Д-р Милка Жижанова–Милушева
диетолог           

Този удивителен природен механизъм е бързо и прецизно действащата защитна система в организма на човека...

Без нея всеки болестотворен микроорганизъм би могъл безпрепятствено да се развие и дори да доведе до смърт. За щастие природата се е погрижила това да не се случва или да е изключително рядък финал на някое заболяване.



Щом вирус, бактерия, гъбичка, чуждо тяло...  тоест т.нар.  антигени се доберат до организма, се задействат многобройни средства за унищожаването им. Това е дело на имунната система. Тя е вездесъщ бодигард, който притежава органи: лимфни възли, далак (слезка), тимус (жлеза, която се намира над сърцето), сливици (тонзили) и тънки черва. В тези органи се произвеждат и съхраняват клетките на имунната система. Най-важни сред тях са белите кръвни телца – левкоцитите. Онези от тях, които много бързо поглъщат и разрушават вражеския нападател, се наричат фагоцити. Постигат го, като отделят специфични протеини (белтъци), които се прикрепват към антигена и напълно го унищожават. Чрез кръвта и лимфните съдове белите кръвни телца постоянно пътуват из целия организъм. По този начин в него има представители на имунната система по всяко време.

Всички клетки на тази система произлизат от стволовите клетки. Колкото по-рядко боледува човек, толкова по-добър е неговият имунитет, т.е. невъзприемчивостта към антигените. Не е важен кой е врагът, а на кого ще попадне, т.е. каква е средата, в която ще се появи.


Храненето е от голямо значение
за имунната система, защото та има предпочитания. Доброто й състояние се поддържа чрез консумация на плодове и зеленчуци, за предпочитане сурови, но и варени, печени и пр. Те й осигуряват витамини, минерали, плодови и зеленчукови захари, фибри (целулоза). Особено важен за нея е витамин D. Той я поддържа във всичките й битки. Ако липсва или е в малко количество, това води до заболяване, което продължава по-дълго и протича по-тежко. Освен чрез слънчевата светлина, този витамин се набавя и чрез някои храни – например от рибата (сардина, херинга, сьомга, риба тон), млякото и млечните продукти. Витамините С, Е, А действат в екип с витамин D и осигуряват здрава витаминна защита срещу болестите. Имунната система се активизира, ако редовно й се предлага мед. Захарта от него намалява отока на лигавиците при различните инфекции (хрема, ангина, бронхит, ентерит, колит...). Ако не сте алергична към меда, добавяйте го вместо захар към кафето, чая, млякото, особено в периодите, когато върлуват вирусни инфекции. Фаворит на имунната система е гроздето, и то червеното, защото
съдържа антиоксидантите кверцетин и ресвератрол
Те я стимулират да работи нон-стоп.

Без висококачествени белтъци клетките на имунната система няма да могат да извършват своята дейност. От особено значение за нея са тези, които са от животински произход – прясно и нетлъсто месо, богата на мазнини риба. Стимулатор на тази система е и яйцето. Тя усвоява пълноценно неговия белтък. Затова 4-5 пъти седмично яжте варено яйце. Пийте и прясно мляко, но без захар, и чай от шипки, ябълка и лимон, защото съдържат много витамин С. Зеленият чай пък стимулира работата на тънките черва, а те са представителен орган на имунната система. В червата има много помощници на полезните микроорганизми, които също се борят със завоевателите антигени. Затова е нужно да се грижите за стомашно-чревния си тракт. Той изисква ритмично подаване на храна 4 пъти дневно, прием на топли ястия и достатъчно целулоза от деликатни източници (банан, тиква, тиквички, ябълки, киви, праз лук, картофи, моркови). Така лигавицата на червата ще се поддържа чиста, те ще придвижват храната и ще помагат да се усвоява най-полезното и нужно за организма.

Запомнете: храносмилателната система е тясно свързана с имунната, затова често чувате съвета да вземате пробиотици. Можете да си ги набавяте чрез някои храни (кисело мляко, бирена мая, кисело зеле и др.) или под формата на хранителна добавка. Някои наричат пробиотиците „спасителното хапче на века“.

Кои са нейни врагове?

Не забравяйте, че имунната система има и врагове, които я атакуват. Сред тях най-активни са цигарите, алкохолът, мазните храни и стресът.

Ако сте бременна или кърмачка, не пушете! Никотинът е отрова за вас и за бебето в утробата, както и за младите нервни и полови клетки в организма. Имунните клетки не могат да го унищожат, което води до риск от непрекъснати инфекции.

Учени от Швеция пък са установили, че мазните храни сериозно затрудняват дейността на имунната система. Направен е експеримент с мишки: половината от тях са хранени със сланина, а другите – с друга храна. Първите бързо и лесно се инфектирали и дълго и тежко боледували.

Пийте достатъчно вода, осигурявайте си спокоен сън, разхождайте се, не се претоварвайте психически и физически. Така активно ще се грижите имунната ви система да работи безотказно.