На 9 месеца детето е особено подвижно, енергично и неудържимо. Много му харесва да има компания около себе си – само с мама май вече започва да му става скучно... Колкото и да ви се струва пораснало, не го оставяйте задълго само. Следете винаги обстановката около него и го предпазвайте от рискове.

Какво може
Деветмесечното дете все по-рядко лежи дълго по гръб и по корем. То без умора се върти на двете си страни. Тренировките по сядане стават по-редки, макар че е усвоило тази дисциплина до съвършенство и вече може да се състезава. То упражнява и позата “четириного” – от положение по корем се издига на “четири крака”, завърта се встрани и сяда. В тази поза вече е много стабилно. Ако за миг загуби равновесие, реагира адекватно – подпира се с ръка отляво или отдясно. Човечето успява да се повдигне, като се улавя за близки предмети. Щом се хване здраво за опора, запазва равновесие и може да направи няколко крачки встрани. Не след дълго от седящо или от изправено положение отново застава на “четири крака” и започва да пълзи. Предвижва се много по-бързо и трябва внимателно да го следите, за да не падне и да се удари. Ако се придържа за мебелите, малкото човече може да стои и да ходи покрай тях. Когато за кратко се пусне, пада. Любимото му занимание е подрусването, като леко присвива коленете си.


Ставите на 9-месечното дете са подвижни и вече са подготвени за изправено положение. В тази възраст малчуганът добре ориентира главата си в пространството. Когато е по гръб, по корем или седи, той запазва равновесие опрян на ръцете си. Използва умело и двете си ръце, но вече явно предпочита едната от тях.
Вашето дете напълно съзнателно пуска и хвърля играчките си. Обича да хваща малки предмети. Пляска с ръце и маха за “Довиждане”. Забележете колко интересни му стават някои по-фини дразнители – тиктакането на часовника, телефонният сигнал, мяукането на котката навън... Когато го питате “Къде е...?”, то сочи с показалеца си точния обект. Прави все по-успешни опити да хване чашата с двете си ръце, за да пие от нея. Отстранява предмети, които поставяте или подреждате около него. Стига до вещи, които са и извън обсега му. Дланите на ръцете му са разтворени и пръстите са подготвени за по-разнообразни действия. Детето докосва и опипва предмети, опознава материи и различава приятни и неприятни повърхности, като реагира съответно – прави физиономия на удоволствие или на неудоволствие. Малките неща хваща с палеца и с показалеца си.

Режим с екстри
През деветия месец детето се храни както през осмия – четири– пет пъти дневно. Основната храна също е млякото. Менюто му включва още попара, зеленчукова супа и зеленчуково пюре с месо, плодова каша. То яде самостоятелно бисквита и от лъжица.
През този месец детето наддава 500 г, пораства средно с 1 см. Продължавайте да го закалявате. Всеки ден му правете въздушни бани, комбинирани с масаж и гимнастика. През третото тримесечие гимнастиката съдейства за развитието на мускулите на тялото и на краката. В края на 9-ия месец, ако детето има нормално нервно-психично развитие, обикновено се прилага следният комплекс: масаж, пасивна дихателна гимнастика с ръце, стоене и пристъпване напред с помощ, ходене около неподвижна опора. Ако вашето дете не може да сяда самостоятелно, продължете да упражнявате сядането и изправянето.
Няколко пъти на ден измивайте ръцете му. То хваща различни предмети и се замърсява повече. Къпането във ваничка, в която вече може да седи, трябва да продължи всеки ден и през деветия месец. Можете да поставяте детето на гърне, но не очаквайте бързо успешен резултат.

Малкият бърборко
Вашето 9-месечно дете произнася двойни срички и повтаря чути или произведени от него звуци.
“Говори“ много, като не скрива удоволствието си от това свое постижение. Интересно е как понякога то шепне, т.е. модулира гласа си. Човечето активно общува с околните и чрез очите си. Нищо не му убягва. То се усмихва и когато е в добро настроение, гледа дружелюбно. Откликва на по-прости въпроси – ако го попитате “Къде е мама?“, поглежда към вас. Следи с особено подозрение непознатите. Щом ги опознае, отново лицето му се озарява от усмивка. Когато не изпълните някое негово желание, избухва в плач. Продължава да ви манипулира чрез капризите си. Убедило се е, че тази реакция води до победи.
Игрите му допадат. Най-много се радва и смее, когато някой го закача, прави му физиономии или някакви странни жестове, издава причудливи звуци. То и само си измисля игри – скрива нещо, после го изважда и очаква удивление от мама... Когато чуе шум, се обръща към източника му. Дразни се, ако шумът не му харесва, или пък се радва, ако му е интересен. Съсредоточава се, когато си бърбори – възхищава се на монолога си.
На тази възраст детето проявява завидна хитрост – регулира децибелите на плача си в зависимост от това, какво иска да постигне. Категорично показва, че не обича да го оставяте само.

Личност!
На 9 месеца детето все повече показва, че е личност. Изпитва страх, ако има някаква причина за това. Изразява желанията си ясно и решително. Избира хората, с които иска да общува, и отказва контакти, които са му неприятни. Не обича да го пипат. Реагира доста разумно на “Не“ и “Да“. Любопитството му е много силно – опознава света наоколо по-добре, защото умее по-бързо и пъргаво да се предвижва. Обича да има зрители, които му се радват. Ако чуе от мама “Браво!”, веднага се усмихва.
Все повече му харесва да е в компания сред приятелчета. Протяга ръце да се закача и да взема играчките им.

Запомнете
В този период трябва да сте постоянно около 9-месечното човече, за да предотвратите евентуални инциденти. То става все по-подвижно и неудържимо се стреми към по-голяма самостоятелност. Проявявайте такт и деликатно ограничавайте импулсивността му. Не му отправяйте само предупреждения и заплахи. Давайте му свобода, пуснете го от крилото си – още от тази възраст е добре да се справя и само с някои житейски препятствия.

Как да му помагате
Щом доловите нова дума в речника му, повтаряйте я – правилно, разбира се, за да я научи и то и добре и да я затвърди.

  • Не прекалявайте със забраните, но бъдете строга и неотстъпчива, когато има заплаха от инцидент.
  • Всеки ден водете детето на разходка. Събирайте го с деца на близка възраст. Поощрявайте интереса му към тази компания.
  • Оставяйте го да играе на пода.
  • Говорете му и му пейте.

    Консултирайте се с педиатър, ако:

  • Детето не може да седи.
  • Не проявява интерес и не посяга към предмети.
  • Не бърбори.