Щом забременеете, съветите започват да валят като дъжд. Близки и познати ви насаждат правила кое да ядете и кое не, за да родите здраво бебе. Но едва ли всички препоръки се вписват в личния ви светоглед.

Все пак през 9-те месеца не е нужно коренно да променяте навиците си на хранене. Не се отказвайте от любимите си продукти и ястия само защото някой ги отрича.


Като бъдеща майка все пак е добре да направите някои корекции в менюто си. Преди всичко изключете хаотичното похапване. Не слагайте с лека ръка всяка храна в устата си. Все пак важно е да осигурявате и на себе си, и на бебето необходимите вещества за правилно развитие. Има случаи, в които личните предпочитания се разминават с общоприетите норми за хранене през бременността.

Да закуся ли сутрин, като не искам?

Закуската сутрин е важна, защото прогонва умората и осигурява тонус за деня. Това е общоприетото мнение на специалистите. Ако обаче не обичате да ядете веднага след събуждане сутрин, няма нужда да сядате на масата. Пригответе си нещо хранително и го хапвайте в движение, докато подготвяте тоалета си. Опитайте с някакъв плод и мляко или с филия пълнозърнест хляб... Срещу запека може да изядете няколко сушени сливи или кайсии. Ако сутрин времето не ви стига, пригответе си закуска от вечерта.


Без пикантни ястия, особено вечер
Догмата повелява, че бебето се нуждае от витамини и минерални соли, затова вечерята трябва да е разнообразна. Може обаче да ядете готови или полуготови храни, например пица със зеленчуци. Ако предпочитате китайската кухня, поръчайте ориз със зеленчуци, но избягвайте твърде пикантните гозби, които могат да причинят парене в хранопровода и киселини в стомаха.

Не искам риба и месо
Вярно е, че незаменимите мастни киселини в рибата са жизненоважни за развитието на мозъка и очите на бебето, особено през последното тримесечие на бременността. Ако сте вегетарианка, може да замените месото с пълнозърнест хляб, зеленолистни зеленчуци или някои хранителни добавки, препоръчани от лекаря ви. Похапвайте бадеми, орехи, соя, сусам, слънчогледови и тиквени семки. Имайте предвид, че без месо организмът ви може да почувства липса на желязо и витамин B12.            

Без сладкиши за двама

Не се ръководете от остарялото правило „ям за двама”. За да нахраните себе си и бебето, през последното тримесечие дневно се нуждаете допълнително само от 200 калории, което се равнява на две филии пълнозърнест хляб с масло. Така че не прекалявайте с бисквитите и сладкишите. Ако много си падате по сладкото, може да замените висококалоричните бисквити с нискокалорични (например приготвени с овесени ядки).

От гаденето не мога да ям
Гладът може да засили сутрешното гадене, затова закуската и честото похапване през деня са важни. Ако обаче ядете по-малко, докато страдате от повръщане, няма да застрашите сериозно здравето на бебето. Организмът е в състояние да мобилизира резервите си, за да не гладува плодът. Ако ви се яде, направете си сандвич с препечена филия, изяжте няколко бисквити или солети и пийте чай от джинджифил. Успокоявайте се с мисълта, че към 14-ата гестационна седмица гаденето отшумява.

Не обичам мляко, но с какво да го заменя?
Млякото и сиренето съдържат калций и хранителни вещества, нужни за растежа на костите и зъбите на бебето. Това е неоспорим факт. Но вярно е и че много други храни също са богати на калций. Включете в менюто си повече зелен фасул, сардини, бадеми. Пийте и плодов сок, обогатен с калций, или соево мляко.

Повече разнообразие

Бременната трябва да консумира пресни продукти и готвени ястия, вместо суха храна. Има обаче и хубави сандвичи с пълнозърнест хляб, сирене, кашкавал, пиле, салати. С айран или плодов сок обядът може да е и в този вид. Важното е продуктите да са пресни! Сандвичите с нетлъсто месо (особено приготвено на скара) и със зеленчуци са богати на белтъчини.
Не забравяйте обаче, че през 9-те месеца се нуждаете от разнообразна храна. Не яжте един и същи сандвич всеки ден. Може да го консумирате 1-2 пъти в седмицата, но през повечето дни за обяд се поглезете с готвени ястия.

„Не” на шоколада, чипса и сладоледа?

Не се лишавайте от шоколад, но не го яжте всеки ден. Сладкото удоволствие е ценен източник на желязо. Не пренебрегвайте и сладоледа. Той съдържа калций и протеини, а вкусът му е особено изкусителен и за бъдещите майки.
Понякога може да похапвате чипс – чрез него си набавяте витамин С, калий, целулоза. Но не прекалявайте! Все пак най-здравословни са картофите, печени на фурна с растително масло.

Д-р Вера Ангелова
диетолог