Специален проект: Съветите на логопеда - Как да развием речта от 1 год. и 6 мес. до 1 год. и 9 мес. Вашият малчуган вече може успешно да повтори след вас прости двусрични думи. Една игра, която ще се хареса на детето ви, е играта „Телефон“. Произнасяйте познати думи, които вие сте чули от речевата продукция на вашето дете, използвайки детски телефон или празно руло от хартия. Старайте се да произнасяте думите ясно. В тази възраст децата много често пропускат първия или последния звук от думата, могат да заменят думата с по-лесна за произнасяне, например „ела“ – „ла“. В тази възраст може да започнете със звукоподражания от типа „мяу-мяу“, „бау-бау“. Когато играта вече стане позната за детето, може да опитате да включите в нея нови думи, които детето знае, но все още не е произнасяло.

  • По-сложен вариант, достъпен за децата от тази възраст, е произношението на тризвукови думи (кон, кал, др.). Детето често при самостоятелно произношение изпуска първата неударена сричка. Опитайте се да поиграете с него, като пляскате с ръце, изговаряйки на срички „трудните“ думи.
  • Важна стъпка в развитието на речта на детето е формирането на умения за самостоятелно назоваване на предмети при молба от възрастен. Ако вашето дете е свикнало само да повтаря определена дума след вас, а при произволно общуване да предпочита жестове, погледи, емоционални възгласи, необходимо е вие да предприемете мерки за създаването на предпоставки, формиращи собствена речева продукция.

Преди всичко се постарайте да организирате предметната среда, така че да не оставяте детето самичко в обкръжението на много играчки. Предлагайте му да поиграете „на кукли“, „на колички“. Съвместната игра организирайте на принципа „Хайде заедно да поиграем на...“, като се стремите да съпровождате своите действия с разказ за играчката и качествата й, демонстрирайки възможните действия с нея.

  • Често предлагайте на детето си игри, в които то не трябва да играе само, а такива, които изискват от него словесно обръщение към вас в процеса на играта. С момчето може да карате камион, като го подтиквате да го кара („Напред-назад. Стоп!“), с момиченцето – да приспива кукла, назовавайки я ласкаво, пеейки й. Така с много прости предметни действия учим детето да играе с играчката и да й влияе с думи.
  • Ако ви се струва, че вашето дете просто се инати и не произнася думи, макар да може да назовава достатъчен брой предмети, опитайте да поиграете, като вземате различни предмети и ги назовавате не с техните имена. Ако детето не забележи грешките, предметът изчезва в огромна пътна чанта. То може да го спаси или да си го вземе само ако го назове правилно. За да усвои детето тези правила на играта, в началото може да се играе от двама възрастни или да я играете с по-голямо дете.
  • Ако детето лесно назовава познати предмети, може постепенно да преминете към използването на предметни картинки, научавайки го да разпознава изображенията и да ги произнася. При съпоставянето на картинките с играчките е необходимо да ги показвате и ясно да ги назовавате. „Това е Лиса. Покажи лапите, очите, опашката й. Къде е опашката на Лиса?“ При разучаването на нови думи използвайте първоначално играчка, а след това картинка. Първоначално поощрявайте всеки един вариант на произношение, достъпен за детето. По-късно, когато новата дума бъде усвоена, е добре да я съотнесете с реален предмет.
  • Постепенно в процеса на разучаването на нови думи ще се ускори и формирането на отчетливо произношение, защото децата приемат лесно изискванията към речта, стига да са адекватни за възрастта им и за артикулационните им възможности.

Как да развием речта от 1 год. и 9 мес. до 2 год.

  • Обърнете внимание как детето ви произнася кратка фраза.
  • Ако усвояването на нови думи върви успешно, то този процес не само ще стимулира произношението, но и ще повлияе положително върху разширяването на неговите комуникативни възможности: то с думи ще може да съобщи за своите усещания, да посочи предмет, да поиска според нуждите си. В тези изказвания детето изразява субективно най-значимата за него информация. Необходим етап за прехода към фразова реч е обединяването в едно смислово цяло две различни думи.
  • Повечето деца овладяват фразовата реч успешно. Като правило преходният етап от дума-изречение към разширена фраза са изказвания от типа: „пато“ (палто) – указателен жест по посока на гардероба/закачалката. Постепенно в речта на детето се появяват нови изречения, в които намалява невербалният компонент. Например: „Дай ало!“ – „Дай ми телефона“.
  • За успешното формиране на пълноценна фразова реч е необходима появата на изказвания, които са построени на основата на фиксирано действие и обект, към който то е насочено (напр. „пия сок“). Децата обикновено започват с обозначаване на действие, изразяващо желание или насочващо към преместване на предмет. Ако вие не наблюдавате такива двукомпонентни изречения, постарайте се да забележите какво е емоционалното отношение на детето ви към назования от него предмет и какво действие иска да извърши то с него. Опитайте да се досетите за желанието на детето и да извършите това действие с играчката, предварително назовавайки действието, което извършвате, и предмета. Произнесете двете думи бавно няколко пъти и опитайте да ги повторите заедно с детето. Насочете вниманието на детето, че повтаряйки думата-действие, то може да постигне аналогични резултати и с други предмети. Така у детето постепенно се формира умение за използване на стандартна структура на фраза от две думи в сходни ситуации. Стимулирайки детето си към произношение на фрази, а не само на думи, вие може да „престанете да го разбирате“ в игра, ако то се опита да се върне към дума-изречение.
  • На малко по-късен етап би било полезно, ако обърнете внимание на детето си и го научите на други варианти за построяване на фраза. Затвърдете умението, като му четете кратки стихчета. След като то достатъчно време ги е слушало, можете да опитате да поиграте с него на игра, в която вие започвате началото на стихчето и го оставяте то да завърши всяка строфа, казвайки последната дума от нея. Ако детето ви има любимо стихче, което ви кара непрекъснато да му четете, може да го помолите то да го започне, а вие да го завършите.
  • Продължете, като му разказвате или четете кратки истории по картинки от детски книжки. Ефективен начин за развитието на речта се явява изразителният преразказ на съдържанието, прост сюжет по картинки, в които любимият герой извършва разбираеми и добре познати от детето действия. Поговорете с него за това, което се случва с героите. Нека детето се опита само да ви разкаже своя история (то все още няма да може самостоятелно да преразказва, но вече може да отговаря на несложни въпроси по съдържанието на картинки). Насочвайте вниманието му към изображението на тези действия или предмети, които са най-важни за разбирането на сюжета. Преходът към изречение от две думи е скок – както в речевото, така и в когнитивното развитие на детето.