Щефан Хип е член на борда на директорите на немската компания Hipp и е един от продължителите на традицията на едноименната фамилия за екологично хранене на най-малките. Той гостува в България за представянето на нов продукт и отдели време за интервю специално за читателите на „9 месеца“...
Експерти алармират, че доста хранителни продукти за деца съдържат твърде много захар и сол.
Родителите могат да бъдат напълно спокойни, тъй като нашите продукти, предназначени за най-малките, не съдържат никаква сол или добавена захар. В някои храни на Hipp, подходящи вече за деца над 1 година, има съвсем минимално количество сол, тъй като все пак с растежа си детето се нуждае от този минерал.
Забелязвате ли разлики в предпочитанията на потребителите на бебешки храни в различните държави според спецификите на националната им кухня?
Наистина има разлики. В Русия морковите не са на особена почит, там по-обичани са тиквата и картофите. Любопитно е, че българските семейства предпочитат предимно това, което избират и немските – например морковите. Рибата пък е предпочитана в страните от Южна Европа, а агнешкото е особено любимо на англичаните.
Според словашко проучване има продукти, които се различават по качество в зависимост от това дали са предназначени за източноевропейския, или за западноевропейския пазар.
Това категорично не засяга продуктите на Hipp. Разполагаме с производствени бази в различни европейски страни – в Унгария, в Австрия и в Германия, и независимо за кой пазар по света е предназначена продукцията ни, предлагаме едно и също качество.
Откъде добивате суровините за вашите продукти?
От цял свят. Около 90% от зеленчуците и от месото са от Германия и от Австрия, голяма част от плодовете са от Южна Европа. Бананите са от Коста Рика, мангото – от Индия и от Виетнам, ананасът също е от Виетнам. Познаваме лично всеки производител по света, с когото работим, познаваме полетата и градините, на които той отглежда продукцията си. Някои производители работят в по-малък, а други – в по-голям мащаб. Например в Коста Рика вече над 50 години работим с местни индианци, които отглеждат банани и разполагат с не повече от двайсет декара земя в природен резерват...
Какво е мнението ви за новата тенденция в бебешкото захранване (т.нар. baby-led weaning), чийто принцип е да се прескочи пасираната храна и да се започне направо с твърда храна?
Тази нова тенденция не е актуална в Германия. Но нека погледнем към историята на някои племена, чиито потомци и днес продължават да водят живот в хармония с природата. Например при индианците в Южна Америка или при жителите на Папуа-Нова Гвинея майката е сдъвквала банана и едва тогава го е давала на бебето. Има физиологични причини да се предлага пюрирана храна на бебето. В това отношение стриктно следваме изискванията на Европейската комисия и на водещите европейски педиатри.
Доста български семейства не могат да си позволят биопродукти поради по-високата им цена.
За съжаление е така, но има причина тези продукти да са по-скъпи. Разходите за тях са около 30% по-високи, процесът на производството им е по-трудоемък. Например биоземеделецът отстранява плевелите на ръка. Биопродуктите обаче са с несравнимо по-добро качество. При тях химичните торове, пестицидите и генно-модифицираните организми са табу. Добрата новина е, че методите за отглеждане стават по-добри, потребителите на биопродукти се увеличават и цените бавно, но сигурно падат.
Сандра Димитрова
Началото
В края на 19-и век в баварския град Пфафенхофен,жената на пекаря и производител на пчелни продукти Йозеф Хип няма възможност да кърми малките си близнаци. Притесненият баща обаче измисля млечна храна със сухар и вода, която сам приготвя за децата. Повече от век по-късно Hipp са лидери на немския пазар, а днес имат 20% пазарен дял в България. Според тазгодишно проучване Hipp е обявена за най-зелената компания в Германия.