Родителите на недоносени бебета, които могат да разпознаят и третират симптомите на стрес с техники като масажа, биха могли значително да подобрят развитието на мозъка на своите деца.


В проучванията върху бебета, родени още в 30-ата г.с., изследователите са открили, че родителите, които са обучавани да се приспособяват според нивата на стрес на своите деца, са способни по-добре да ги успокоят. Това всъщност означава, че бебетата подобряват комуникационните си умения за три месеца и имат по-малко проблеми със съня или прекомерния плач.

С някои доказателства, че стресът би могъл да увреди развитието на мозъка на недоносените, австралийският клиничен психолог Дж. Милгром е създала програма за обучение на родителите на 68 недоносени бебета в две интензивни неонатологични отделения в Мелбърн, целяща да ги научи да разпознават симптомите на стрес.

При недоносените симптомите на стрес варират твърде много. Това са едва доловими неща, например дали бебетата размахват ръце, дали променят цвета на кожата си и как дишат.


Тези бебета са много податливи на стрес, нервната им система все още не е напълно развита и за тях всички промени в заобикалящата ги среда, дори и най-малките, като къпането, са твърде стресиращи.
При деветседмични сесии в болниците, последвани от домашни визити, психолозите обучили родителите как да се грижат за бебетата, съобразявайки се с техните специфични нужди.
Тези бебета взаимодействат с околните твърде различно от бебетата, родени на термин – те не са добри социални партньори, не правят очен контакт, изтощават се твърде много и вие трябва да се съобразявате с това, защото това е техният начин да кажат „Имам нужда от време", посочва проф. Милгром.

Проучванията показват още подобрение в развитието на мозъка на бебета, чиито родители са обучени, доказано чрез изследване на мозъчните структури с магнитен резонанс.
Повече от 50% от недоносените бебета имат затруднения в развитието с различна тежест, включващи трудности в обучението, социални и поведенчески проблеми, които персистират до училищна възраст.
Професор Милгром, която представи детайлите от проучването си на годишната конференция на Австралийското общество на психолозите, е изпробвала програмата си за обучение върху широка група от 123 деца, родени преждевременно, които в момента са на 4-годишна възраст. Тя ще проследи тяхното развитие до навършване на 6-годишна възраст в опит да покаже, че тренирането на родителите да разпознават и да отговарят на стреса дава положителни резултати за развитието на бебетата в дългосрочен план.

Дженифър Бенъм казва, че програмата й е помогнала да разпознава симптомите на дистрес при дъщеря й Ейми, която е родена в 27-ата г.с. и в момента е почти на 4 години. Когато тя беше стресирана, на практика след каквито и да е процедури, кожата й ставаше доста разноцветна и тя започваше да хълца. След като се научих да разпознавам тези знаци, аз я повивах и това даваше незабавен ефект. Кожата й възвръщаше нормалния си цвят, тя спираше да хълца, сърдечната честота се нормализираше".

Фондация "Нашите недоносени деца"