Играта на площадката с пясък или пък с пясъка на плажа е силно вдъхновение за малчугана. По време на тези занимания неговата фантазия се развихря и ражда различни “творби” – замъци, тунели... торти. Някои деца обаче обичат само да ровят с лопатката, без да се стремят да “сътворяват” някакво произведение. Прелюбопитно е, че от това, което формират ръцете от пясъка, може да се добие представа за характера на малчугана.
Психолози са установили, че чрез този материал много по-лесно, отколкото чрез рисуването, се изразяват мисли и чувства. Затова, ако внимателно наблюдавате как детето ви играе с пясъка, може да разберете по-добре психиката му. Защото във всяко негово произведение се съдържа частица от личността, преживяванията и проблемите му, преработени от подсъзнанието. Тези занимания могат да са ключ към това, което интересува или пък потиска детето.


Как то играе на пясъка, може да даде представа и за степента на неговото нервно-психично развитие. Едно- и двегодишните най-напред изпробват материала. На тях им доставя удоволствие да правят отпечатъци от ръцете и краката си в пясъка. Когато обаче започнат да трупат купчини от пясък, те са постигнали значителен напредък в умственото си развитие. Стигнали са до стадия да сътворяват нещо с ръцете си и това ги прави горди.
За 3–4-годишните пясъкът вече не е достатъчен. Те “творят” с все по-разнообразни материали, когато изобразяват света – камъни, пръчки, растения, играчки с фигури на хора и животни... Настъпва периодът на разделение на ролите. Момченцата обикновено представят битки, в които участват нинджи, извънземни, индианци... и разделят героите на добри и лоши. Двете групи са в постоянна война. Малките госпожички пресъздават живота на майките – готвят, обличат “детето”, ходят на разходка с количката, срещат се с други “майки” и водят “важни” разговори.

Според теорията на психоаналитика К. Юнг децата се разделят на четири основни групи в зависимост от това как играят на пясъка.

Точни
Тези деца изобразяват света с помощта на пясъка възможно най-близо до действителността. Пропорциите на фигурите от пясък са съобразени с реалните мащаби. От такива деца често стават изявени реалисти. Като малки те се интересуват от материалния свят, запомнят марки на коли и се интересуват от технически данни. Възприемат бързо и се справят добре с финансите.

Фантазьори
Те работят с пясъка с много идеи и въображение, но включват допълнително и други материали – пръчки, камъчета, пръст. Фантазията им работи на пълни обороти – откъснатото клонче от близкото дърво може да е дърво пред замъка... Такива деца с лекота се впускат както напред към бъдещето, така и назад към миналото. Те се интересуват повече от символика, приказки, митове и често стават писатели или хора на изкуството.

Общителни
Те предпочитат да играят с фигури. Светът им е изпълнен с живот. При тях няма замък без рицар, морето е немислимо без акули и риби.
Такива характери са силно свързани със заобикалящия ги свят и особено с хората. Те са много контактни и имат усет за междуличностните отношения, бързо улавят накъде духа вятърът – родени са за работа в медии.

Мислители
Децата от тази група не могат дълго да се заиграват с пясъка. Ровенето из него бързо им омръзва. Те предпочитат да измислят някоя игра или ако са малко по-големи, оформят трасе, по което  търкалят топки.


Такива деца по-късно ще търсят закономерности, ще притежават силно развито чувство за ред и често ще предпочитат естествените и хуманитарните науки, особено философията. От тях стават чудесни организатори.

Павлина Симеонова
психолог