От 2005 година насам английският готвач Джейми Оливър е един от най-разпознаваемите в света борци за здравословно хранене при децата. С всяка изминала година движението набира все по-голяма популярност в целия свят. През 2014 година, в рамките на Food Revolution Day или Деня на хранителната революция, са били реализирани 10 000 събития в 121 страни, а посланието на кампанията е достигнало до 1 милиард души само през Twitter. Ежегодно над 250 000 деца от цял свят се включват в неговите кампании и работят по уроците на Джейми.
41 000 000 деца под петгодишна възраст са с наднормено тегло или страдат от затлъстяване. В последните две години в своите кампании Джейми Оливър призовава всеки да се присъедини към неговата Революция в храненето и така да се предизвика глобален дебат, свързан със здравословното хранене при децата. Целта на Революцията в храненето е да вдъхнови и предизвика реални, смислени и положителни промени в достъпа на децата от цял свят до здравословна храна, да промени отношението и разбирането за храната като такава. Във връзка с това, Джейми Оливър и неговият екип създават план за действие, състоящ се от шест основни пункта, по които правителствата от цял свят трябва да предприемат спешни и неотложни действия, ако искаме нашите деца да изживеят своя живот пълноценно и спокойно.
1.ДАНЪК ВЪРХУ НАПИТКИТЕ СЪС СЪДЪРЖАНИЕ НА ЗАХАР.
* Данък върху напитките със съдържание на захар.
* Приходите да бъдат инвестирани в здравни инициативи и образование в областта на храните и храненето.
2.ПРЕФОРМУЛИРАНЕ НА СЪДЪРЖАНИЕТО НА ЗАХАР
* Намаляване на прекомерната употреба на захар във всички продукти
* Законови санкции при неспазване
3.ПОЧТЕН ПАЗАР
* Ограничаване на реклами на храни, таргетиращи деца
* Намаляване на тв реклами в часовия пояс до 21.00 часа, таргетиращи деца
4.ПО-ЯСНО СЪДЪРЖАНИЕ НА ЕТИКЕТИТЕ
* Задължителна и ясна информация за съдържанието на захар върху опаковката, като например такава тип „светофар”.
* Ограничения на процентното съдържание на захар в сладкарските изделия и подсладените напитки.
5.ХРАНЕНЕ В УЧИЛИЩАТА
* Достъп до здравословна храна в училище за всички деца
* Образованието, свързано с храненето и здравословната храна да стане приоритет в училищата
СЗО разходва за лечение на заболявания, свързани с проблеми с консумацията на нездравословна храна за 1 година толкова средства, колкото производителите й изразходват за реклама за 1 ден. Източник: „Световна федерация за борба със затлъстяването”
Децата гледат средно по 11 реклами на вредна храна в рамките на тв предаване с продължителност 1 час. Източник: University of Liverpool
На всеки похарчен долар от СЗО за превенция на заболявания, свързани с начина на хранене, се харчат 400 долара за реклама на висококалорична храна, с ниска хранителна стойност. Източник: „Световна федерация за борба със затлъстяването”
По данни на НЦОЗА у нас 21% от децата на 7-9 години, 66% от децата на 10-13 години и 84% от учениците на 14-18 години са консуматори на енергийни напитки, съдържащи високи количества добавена захар и кофеин. Отделно 47% от децата от 1-ви до 12-ти клас в България имат висока редовна консумация (5 пъти седмично и по-често) на безалкохолни напитки със захар и шоколадови изделия, като 26-32% от учениците консумират захарни, шоколадови и сладкарски продукти най-малко веднъж дневно, а 34% пият поне 1 подсладена безалкохолна напитка ежедневно. Източник: Национален център за обществено здраве и анализи
По данни на СЗО България е на 5-о място по затлъстяване при децата в Европа (от 32 държави). Прогнозата за България, ако не бъдат предприети мерки е: до 2025 ще има 253 000 ученици, които ще са с наднормено тегло или със затлъстяване. Това означава, че 8 000 от тях ще са в преддиабетно състояние, 2 000 ще имат диабет тип 2, 18 000 ще имат високо кръвно налягане, а 25 000 ще имат първа степен затлъстял черен дроб. Източник: „Световна федерация за борба със затлъстяването”
Източник: dobrichonline.com