От първата книжка с картинки до веселите приключенски истории – книгите помагат на децата да разберат по-добре света и стимулират развитието на тяхната интелигентност.


Бебетата обичат книгите. Любима е картонената книжка с картинки, която човечето може да пъхне в устата си и да хвърли на пода. Чудесна е и пластмасовата книжка, с която може да пада игра дори във ваничката. А меката, шумоляща книга пък развива всички сетива.

Дали детето разбира нещо от това, което му четете от книжките? Да! От около 6-месечна възраст бебето се радва преди всичко на ярките цветове и на обикновените форми. Постепенно и бавно то започва да разпознава – отначало с помощта на мама и татко, скоро и само – неща от своето всекидневие. То открива патето, топката, мечето... и им се радва.
Важно е да знаете, че колкото по-схематични са илюстрациите, толкова по-добре. Прекалено многото детайли изморяват и объркват детето.

След първата година, седнали в скута на мама или на татко, децата обичат да им се чете от книга. Психоложката Клаудия Мартин от Вюрцбург (Германия) твърди, че четенето на детето укрепва емоционалната му връзка с родителите, защото при това занимание детето усеща специалната отдаденост на мама или на татко към него.
Доказано е, че деца, на които от ранна възраст е четено много, в училище по-бързо се научават да четат и да пишат. Когато четете на детето си, стимулирате едновременно три компонента на детската интелигентност.
Умението да се разпознават символи. В началото бебето възприема пожарната кола в илюстрованата книжка само като нещо червено. То не я свързва със звуковия сигнал на улицата. Едва след първата година то започва да открива, че картинката в книгата показва колата със сирената. Това е голямо постижение за детето.
Чрез книгите децата разпознават символите. Това по-късно ги подготвя да разбират принципа на илюстрациите и на различните шрифтове.
Говора. През първата година децата учат майчиния си език пасивно, т.е. чрез слушане. След усвояването на първите думи речникът им бързо се обогатява. Във “фазата на именуването” четенето помага на детето да назовава предметите, които то отдавна познава. По-късно, когато му четете, то запаметява автоматично, без никакво усилие и принуда, изрази и изречения, докато седи в скута на мама и татко, където се чувства напълно защитено. Ако говорите за книги пред детето си, вие му отправяте и едно важно послание: ти си умно и умееш да учиш. Това е много нужно за самочувствието на детето.
Паметта. Все едно е дали детето слуша любимата си приказка за десети или за стотен път – то винаги внимава. Реагира възмутено, ако мама си позволи да пропусне и една-единствена дума. Защото непрекъснато проверява дали приказката звучи точно така, както я е запаметило.
Децата се нуждаят от повторения, за да постигнат ново знание и да обогатяват паметта си.