Не подценявайте бебето си! Още при раждането то знае много неща. А и с всеки ден става все по-умно. Как се развива мисленето през първите две години.


Пътуването и преместването е минало. То вече е навън от тясното, тъмно, но познато пространство в корема. Посреща го съвършено нова среда – огромна, осветена и в присъствието на мама, татко...

Новият жител, т.е. новороденото, веднага започва да опознава обстановката. Волята му само да поумнява е вродена. За тази цел то е подготвено идеално – мозъкът му, който тежи около 250 г, съдържа 100 милиарда нервни клетки (неврони), точно колкото мозъка на мама и татко. Разликата е, че невроните при бебето все още са по-малко разклонени и не са напълно зрели. С всяка информация, която постъпва от сетивните органи в мозъка, те се развиват все повече.
През първите години от живота на детето в мозъка му се свързват повече неврони, отколкото това става при мама и татко. Той трябва да се развива оптимално във всяка среда, независимо дали е в голям град или в джунглата на някой остров. Мозъкът разгражда връзките, които не са нужни, и укрепва важните.

Докато се превърне от кърмаче в любознателен малчуган, детето преминава през няколко по-важни фази.

Първи седмици – вече мога да си спомням
Мама се навежда над бебето и движи устните си, а то се опитва да прави същото. Да имитира другите, му е заложено още от люлката. При това то учи и заздравява връзката с майка си. Вижда я неясно, но чува добре гласа й, защото го познава още от корема й. То харесва мириса на мама и може да го различава от миризмата на останалите хора. Това означава, че вече може и да помни. Щом кърмачето успее да си представи нещо отделно от времето и пространството, настъпва периодът на мисленето. Да разпознае нещо, е предварителен етап, който се владее и от най-малките.
Как да го стимулирате

  • Показвайте му с много обич, че ще сте до него, когато има нужда от близост, храна, топлина.
  • Осигурявайте му спокойствие, за да може да преработи многото нови впечатления.

    IV месец – подреждам света
    Зрението става все по-силно и детето започва по-активно да изучава околната среда с очи. Най-много се радва на лицата и движенията – например, когато мама и татко се доближават до него и му се усмихват. То вече може да различава одушевени от неодушевени предмети – например животни от мебели.
    Когато колата се плъзне под леглото, детето гледа точно в посоката, където трябва да е, и очаква тя да се появи отново.
    Детето вече знае, че пластмасовата кола е студена, а плюшеното мече е меко.
    Когато мама се усмихва и гласът й е топъл, то е убедено, че настроението й е добро. Ако ъгълчетата на устата й са надолу и гласът й е рязък, значи е ядосана. То предпочита мама да е весела, затова й се усмихва. Вече знае, че и мама ще му отговори с усмивка.
    Как да го стимулирате

  • Поставете подвижна играчка над леглото, пъстра дрънкалка на количката – бебето обича всичко, което ангажира сетивата и ръцете му.
  • Осигурете му място на пода, за да може да наблюдава и да опипва на воля.

    VIII месец – различавам лица
    Светът е станал още по-вълнуващ, откакто детето може да седи и да вижда добре. То наблюдава, че шкафът се отваря, когато мама дръпне вратичката, и че става светло, когато тя натисне копчето на стената. Ако мечето изчезне, детето ще го търси, докато го намери под одеялото.
    Когато татко сочи нещо, детето проследява погледа му.
    То лесно отличава познатите от непознатите лица и започва да се страхува от непознатите.
    Как да го стимулирате

  • Заедно разглеждайте книжки с картинки и назовавайте това, което виждате.
  • Проявявайте разбиране към страха му от непознати и не ги принуждавайте насила да го вземат на ръце, когато то не иска.

    Една година – подражавам на мама
    За първия си рожден ден детето получава голям багер. То вече знае, че има различни превозни средства – коли, багери, мотори, пожарникарски и полицейски коли. Татко казва, че това е багер и детето го разбира. Напоследък то различава някои думи и започва да образува своите първи думи.
    Действията му се разширяват. Вече знае, че стоящата лампа може да се запали с ръка, но и с крак и сто пъти е опитвало.
    Как да го стимулирате

  • Задължително обезопасете жилището.
  • Осигурете на детето домакински предмети за игра – канчета, купички, дървени лъжици...

    18 месеца – уча се да говоря
    То може да ходи и да говори – изговаря около 50 думи, не винаги правилно. Може да отваря шкафа, да извади и да развие хартиена ролка. Челната част на мозъка, отговорна за координацията на различни дейности, вече е много добре развита.
    Междувременно детето установява нещо неприятно – понякога мама и татко казват “Не” и гледат сърдито. То трябва да реши кое от тези ”Не” ще приеме и срещу кое ще се бунтува. Събужда се неговият “Аз”. Когато гледа в огледалото, то знае кого вижда.
    Как да го стимулирате

  • Показвайте му, че разбирате думите му и много говорете (не по бебешки!) с него.

    Две години – мога да се вживявам
    На втория си рожден ден детето може да разговаря малко с гостите. То разбира много от това, което му казват, и изговаря вече 200 думи, макар и често неправилно.
    Забелязва, когато мама е щастлива. На тази възраст децата вече могат да съпреживяват с другите. Когато мама е тъжна, детето я утешава. Когато разбере, че мама се чувства различно от него, е извървяло голяма крачка от “Ние” към “Аз и Ти”. Това, че неговите мисли и желания се различават от мамините, става все по-ясно. Появяват се и първите пристъпи на инат.
    Фантазията се развива – ръкавицата се използва като кола, плюшеното слонче като шофьор. Детето знае какво е ръкавица и какво е кола, но използва символи в играта.
    Как да го стимулирате

  • Не правете всичко вместо него, оставяйте го да върши много неща само – дори да трае дълго, докато чорапът е обут, кулата построена...