Преди векове подправките са били изключително скъпи, много търсени, а някои хора дори са вярвали, че имат магични и лечебни свойства. С течение на времето се открива, че различните растения и треви правят храната по-вкусна и постепенно тяхната роля се променя.
Днес магичната роля на подправките вече е минало, но въпреки това те остават незаменима част от всяка кухня.

Кой кой е?
Всяко растение, чиито семена, листа, стебла или корени се използват, за да се направи ястието по-вкусно, може да е подправка. Подправките често съдържат ароматни вещества, етерични масла, минерали и витамини. Именно разнообразието от миризми и масла повишава кулинарната им стойност. В същото време те имат и лечебни свойства. Много от тях предпазват от инфекции, повишаване на кръвната захар, язва, зъбобол, а понякога се използват и в козметиката.
Подправките не са забранени за бременните и родилките, но те трябва да ги добавят към храната си с мярка и да внимават как ги комбинират.

Анасон. Той има приятен аромат и често се добавя при производството на ракия. Анасонът потиска чувството за жажда и подпомага храносмилането. През зимата чай от анасонови зърна премахва усещането за студ.

Бахар. Използвайте тази подправка, за да направите супата по-вкусна или за да ароматизирате свареното месо. Бахарът възбужда апетита.

Босилек. Добрите готвачи препоръчват да го добавяте към салатата с домати и печени чушки. Той почиства инфектирани подкожни пъпки и предпазва от появата на акне.

Дафинов лист. Съдържа много етерични масла и дъбилни вещества (биохимични вещества, които се срещат във всички растения). Подходящ е за яхнии, някои видове супи и гарнитури. Дафиновият лист повишава защитните сили на организма, има антибактериален ефект и регулира нивото на кръвната захар.

Джинджифил. Използвайте го, когато приготвяте рибена супа или бобови ястия. Тази подправка е препоръчителна за бъдещите майки, тъй като стимулира функцията на стомаха и дванадесетопръстника.

Джоджен. В българските гозби джодженът се използва при приготвянето на боб, грах и някои видове ориз. Джодженът е добро средство срещу стомашно разстройство. Той повишава апетита.

Кимион. За предпочитане е кимионовите зърна да се употребяват смлени или счукани. Тази подправка често се слага в гозбите с месо, кайма, а дори и в някои вегетариански ястия. Кимионът подпомага усвояването на храната, намалява лошия холестерол в кръвта и се бори със запека.

Кориандър. Семена от кориандър са открити още в египетските пирамиди. Тази подправка е подходяща за рибата и морските деликатеси. Със смлян кориандър се ароматизират сладкиши и меденки. Кориандърът потиска чувството за жажда и заздравява костите. Той е и всепризнат афродизиак.

Канела. Родината й е остров Шри-Ланка (Цейлон). Тя е ароматно ухаещата вътрешна кора на тропическото лаврово дърво. Богата е на етерични масла, смоли и много калциеви соли. С нея се подправят сладкиши, сладоледи, кафе. Заради калция, който съдържа, се препоръчва на бременните, а децата могат да хапват канелени сладки след 3-годишна възраст. Тази подправка има антисептично действие и подобрява дейността на бъбреците.

Карамфил. Неразцъфналите пъпки на карамфиловото дърво също съдържат много етерични масла. В кулинарията те се използват в пунш, греяно вино, плодов сок, компоти, маринати за месо и риба. Ако се прекали с карамфила, напитката започва да нагарча. В комбинация с канела той е чудесна подправка за коледните сладки. Природолечителите ценят високо тази подправка. В стоматологията тя се използва срещу зъбобол.

Кардамон. Това растение не е много известно в България. Използва се при приготвянето на супи, рибни и месни блюда, сосове и заливки. Сладкарите го слагат в марципан и кексове.

Копър. Копърът е бил познат още на древните гърци, римляни и вавилонци. Днес той е една от основните подправки, които се използват на Балканския полуостров.
Чудесна добавка е към краставиците, доматите, тиквичките, ориза, зелето и морковите. Копърът е богат на етерично масло, което подпомага работата на тънките черва и на дебелото черво и действа диуретично.

Куркума. Индийците често използват тази подправка в своята кухня. Тя придава характерен жълт цвят на храните. С нея се поръсват ястия със зеленчуци, преди да се подложат на термична обработка. Понякога може да се добавя и към тестото за дребни сладки.
Тази подправка е мощен антиоксидант и намалява канцерогенните вещества в организма. При чернодробни заболявания се препоръчва да се пие отвара от куркума. Добре е бременните и родилките редовно да я използват, защото предотвратява образуването на тромби.

Лимон. Освен като плод, той се употребява и като подправка. Кората и сокът му се използват често в кулинарията. Лимонът повишава апетита и е богат на витамин С.

Магданоз. Магданозът съдържа желязо, калций, калий, витамин С и хранителни вещества. Той има свеж вкус и се добавя в много сосове, супи и ястия със зеленчуци. Действа диуретично, успокоява кашлицата, регулира нередовната менструация.

Розмарин. Среща се по цялото Средиземноморие, Черноморие и особено в Крим. Широко се използва в Португалия, Испания, Италия, Франция, Гърция, Англия, Скандинавските страни и Германия. У нас го наричат морска роса, бабин косъм и индирлия. Често се използва при различни ритуали. Розмаринът е непретенциозно, издръжливо, многогодишно растение. Според преданията с аромата си той прогонва злите сили и лошите сънища. Добавя се към ястия с ориз, яйчни кремове и сладолед. В съчетание с риган той е идеална подправка за соса на спагетите и за доматената заливка на пицата. Не прекалявайте с употребата му, защото ароматът му е прекалено силен.

Червен пипер. Той е включен в 13 международни фармакопеи, защото в червената чушка (от която се прави) се съдържа алкалоидът капсаицин, който е с доказан болкоуспокояващ ефект. В червения пипер има витамини С и Е и каротин. Помага при ревматизъм, неврологични болки, радикулит и мигрена.

Чесън. Това растение се използва от векове в кулинарията. Употребява се както главата, така и стеблото му. Той е богат на витамини А, К, В6, Е и D, както и на калций, магнезий, фосфор и калий. Природолечителите го препоръчват срещу обилни кръвотечения, тъй като подпомага кръвосъсирването. Има слабително действие и е добър диуретик. От друга страна, чесънът е и естествен антибиотик и антиоксидант. Могат да се консумират листата и скилидките му. Тъй като е със силен аромат, ако хапнете няколко стръкчета магданоз, ще подобрите дъха си.

Nota bene!
Внимателно избирайте подправките. Не купувайте всички от пазара. Преценявайте качеството и аромата им. Съхранявайте ги на подходящо място. Добре е винаги да имате под ръка магданоз, чесън, копър, лимон, дафинов лист, кимион, червен пипер. С тяхна помощ ще направите менюто си по-апетитно.