За да се поддържа млечната секреция, кърмачката трябва да поема повече храна. Установено е, че за синтезиране на 100 мл кърма се изразходват около 90 ккал. При отделяне средно на около 800 мл кърма дневно това означава допълнително изразходване на около 720 ккал.
От тях около 200–400 ккал са осигурени от натрупаните през бременността резервни мазнини. Останалите обаче трябва да се набавят чрез храната. При по-обилна млечна секреция допълнителните нужди от храна съответно са по-големи. Увеличават се и потребностите на кърмачката от белтъци, витамини и минерални вещества, които се съдържат в кърмата. За образуването и отделянето на 1 г белтък с кърмата е нужно да приемате по 2 г белтъчини. Недостигът на белтък в храната Ви намалява млечната секреция, а липсата на витамини ограничава съдържанието им в кърмата. Кои са основните правила за Вашето меню докато кърмите? За да осигурите нужните витамини в кърмата, увеличете приема им с 30–50%. Яжте редовно повече разнообразни зеленчуци и плодове (дневно около 300–400 г), по възможност сурови. Приемането на повече витамини увеличава и защитните (противоинфекциозни) свойства на кърмата. Установено е, че когато кърмачката взема по 200 мг (2 таблетки) витамин С дневно и по 2500 МЕ витамин А в продължение на 10 дни от месеца, значително се увеличава способността на кърмата да потиска развитието на болестотворните бактерии. Неколкократно нарастват и имуноглобулините в нея.


Съдържанието на минерални вещества (калций, фосфор, желязо и др.) в майчиното мляко е постоянно и не се влияе от храната. За да не се стигне до изчерпване на техните резерви в организма Ви, консумирайте по 600–700 г мляко и млечни продукти дневно. Тези продукти са основен източник на калций за организма.
За да се предпазите от анемия, имате нужда от повече желязо. Яжте редовно месо, яйца, месни произведения и риба. Желязото от тях се усвоява най-добре. Включете в менюто си и богатите на витамин С зеленчуци и плодове, които също подобряват усвояването му.

На практика, за да постигнете необходимия по-голям внос на енергия и хранителни вещества, хранете се по-често (5–6 пъти дневно), като към обичайната храна добавяйте допълнително около 100 г месо или 1 яйце, 1–2 ч. ч. мляко, 100–200 г хляб или тестени храни. Всеки ден яжте 2–3 пъти зеленчуци и плодове или сокове и компоти.

Примерно меню за кърмачка
Закуска: кифла със сирене и масло или 1 яйце, мляко или шипков чай, ябълка или друг плод, домат
Обяд: супа от месо със зеленчуци, ястие с месо или с риба, салата, пресен плод или компот
Следобедна закуска: мляко с ориз или с грис (млечен крем), чаша нектар или плодове
Вечеря: ястие със зеленчуци, 1 яйце или извара, кренвирш, салата и кисело мляко
Преди сън: чаша мляко или сок, плод