Всяка майка тайно се надява, че детето й по някакъв начин ще изпъкне пред останалите. Дали ще проходи по-рано, дали ще каже първите си думички преди съседското момиченце, или пък ще се научи да свири на цигулка като виртуоз? Защо обаче някои малчугани са по-надарени от други и на какво се дължи тяхната гениалност? Добре е да знаете, че всички деца учат с удоволствие и ако искате да развиете заложбите на вашия малчуган, трябва само да го оставите необезпокояван да играе и да се забавлява. Насърчавайте го и го насочвайте в правилната посока, без да прекалявате.

Интересните неща
Някои хора могат да ви кажат всичко за вкаменелостите или да изброят имената на футболния отбор на Парагвай, но не знаят дори и едно стихотворение. Други пък пишат прекрасни поеми, но не могат да смятат. На какво се дължи фактът, че в училище ви е вървяла математиката, а на най-добрата ви приятелка – литературата? Как да разберете какви са интересите на детето ви и да го насочите именно натам? Дали няма да сбъркате, ако го запишете на рисуване, а пък от него може да стане добър физик? Мозъкът приема и съхранява задълго определена информация, а друга просто „пропуска”. Проучвания показват, че за запаметяването са необходими т. нар. допамини. Това са вещества, подобни на хормоните. Оказва се, че допамините се произвеждат в много по-голямо количество, когато информацията, която подавате на мозъка, ви интересува. Има няколко случая, при които отделянето на тези вещества се стимулира. Ако научите вълнуващи новини, които подобряват настроението ви или ви хвърлят във възторг, шансът да ги запомните е огромен. Ако новините са изненадващи, също ще ги „запечатате”. Подобно нещо се случва и с информация, която вече е част от налични познания. В случай че се интересувате от мода, без проблем и усилия ще запаметите имената на най-новите италиански и френски дизайнери. Допамините се стимулират и когато информацията потвърждава или отхвърля вече съществуващо знание. Ето защо прилив на тези вещества се получава, когато се занимавате с неща, които особено ви интересуват или с които вече имате известен опит. Много по-трудно се запаметява информация, от която нямате и понятие. Този процес започва от най-ранна детска възраст. Важно е родителите да стимулират интересите на детето – да открият онова, което то намира за вълнуващо и забавно.

Помощ от мама
След първите няколко месеца бебето ви ще започне да опознава света и да научава какво става наоколо. Навлизането му в живота е изключително интензивно. Привлича го всичко, което попадне пред погледа му. Детето опознава пространството около себе си благодарение на всичките си сетива. Не се чудете защо малчуганът постоянно иска да пипа и да слага в уста непознатите за него предмети – това е начин той да ги изучи. Докато не направи първите си крачки обаче, неговите възможности да стигне до обектите на любопитството си са много ограничени. Детето трябва да се задоволи само с нещата, които попадат пред погледа му, докато лежи или седи кротко на дивана. Ето защо то само наблюдава какво се случва наоколо. Докато е съвсем малко, бебето се учи да разпознава гласа на мама, стъпките й, усеща дали тя е напрегната, или спокойна. Това е важна тренировка за мозъка. Постепенно той започва да привиква към тази информация. След първата година детето ви ще продължи да наблюдава и дори да имитира. То копира действията на родителите си – мимиките на мама, усмивките на татко. В този период обаче може да стане и изкусен манипулатор. Ако не се научи да играе, то ще настоява постоянно да му обръщате внимание, защото ще му е скучно. Именно това е периодът, в който трябва да стимулирате мозъка му за учене. Така ще насърчите малкия гений, който се крие в него.
Опитайте се да откриете от какво се интересува и какво вълнува най-много детето ви. От изключително значение е то да се научи да играе не само с хора, но и с играчки. Често малчуганите бързо се отегчават от куклите и количките. Не купувайте непрекъснато нови и нови играчки. Може да му предлагате дори и собственоръчно изработени залъгалки, които стимулират частта на мозъка, отговаряща за познанието. Насърчавайте естествения порив за игра и откривателство. Важно е да оставяте детето да прави нещата само. Не му пречете и не го наблюдавайте непрекъснато. Не се намесвайте в игрите, дори когато искате да го улесните или предпазите. Запомнете, че то не е от стъкло и ако свикне мама постоянно да е до него, за да му помага, ще загуби желанието си за действие и любопитството си. Не бива да разчита постоянно на вас и на вашата помощ. Оставяйте го на спокойствие – така то може да се концентрира и да измисля нови идеи, които да изпробва. Ако детето ви е по-твърдоглаво, нека се оправя само с предизвикателствата. Ако е с по-нежна душа, помагайте му, когато е в затруднение, но не прекалявайте. Винаги се възхищавайте от постиженията му и го насърчавайте дори при най-малкия успех. През 2-рата или 3-ата година детето ще развива определени индивидуални предпочитания и интереси. Те не винаги са трайни и често трудно се забелязват. Важно обаче е да им оръщате внимание и да ги стимулирате.

Лора Николова
психолог