Само ако можеше да говори, вероятно 6-месечната Яна би се скарала на татко, че е сменил заради футболния мач любимия й бебешки ТВ канал. Онзи с веселите цветни картинки… Малкото момиче обаче не само все още не може да говори, но и не различава фиктивния свят от телевизора от реалния живот…


На фона на световния си успех „бейби телевизиите” (предназначени за аудитория на възраст от 0 до 3 години) провокират и много критики. На сайтовете си телевизионните канали за бебета съобщават, че за формирането на идейната си концепция са получили съдействието на детски педагози. Доста обаче са експертите, които гласно показват негативното си отношение към подобен род ТВ канали. Фабиене Бекер-Щол – детски психолог и шеф на Института по ранна педагогика в Мюнхен, определя подобни ТВ канали като тотална грешка. „В основата на полезния мозъчен тренинг на бебето стои обратната връзка. А това са играта, гласът, допирът, изобщо контактът с доверен човек, а не с телевизора, който всъщност е безмълвен към реакциите на бебето”, обяснява тя.  

„Абонирали сме се за този канал от една година и щерката постоянно го гледа. Тя е на 3 ½ години и много му се радва, а бебето ни е на 11 месеца и също започва да проявява интерес. Ползвали сме го и за наспало се бебе, готово за нощни игри… Много е цветно и приятно. Това привлича бебетата…”, е мнението на майка от Интернет форум по темата за каналите от типа на Бейби ТВ. Действително цветовете и звуците от ТВ екрана въздействат хипнотично на пеленачето. Но това може да е и твърде натоварващо за все още незрялата нервна система на 6-месечното бебе, категорични са специалистите.
Тъй като „бейби” телевизиите се рекламират като „обучителни програми”, които стимулират ума, фантазията и езиковите способности на детето в етапа на проговаряне, родителите са сериозно изкушени от предложението. „Хем ще мога спокойно да свърша домакинската си работа, хем детето ще научава по нещо…”, казват си доста от младите майки.

Позицията на специалистите обаче е, че няма данни гледането на телевизия да ускорява умственото развитие на детето в най-ранната му възраст. Според изследванията на известния немски психолог Манфред Шпицър, дори тъкмо напротив – децата усвояват нови знания много по-добре при пряк контакт с обкръжаващата ги среда.
Отдавна е известно, че телевизията предлага готови образни схеми и така всъщност прави човешката фантазия пасивна и ленива.
Естествено едно са препоръките на експертите, а съвсем друго – реалността. Това е изводът, който се налага след мащабно проучване, според което 90% от двегодишните деца в САЩ сами могат да поставят диска с любимото си филмче в DVD плейъра.