Билингвизмът означава едновременно използване на майчиния и на чуждия език. Усвояването на речта е една от най-висшите психични прояви през ранното детство. Тя е не само количествено натрупване на думи, а твърде сложен психичен процес. Много фактори имат значение за усвояването на речта – анатомо-физиологичното състояние на детето, общото психично развитие, условията на средата, начинът на живот и най-вече общуването с възрастните.
От разговор или от учител?
Усвояването едновременно на два езика в ранните детски години е сложен и продължителен процес. Въпреки често сложното произношение, нелеката граматика и лексика, през първите 5–6 години от живота си детето лесно овладява езиците, които се използват в заобикалящата го среда. Има разлика в начина, по който детето научава френски и български например. Дали те се говорят в естествената среда на детето, или то изучава единия език допълнително. Практиката и научните изследвания показват, че ако в заобикалящата го среда се използват два езика, към 3-годишната си възраст детето вече не ги обърква. Често обаче се случва то да ги смесва. Това обикновено става при децата от смесени бракове.
![](https://9meseca.bg/assets/images/posts/1721895808download(5).jpg)
9 месеца препоръчва
PrimLife Ferro Energy
Откога може да започне да се изучава чуждият език?
Преди всичко важно е детето в достатъчна степен да е овладяло родния си език. Проучвания показват, че това става между 5-ата и 11-ата година. През първите пет години детето говори сравнително добре на родния си език и си служи с около 2500 думи. Изучаването на втори език трябва да става на базата на овладения майчин език.
Понякога обаче изучаването на втори език, чужд на езиковата среда, в която живее детето, може да навреди на развитието и на неговата психика. Има опасност малкото да изостане в усвояването на родния си език и да се невротизира.
Овладяването на два езика едновременно в предучилищна възраст не се приема еднозначно от педагозите и психолозите. Те предупреждават, че има опасност да се забави когнитивното развитие на децата. Някои учени пък са на противното мнение и смятат, че изучаването на два езика е полезно за детето. По този начин се стимулират социалното, когнитивното, езиковото и интелектуалното развитие на малкото.
Добре е усвояването на втори език да не става насила, а да се поднася като приятна игра за детето. Дори и да не се справя отлично, то ще придобие чувство към езика, ще си създаде определена нагласа и навици.
Юлия Живкова
психолог