнили здравето на ескимосите от Гренландия със здравето на жителите на скандинавските страни. Те са установили, че при втората група се срещат 10 пъти по-често проблеми със сърцето, ставите и кожата. Оказало се е, че японците страдат в по-малка степен от посочените заболявания. Според изследователите причината за разликите не е в гените, а във факта, че вече много десетилетия европейците и американците се хранят небалансирано. В предпочитаните  от тях храни доминират много повече наситени мазнини. Докато в менюто на ескимосите и японците акцентът е върху рибата, богата на ценните за клетките на човешкия организъм омега-3 ненаситени мастни киселини.