Какво да готвя днес? Това сигурно е въпрос, който често си задавате. А когато става дума и за дете в дома, отговорът не е толкова лесен. Как да направите така, че храната хем да се хареса на малкото човече, хем да сте сигурна, че е била пълноценна?

Детският организъм непрекъснато расте, поради което се нуждае от относително по-голямо количество хранителни вещества – пълноценни белтъчини, минерални вещества, витамини, и от повече енергия. Всеки хранителен продукт има свой специфичен химичен състав.

За да доставяте на растящия организъм всички хранителни вещества, нужно е в детското меню всеки ден да включвате колкото може повече разнообразни хранителни продукти и обезателно храни с различен състав. Това, разбира се, не означава, че трябва да познавате детайлно химичния състав на всяка храна. Като майка обаче е добре да сте наясно за основните хранителни групи, както и за това коя храна към коя група принадлежи. Хранителните продукти се разделят на няколко основни групи според това кои хранителни вещества преобладават в тях.

В първата група са млякото и млечните продукти (сирене, кашкавал, извара и др.). Те се усвояват най-лесно. Съдържат пълноценни белтъчини и мазнини. Богати са на калциеви и фосфорни соли, на витамините А и D, които са особено важни за растежа и строежа на костите. Присъствието на млечните продукти във всекидневното меню на детето е задължително. Млякото е основна храна във възрастта до 1 год. и от 1 до 1 ½ год. Детето ежедневно приема около 600 мл мляко, а от 1 ½ до 3–4 години – около 500 мл. Предлагайте му го прясно или кисело, включвайте го в млечни супи, десерти (мляко с ориз, млечен кисел, различни сладкиши), в застройката и като гарнитура към ястията. Детето може да консумира сирене с попарата с масло, със зеленчукови пюрета, с млечна супа и др. За по-голямото дете може да приготвяте различни закуски – юфка, кус-кус или макарони със сирене, баница със сирене, както и различни ястия – миш-маш, омлет, вегетарианска мусака и др. Вместо сирене към почти всички храни можете да добавяте прясна извара.

Втората група хранителни продукти включва месо, месни продукти, риба и яйца. Те са най-богати на пълноценни белтъчни съставки – т.нар. задължителни аминокиселини, които всеки трябва да получава ежедневно с храната, тъй като те не могат да се синтезират в организма. Затова наред с храните от първата група тези животински продукти трябва ежедневно да присъстват в храната на децата след 5–6-месечната възраст. Редувайте месото и яйцето – през ден, а риба давайте един до два пъти седмично. За кърмачето от месо можете да приготвяте супа или бульон, различни месно-зеленчукови пюрета, кюфте, сварено на пара, пудинг с месо и др. На детето до 1 ½ год. давайте месото винаги смляно. По-голямото дете може да го дъвче и несмляно, но ситно нарязано. Най-добре предлагайте месото на обяд, а вечерята да е от млечно-зеленчукова храна.

В третата група храни са мазнините, които са най-добрият доставчик на енергия. С животинските мазнини, главно с прясното краве масло и рибеното масло, се доставят необходимите за растежа витамини А и D. Използвайте за храната на малкото дете краве масло. Употребявайте понякога и растителни мазнини, но по-рядко. Те трябва да са пресни – до 2 месеца след производството им, и да се съхраняват на тъмно и студено. Лойта, свинската мас и другите животински мазнини са трудно смилаеми и нямат място в детското меню.
Мазнините са най-трудно смилаеми, затова те трябва да се включват по-ограничено. Приготвяйте храната на детето с по-малко мазнина. Месото пък трябва да е нетлъсто и крехко.

Четвъртата група включва тестените и зърнените храни, брашното, захарта и захарните изделия. Тези храни са основният източник на лесно усвоими въглехидрати. Захарта и захарните изделия са най-лесно усвоимите, но те не съдържат витамини и минерални вещества. Не лишавайте обаче детето от тях, защото доставят енергия. Една част от захарта му предлагайте с течностите – чай, мляко и други питиета. Останалата част – с десерти, кремове, компоти. Въпреки че са предпочитана храна от повечето деца, ограничавайте захарните продукти в дневното меню на детето.

В петата група са варивата (фасул, леща, грах, соя) и ядките (орехи, бадеми, фъстъци, лешници). От всички растителни храни те са най-богати на белтъчини и витамини от група В. Не бива обаче да предлагате ядки на малкото дете, защото има опасност от задавяне.

Шестата група принадлежи на зеленчуците. Те са продукти, бедни на белтъчини и мазнини, които имат ниска енергийна стойност, но са главен източник на водно разтворими витамини и на минерални вещества. Задължително всеки ден ги включвайте в менюто на детето. Нека то да консумира част от тях сурови – под формата на салата или сокове. Особено полезен е сокът от моркови, зеле, спанак, домати.

В седмата група (това не означава, че са последни в класацията по полезност) влизат плодовете и плодовите сокове. Подобно на зеленчуците, те също са богати на витамини, минерали, багрилни и ароматни вещества, които възбуждат храносмилателните жлези и апетита. Задължително всеки ден предлагайте на детето плодове – пресни или консервирани. За кърмачето приготвяйте плодов сок или сурово настъргани плодове, плодово пюре, плодова каша, кисел, мус, печени ябълки и др. По-голямото дете може да консумира сладкиши с плодове, щрудел, плодова каша. Най-добре е да яде плодовете сурови.

Вероятно вече нямате никакво съмнение, че всеки ден в детското меню трябва да включвате храни от седемте хранителни групи – под различна форма и приготвени по различен начин. Вместо да се чудите как и какво да сготвите за детето, направете си труда да пригодите кухнята на семейството към неговото меню. По този начин всички вкъщи ще се хранят здравословно, а вие ще имате повече време за приятни игри с мъничето.

Примерно меню за дете от 1 до 1 ½ год.
Закуска: мляко с какао – 250 мл, бисквити – 30 г, настърган морков.
Обяд: супа от фасул – 50 мл, мляно месо с картофи – 150 г, лютеница – 10 г, компот от кайсии – 150 мл, хляб – 30 г.
Следобедна закуска: крем ванилия – 250 мл.
Вечеря: домати с ориз – 150 г, салата от червено цвекло – 30 г, квасено мляко – 150 г.

Примерно меню за дете от 1 ½ до 3 години
Закуска: милинка, прясно мляко – 200 мл, ябълка.
Обяд: супа от грах – 50 мл, пиле фрикасе – 150 г, салата от моркови и зеле – 30 г, компот от праскови – 150 мл.


Следобедна закуска: реване – 1 порция.
Вечеря: яхния от зеленчук с ориз – 150 г, лютеница с праз – 10 г, квасено мляко – 150 мл, хляб 30 г.