Откъде идва разликата между двата пола? От гените или от възпитанието, което налагат родителите? Факт обаче е, че момчетата и момичетата не си приличат още от раждането. Разликите са не само физически, но и в реакциите, в поведението. Ако си давате сметка за това, по-лесно ще “моделирате” детето си според неговите физически и емоционални нужди.

Програмиране още след зачеването

Разликите тръгват от момента на зачеването. Отначало те са само генетични (половите хромозоми при момичетата са ХХ, а при момчетата – ХY), но между 6-ата и 8-ата гестационна седмица се появяват и хормонални различия. От този период мъжките полови жлези (тестиси) вследствие на наличието на Y-хромозомата на момчето започват да образуват типично мъжкия хормон тестостерон. Той участва във формирането на вторичните полови белези при мъжа и на другите характерни мъжки белези – повече мускули, по-голямо тегло, но... по-малка мозъчна зрялост (с извинение!☺) при раждане… При момичетата хормоните, отговорни за развитието на половите органи и на останалите женски биологични черти, са естрогените.



Момчетата идват по-едри, момичетата – по-издръжливи
Има, разбира се, изключения, но обикновено при раждането момчетата са с 5% по-тежки от момичетата и имат с 30% по-голяма мускулна маса. Новородените от мъжки пол тежат около 3.700 кг, а средното тегло на новородените момичета се движи около 3.200 кг. Момчетата са и с по-висок ръст (средно 51 см срещу 49 см при момичетата) и с по-голяма обиколка на главата (35 см срещу 34.5 см при момичетата).
Шега на природата – въпреки че идват на бял свят по-тежки и по-едри, момчетата са по-уязвими на заболяване. По-често се налага те да се лекуват в болница, особено през първите две години. Според американския психолог д-р Рубин момчетата плачат повече и са по-неспокойни. Ето защо мама и татко трябва по-често да ги гушкат. Тъй като момичетата са по-кротки, тях ги отрупват с нежни думи, но по-рядко ги успокояват с прегръдки.


И по-нататък не е едно и също
Любопитен факт е, че в сравнение с момичетата момчетата се раждат с по-неразвит мозък. Естрогените съдействат за засилване на връзките между двете мозъчни полукълба. Тестостеронът не си прави това усилие. Логично това също влияе на развитието на момчетата, на способността им да придобиват умения. По принцип децата от мъжки пол по-трудно овладяват дейности, за които се изисква координация между двете мозъчни полукълба – говор, писане, четене, рисуване. Да вършат повече неща едновременно, също не е стихията им. В сравнение с момичетата обаче те са по-наблюдателни, по-подвижни, по-добре се ориентират в пространството, физическата им сила е по-голяма, по-издръжливи са и по-склонни към риск, увличат ги сглобяването или разглобяването на всякаква апаратура (от играчките – когато са малки, до ремонта на автомобила – когато пораснат). Тестостеронът подпомага тази “тясна” специализация. Повечето момчета по-рано се научават да пълзят, да изкачват стъпала, да ходят.

Що се отнася до емоционалната зрялост и до обособяването на характера, момчетата по-дълго опознават себе си, по-трудно изявяват чувствата си и се сближават с околните. Обикновено са по-самостоятелни и повече обичат самотните занимания, отколкото момичетата. Потомките на Ева имат повече нужда от компания, по-лесно общуват и постигат своето желание с думи вместо с гняв.

Особеностите се засилват
Според психолозите около първата годинка 90% от децата имат играчка, към която са особено привързани. Момчетата избират предмет, който ги стимулира активно да се движат (автомобил, триколка), а момичетата – мека кукла, която могат да гушкат и да се грижат за нея. Родителите нямат влияние върху този избор. Предпочитанията се обясняват с инстинкти – при момичетата по-развит е инстинктът за закрила, а при момчетата за самостоятелност и мобилност.

Друг любопитен факт е, че момчетата проявяват по-голям интерес към новите играчки от момичетата, които предпочитат да изучават познати им предмети.

Около 22–26-месечна възраст малките Еви вече могат да контролират мускулите си, докато момчетата постигат това на 24–30-месечна възраст. Речникът на момичетата е по-богат, те изговарят думите по-добре, обичат да рисуват и да разглеждат приказки в картинки, слушат повече и се подчиняват на възрастните. Обратно – момчетата сами овладяват нови дейности, без да чакат някой да им обяснява кое как се прави. Те предпочитат активните занимания и игрите на открито. Въпреки че в ранна възраст в сравнение с момичетата са по-смели и по-малко се страхуват, момчетата по-трудно се разделят с родителите (особено с майка си) и изживяват тежко тяхното отсъствие.

„9 месеца“

И игрите ли са мъжки и женски?
Различията между двата пола отново се засилват около 3-годишната възраст. Определящи за тях са примерите и посланията, които децата получават. В игрите си момичетата проявяват съчувствие и грижи за ближния. Момчетата се стремят да изтъкват свои качества – главно силата си.

На тази възраст заниманията, свързани с подражание, са доминиращи и за двата пола. Благодарение на тях момчетата се идентифицират полово, като имитират бащите си (привличат ги инструментите, автомобилите…), а момичетата подражават на майките (в готвенето, в майчинството...). Не е повод за безпокойство, ако откриете, че детето ви проявява интерес към играчки, традиционно свързвани с противоположния пол. Те също му помагат да съзрява и да опознава заобикалящия го свят.

От този период биологичните характеристики, които отличават момичетата от момчетата, вече се допълват от възпитанието, което идва от родителите. Ред е на вашата активна намеса!


Любопитно!
Според проучване на Харвардския университет родителите налагат повече забрани на момчетата. Момичетата не се контролират така зорко, освен това са обект на повече ласки и нежни думи.