Проф. Гералд Хютер, специалист по изучаване на мозъка, Гьотинген, отговаря на най-често задаваните въпроси, свързани със стимулирането на мозъка на бебето.

Искам да подготвя бебето си за живота. Как да го направя?
Трябва да знаете, че бебето ви е подготвено перфектно. Още през бременността в мозъка му се образуват милиони нервни клетки, които имат точно определена роля за организма и тялото му. Дете, което е наследило големите ръце на баща си, притежава пригодените точно за тях нервни връзки в мозъка. Те се различават от връзките при друго дете с нежни ръце.


При раждането детският мозък е снабден с огромно разнообразие от възможни връзки между нервните клетки. Запазват се обаче само онези, които непрекъснато се използват, всички останали отпадат.

Може ли да се попречи тези връзки да не се загубят?
Според най-новите познания от изследването на мозъка за тази цел са нужни две основни условия – тясна връзка с родителите и свобода на детето да опознава себе си и света. Казано по друг начин, децата се нуждаят от близост и от приключения. Първият и най-добър стимул през първата година е детето да се милва, да се носи и да се реагира бързо, когато плаче, за да се развие доверието му. Когато навърши 3–4 месеца, бебето трябва да се подкрепя в поривите му към откривателство – да се оставя да разглежда мократа кърпичка, да шумоли с пластмасовата кесия и да се наблюдава от известно разстояние.

Дали не е възможно да се предприе нещо повече? Уместно ли е например детето да се запише в курс по английски за бебета?
По принцип в това няма нищо лошо. Всяко дете е доволно, когато прави нещо заедно с мама или татко. Да слуша английски песни или да гледа как крокодилът и куклата спорят на английски – осеммесечните бебета намират това за вълнуващо, а също чуват някои думи, които не познават от майчиния си език. Удоволствието обаче може бързо да изчезне, ако детето усети натиск. Например, ако родителите настояват за някакъв курс, защото се страхуват, че по-късно детето им може да има проблеми в училище. Агресивното стимулиране от страна на мама и татко не играе положителна роля.

Какво имате предвид?
Някои родители кръстосват с детето си от курс на курс за бебета, защото смятат, че по този начин ще му осигурят най-доброто умствено стимулиране. С това те подлагат и себе си, и детето на стрес. От друга страна, тези родители имат възможност да  наблюдават малчугана като малка, уникална личност и да разберат какви са неговите дарби и интереси и какво той би учил с желание.

Не се ли нуждае обаче бебето първо от стимули, за да развие интересите си?
Стремежът да научи нови неща е налице още от самото начало. Бебето търси дразнения, които стимулират мозъка му – през първите седмици това например може да са отраженията на слънчевите лъчи на тавана на стаята.
Задачата на родителите е да оставят бебето да ги води при неговото стимулиране. То ще им покаже дали в момента е любопитно и търси стимули, дали се нуждае просто от близост, или може би иска да го оставят на спокойствие.

Из чуждестранния печат
Симона Симеонова