Плуване, лазене, развитие на сетивата, масаж – някои кърмачета имат режим като ученици. Защото Вие бързо откривате способностите на детето си и искате максимално да го подпомагате. А това често се оказва прекалена амбиция. Въпросът е до каква степен действително трябва да го насърчавате.

Вие искате най-доброто за детето си. Да го поощрявате и да го подготвите за Живота. От притеснение, че може да пропуснете нещо, постоянно четете или се обаждате по телефона на педиатъра. Доколко обаче ранното стимулиране има смисъл? Специалистите по психология на ранната възраст от Университета в Регенсбург (Германия) смятат, че обикновено е достатъчно да обръщате внимание с какво се занимава детето и какво иска да постигне Все едно дали то наблюдава мравуняк, или нанася удари по тенджерата. Когато започне “да разтребва" чекмеджетата, може да му обясните кое е лъжица, кое – вилица, що е червено, жълто, синьо. Така добре подредената кухня, където всичко опасно е извън неговия обсег, е подходящо място за ранно обучение. Дали ежедневието на детето предлага достатъчно стимули? Всяко дете се нуждае от внимание и подкрепа независимо от възрастта. Ако е разочаровано и ядосано, то иска да бъде утешено. Важно е да откликвате на любопитството му, на неговия порив самостоятелно да се справя.
Има ли място за безпокойство, ако Вашето дете закъснява с говора, с пълзенето, с прохождането? Няма причини за тревога, ако специалистът не установи органични нарушения.
Всяко дете има свое темпо и опитите то да бъде ускорено могат дори да навредят. Може ли да се подпомогне умението да се общува
Под 3-годишна възраст това трудно се осъществява. В конфликтни ситуации, когато например две деца се карат за една играчка или скубят косите си, добре е Вие първо да ги успокоите и след това да им обясните, че могат да се редуват при играта. Двегодишните биха разбрали такъв подход, но той е успешен само ако детето преди това се е успокоило. Научете се да приемате детето сериозно, като човек, който има свои собствени чувства и мнение. Това разбира дори кърмачето. Добре е да започнете с малките неща. Например, преди да избършете лицето на бебето с влажна кърпа, кажете му, че искате да го измиете, за да е по-хубаво.
Особена роля има доверието на детето към бащата като към интересен и закрилящ го приятел. При дълготрайните контакти с него то научава, че двама души, макар и толкова различни, могат да се разбират чудесно. Така детето развива самочувствието си и усеща подкрепата на таткото. Всеки друг силен и умен човек също може да засили увереността на малкото същество в собствените му способности.
Разширявайте възможностите на детето за игра. За да може то да усвои обаче ново умение, обектите, чрез които става това, не бива да се сменят бързо. Ако то се захване с друго занимание и иска непременно да го продължи, оставете го. Не го потиквайте постоянно да опитва нещо ново.