Още преди да се роди, детето трупа впечатления. От оплождането до раждането то събира опит, който по-късно ще му помага да се ориентира в света. След страстната нощ жената може би подозира, че в нея се създава нов живот. Но тя със сигурност няма никаква представа колко енергично още от самото начало оплодената яйцеклетка напредва в развитието си. Проф. Гералд Хютер, изследовател на мозъка от Гьотинген (Германия), нарича резултата от първите стадии на деление на яйцеклетката “интелигентна купчинка клетки”. Сперматозоидът и яйцеклетката едва са се слели, и ембрионалните клетки вече започват да комуникират помежду си, а миниатюрният зародиш установява контакт с обкръжението си.


Още от първия момент на живота си нероденото създава връзки, които могат да се представят по определен начин.

Клетките на организма обменят информация помежду си. Оплодената яйцеклетка се дели безброй пъти, всяка клетка в своето ядро носи цялостния генетичен код, който нероденото е получило от родителите си. Клетките се придвижват в растящия зародиш и получават своята мисия в зависимост от мястото, на което попадат. В контакт със съседните клетки те научават каква функция трябва да поемат, дали например ще образуват кожата, или някой мускул. Това става чрез химични вещества. Нищо в развитието на бебето не става автоматично. Всички клетки в организма си сътрудничат, за да може плодът да се развива правилно.
Посредством химични импулси и нервни пътища развиващият се мозък научава какви процеси протичат в организма на плода. Чрез сложни връзки клетките на органите и крайниците получават информация, за да могат колкото може по-рано да тренират бъдещата си функция. Така малкото сърце бие още преди да може да изпомпва кръв към тялото. Ръчичките започват да се свиват и да правят движения за хващане по време, когато едва се забелязват като израстъци.

Сетивните органи насочват антените си навън. Не само клетките се подготвят за живота на белия свят. Нероденото придобива опит от обкръжаващата го среда извън тялото си. Тясното пространство на матката е идеално място за тренировки, околоплодната вода и шумовете пък са непрекъснат стимул.
От осмата седмица чрез сетивата си нероденото установява контакт с околната среда. Отначало чрез кожата – чрез допира то получава усещане за границите на тялото си. С език опитва околоплодната вода, която впрочем напомня по вкус първото мляко, което то ще суче от мама. Нероденото чува ударите на майчиното сърце и гласа й. Те проникват до него не само отвън, но се провеждат и през гръбнака и таза. Бебето ще познае и гласа на татко, тъй като мъжките гласове имат звукова честота, която то усеща особено добре през коремната стена.

Създава се емоционална връзка с майката. Още в утробата бебето развива особено тясна връзка с майка си. То усеща нейните чувства. Проф. Хютер е убеден, че то се влияе от тях и дори ги споделя. Той обяснява това с факта, че когато майката се радва, в кръвта й се отделят повече хормони на щастието. Те проникват в бебето и му влияят положително.
Нероденото тълкува даже майчините движения. Според учения то забелязва, когато мама се движи нервно и напрегнато или спокойно. И това се отразява на състоянието му. Така че с всички свои чувства майката стимулира емоционалното развитие на своето бебе.

Чудо
Този малък човек е създаден преди девет седмици. Повечето органи вече са заложени в тялото му. Ясно се разпознават ръчичките и крачетата. Сега нероденото трябва само да съзрява, да расте и да учи.

Чувства
Бебето се усмихва и показва, че и неродените могат да имат ведро настроение. От 26-ата гестационна седмица (г.с.) ехографски снимки показват бебета с усмихнато и със сериозно лице.

Мимика
Още преди да дойдат на белия свят, малките човечета са големи лакомници, както показват тези три ехографски снимки. Бебето изглежда доволно, отваря любопитно уста, изважда език и “ближе” сладката околоплодна течност. Вкусът се променя в зависимост от храната на мама. Особено силен е вкусът на анасона и на чесъна. ]

Тренировка
Това неродено дете е на 29 г.с. То отваря уста, като че ли ще се прозява. Навярно това няма нищо общо с умората. По-скоро тези жестове са част от генетичния репертоар, с който нероденото тренира за по-късно.

Слушане
От 6-ата г.с. се развиват ушите, между 15-ата и 20-ата г.с. бебето започва да чува. То се стряска, когато се изплаши от силен шум, и се вслушва съсредоточено, когато до него проникват тихи и нежни звуци.

Ходене
На 12 седмици това бебе търси допирни точки в стената на матката. Чувствителността на кожата се развива най-напред на местата, които за цял живот остават особено чувствителни – устните, лицето и гениталиите. 9. Проучване
През 22-рата г.с. в утробата бебето се справя с неща, които по-късно в живота си трябва отново да учи – то доближава ръцете си една до друга и играе с пръстите. След раждането това ще му се удаде едва когато стане на около три месеца.

Докосване
През 22-рата г.с. нероденото докосва с показалец лицето си. Чрез тези докосвания то създава един вид карта на повърхността на тялото си.

Пипане
През 20-ата г.с. ръцете са почти перфектно оформени. С тях бебето изучава своя малък свят в матката. То може да ги свива в юмрук, да ги отваря и да хваща.

Игра
Неродените са истински акробати. Докато имат място, те се обръщат презглава, завъртат се около собствената си ос и докосват с пръстите на краката лицето си като това 11-седмично неродено дете.