Синдромът на Даун е вродено генетично заболяване. Оказва въздействие върху умствените функции на детето. Това се проявява чрез значително изоставане, намален интелект, забавено развитие в моторната координация.

Да се елиминират напълно симптомите, е невъзможно, но от съществено значение е ранното стимулиране на езиковите, когнитивните, двигателните умения и координацията на децата.

Тези деца са с присъща доброта, откритост и доверие. Да, те имат своите особености, които трябва да приемем и да им обърнем внимание, когато планираме корекционната ни стратегия.

Предложените от мен упражнения и препоръки ще помогнат за развитието на речевите навици на тези Слънчеви деца.

Заниманията с детето не трябва да са продължителни, но да започнат още след раждането. Работата с деца със синдром на Даун изисква диференциран подход за разработване на индивидуална стратегия. Корекцията се извършва поетапно, стъпка по стъпка. 

Работим върху 5 основни области на развитие:

  1. Обща подвижност.
  2. Фина моторика.
  3. Координация око–ръка.
  4. Възприемане и разбиране на речта.
  5. Развитие на познавателни и социални умения.

В самото начало основната ни задача е да научим детето да се съсредоточава. Това умение има три аспекта, за да се овладее:

  • поддържане на контакт с очите;
  • задържане на поглед върху обект;
  • заслушване в звук.

Имитация

Подражанието играе важна роля. Практиката показва, че децата със синдром на Даун не имитират спонтанно. Необходимо е да ги научим да наблюдават и да реагират на това, което видят и чуят. Обучението в подражание е ключът към обучението им в бъдеще.

Развитието на имитационните способности започва чрез подражание на прости действия на възрастните.

Как?

Седнете срещу детето. Убедете се, че между вас има зрителен контакт. Кажете му: „Ще почукам по…“. Продемонстрирайте действието и кажете в определен ритъм: „Чук-чук-чук“. Ако детето реагира, макар и слабо, дори и с една ръка, похвалете го и повторете упражнението още 23 пъти. Ако детето не реагира – хванете го за ръцете и му покажете действието, съпровождайки го с думи: „Чук-чук-чук“. Когато детето овладее това движение, продължете с други движения, например пляскане с ръце, тропване с краче и т.н. Могат да се използват игри с пръсти, съпроводени с прости стихчета. Не би трябвало да повтаряме едно движение повече от 3 пъти, за да не омръзне на детето. По-добре упражнението да се изпълнява няколко пъти на ден. Това правило важи и за всички останали упражнения.

Стимулиране имитацията на речеви звукове

Погледнете детето. Издайте звук „а-а-а-а“, като едновременно с това се почуквате през устата. След това почукайте по устните на детето, за да го накарате да издаде подобен звук. Може също да опитате да докосвате устните си с неговата ръка и да издавате звука. Това упражнение повторете с останалите гласни: И, О, У, Е, Ъ.

Как да научим детето да изговаря гласните?

Звук А: Поставете показалеца си на брадичката, отпуснете долната челюст и кажете: „А“.

Звук И: Кажете „И“, разтягайки с пръсти ъглите на устата странично.

Звук О: Произнесете кратко и ясно „О“. Направете знак „О“ с палец и показалец, когато го произнасяте.

Звук У: Произнесете дълго и продължително „У“, като свиете пръстите на ръката си, имитирайки тръбичка. Може би ще са необходими няколко дни, преди детето да успее да го произнесе, но при всеки негов опит го поощрявайте. Ако детето не повтаря, не го принуждавайте, продължете с нещо друго. Използвайте новото имитационно движение с друго, което се харесва на детето ви.

Как да научим детето да диша правилно?

Дишането при децата със синдром на Даун е повърхностно и се осъществява предимно през устата. Този тип дишане се наблюдава и при други деца, боледуващи често от простудни заболявания, които затрудняват дишането през носа. За да научим детето да диша през носа, трябва да обединим устните му (с леко притискане) и да ги задържим в това положение. Чрез натискане с показалец в района между горната устна и носа постигаме обратната реакция – отваряне на устата. Тези упражнения се правят по няколко пъти на ден. Сученето при кърмене също развива това умение.

Изработване на добра издишна струя

В игрова форма (в зависимост от възрастта на детето) може да се постигне с помощта на различни материали: да духнем висящи перца и други леки предмети, да посвирим на хармоника или да свирнем със свирка; да си направим снежна буря, издухвайки парченца памук или хартия; да духнем свещичка, да надуем балончето или играчката; да направим буря в чаша вода със сламка; да направим сапунени балони; да придвижим играчка във вода, да духнем силно върху стъкло и след това да нарисуваме нещо върху него и др.

Още някои дихателни упражнения:

  • Вдигнете ръце над главата си и изговаряйки звук „с-с-с-с-с“, ги спуснете долу до тялото, след това го повторете. Когато детето научи звук „с-с-с“, го заменете със звук „ш-ш-ш-ш“.
  • Поемете въздух през носа и го задръжте в устатата. След това почуквайте с показалец бузите и по малко изпускайте от въздуха. Получава се звук „пу-пу-пу“.
  • Опитайте се да произнасяте срички, показвайки му различни играчки или вещи: например количка – „би-би-би“; кокошка – „ко-ко-ко“; влак – „ту-ту-ту“ и т.н.

Особено внимание

Би трябвало да се акцентира на тренировката и укрепването на мускулите на устата, езика, мекото небце, развиването на навиците за речево дишане.

Речта при децата със синдром на Даун се появява сравнително късно и остава недостатъчно добре развита през целия им живот. Разбирането е затруднено, речниковият запас – беден, често с нарушено звукопроизношение. Речевите нарушения са свързани не само с интелектуалните особености, но и със слуховите нарушения, които се наблюдават. Не бива да забравяме, че за децата с този синдром е необходимо:

  • значително по-дълго време, за да усвоят какъвто и да е навик и да го задържат;
  • индивидуален темп на развитие;
  • упражненията, предложени от логопеда и психолога, трябва да се правят у дома от родителите;
  • да им се говори много бавно, като се следи за очен контакт и мимика;
  • да им се четат книжки с големи и ярки илюстрации;
  • да изпълняват прости инструкции и движения.

Всички действия, които изисквате от детето, изпълнявайте заедно с него.

Имайте безкрайно търпение и проявявайте много любов. Успех!