През 9-те месеца вие се грижите за спокойствието на още едно същество. Сънливостта сякаш ви спохожда по-често, а недоспиването ви влияе много по-зле отпреди. Подобни проблеми имат много бъдещи майки. Кои са възможните промени на съня през различните фази на бременността и как може да преодолявате безсънието?

Първо тримесечие

Почти 90% от бъдещите майки се чувстват отпаднали и изтощени в началото на бременността. В кръвта на бременни, страдащи от прекомерна умора, са открити т. нар. невростероиди, производни на прогестерона, които имат сънотворно действие. Всъщност прогестеронът е отговорен за спокойствието през бременността. Той отпуска мускулатурата на матката, предотвратява преждевременните контракции и така осигурява нормален растеж на плода.


Засиленото гадене и повръщане са допълнителни дразнители в този период. Все пак с някои мерки може да си помогнете.
 Лягайте рано. Тялото ви се нуждае от добра почивка за големите усилия, които му предстоят. Затова заспиването по-рано ще ви гарантира по-добро наспиване.

 Въведете ритуал. Йога или масаж от любимия действа изключително успокояващо след напрегнатия ден. Нежните докосвания релаксират не само тялото, но и духа ви.
 По-ниска температура в стаята. Хормонално обусловената леко повишена телесна температура по-скоро пречи на съня. За да се наспивате по-добре, в спалнята ви трябва да е по-хладно (около 18 ºС).
 Следобеден сън. Ако ходите на работа, следобедният сън е изключително важен. Дори да нямате възможност да полегнете за половин-един час, опитайте се да релаксирате в офиса. Достатъчно е да се облегнете назад, да затворите очи за 15 мин и да подремнете.

Второ тримесечие
Умората и гаденето, които са ви измъчвали в първите седмици, постепенно изчезват. Между 15-ата и 28-ата седмица сънят е по-спокоен и ободряващ. Организмът се е адаптирал към необичайното състояние. Независимо че наедрявате и коремът ви става все по-голям, през този период сигурно ще се чувствате тонизирана и работоспособна. Причина е нарастващото ниво на естрогените в кръвта, които противодействат на прогестерона и имат ободряващ ефект.
Естрогените обаче предизвикват и резки промени в настроението и раздразнителност. Тревогите за бъдещето и за взаимоотношенията с партньора безпокоят много бременни. Дори най-незначителните проблеми могат да бъдат преувеличавани. Затова в този период сънят е нарушен не толкова от физически болежки, колкото от натрапливи страхове. За да ги преодолявате по-лесно, прочетете следните съвети.
 „Не” на вълненията преди сън. Стресиращите разговори и напрегнатите филми са неуместни преди заспиване. Вечер, преди да легнете, по-добре се отдайте на релаксираща музика или на някое приятно и спокойно занимание.
 Ластични чорапи през деня. Ако носите ластични чорапи през деня, можете да си спестите нощните посещения до тоалетната. В тъканите на бременните се задържа повече вода, която се отделя през нощта. Специалните ластични чорапи пречат на това задържане.
 Спокойно дишане, лек сън. Едно от най-сигурните средства да спите спокойно е да си осигурите безпрепятствено дишане. Затова спете с леко повдигната горна част на тялото, а при хрема правете промивки на носа със солена вода.

Трето тримесечие
Най-големият проблем в този последен период на бременността е наедрелият корем, на който се дължи неудобната поза за сън. Киселините и паренето в хранопровода, както и енергичните движения на бебето допълнително пречат да заспите. В края на бременността дълбокият сън забележимо се скъсява, а събужданията зачестяват. Това обаче може да се възприеме като естествена подготовка за будуванията с бебето. Спането на цикли с различна дълбочина е защитен механизъм на природата. Фазите на повърхностния сън позволяват на майката бързо да реагира на бебешкия плач. Как може и в този период да удължите съня?
 Намерете добрата поза. Добре е да лежите на лявата си страна, защото така най-малко се затруднява кръвоснабдяването на бебето. Можете да подпрете корема си с няколко възглавници, а една да сложите между краката. Така ще облекчите тазобедрените и коленните стави.
 Без преяждане. Балансираното хранене, без трудносмилаеми ястия, е залог за спокоен сън и добро здраве. Това е наложително, особено ако лесно получавате киселини.
 Сладко преди лягане. Чаша топло мляко с мед или ментов бонбон може да ви успокои преди сън. Отделеният инсулин действа приспиващо. Така че по-добре хапнете нещо сладко, отколкото да вземате приспивателни.

„9 месеца”