Да полетиш в облаците, да се носиш към слънцето, да докоснеш небето… Кой не би искал да изпита подобни преживявания? За 28-годишната Рени Косева, ученичка от С „9 месеца” на училище, всички тези усещания са ежедневие. Тя е втори пилот на самолет от гражданската авиация на компанията Хемус Ер и е една от малкото жени пилоти в България. Ако сте пътували от София до Варна, Бургас, Виена или Женева, възможно е Рени да е пилотирала вашия самолет. Младата жена е завършила Техническия университет – специалност „Гражданска авиация”, и вече 5 години почти всеки ден
докосва облаците
„От малка обичам екстремните спортове и неведнъж съм скачала с парашут на Божурище. След като завърших училище, кандидатствах в школата в Долна Митрополия, където се обучават военните, но там почти не приемат жени. Съвсем случайно разбрах за възможността да стана пилот. Работата е като да караш кола”, усмихва се Рени. След завършването си тя две години работи в каргоавиацията и разнася писма и пратки по въздуха. Било й е трудно, защото почти през цялото време е живяла в Будапеща и рядко се е прибирала в София. Разбира, че се търси пилот в Хемус Ер и кандидатства. „Тази възможност се оказа много по-добра, защото можех да се прибирам у дома при съпруга ми Стефан. Макар че той знаеше, че искам да направя кариера и приемаше постоянните ми отсъствия. Въпреки това обаче настояваше да имаме дете. Професията е тежка за жена, защото куфарът ми винаги е готов за път”, споделя бъдещата майка.
Рени
разбрала, че е бременна по време на полет
Пътуванията от София до Варна били кратки, но на нея постоянно й се гадело и се чувствала отпаднала – нещо, което никога досега не й се е случвало за 5-те години работа. „При по-дългите полети можеш да станеш, да се разходиш и дискомфортът да ти премине. При късите разстояния обаче това не е възможно. Трябваше да издържам”, спомня си Рени. Веднага след полета, още преди цикълът й да закъснее, тя отишла на преглед. Нещо не било наред. Всички пилоти са задължени веднъж годишно да преминат през авиолекарска комисия, която да прецени здравното им състояние. Ако нещо не е както трябва, те остават на земята. Акушер-гинеколожката била категорична, че Рени е бременна. Така още в началото на втория месец тя останала да работи зад бюрото на летището. В авиацията жените пилоти
могат да летят до 5-ия месец
на бременността. Те обаче трябва да подпишат декларация за информирано съгласие, че приемат рисковете, на които се излагат. Поради непрекъснатите промени в налягането има вероятност от отлепване на плацентата или дори от спонтанен аборт. „Няма проблем бременната да лети със самолет, но само веднъж или два пъти за 9-те месеца. Не е по-различно от това да се качи на планина. Ако обаче постоянно е изложена на подобни промени, бебето страда. Реших, че не е добре да се подлагам на този риск и останах на земята. Работих до 7-ия месец. След това излязох в отпуск и в болнични”, разказва бъдещата майка.
Повечето й колеги с радост са приели новината за бебето. Рени им е била спечелила уважението и те я приемат като една от няколкото жени пилоти в България.
Лекарите са категорични, че бебето расте живо и здраво. Рени не знае дали чака момче, или момиче. Явно мъничето е срамежливо и иска да изненада мама и татко. Бъдещата майка планира да остане у дома поне 6 месеца, за да го кърми, и след това отново да се върне в пилотската кабина. Мечтата й е да стане командир. Според разпоредбите в авиацията обаче тя може да се върне на работа най-рано 3 месеца след раждането. Тогава ще мине и на първия преглед на авиолекарската комисия, за да разбере дали всичко е наред.
„Съпругът ми вече говори за второ дете, но все още е прекалено рано, а и искам след раждането на бебчето да се съсредоточа над кариерата си. Осъзнавам, че ще ми е много трудно да го оставям, когато пътувам, но професията ми изисква това. Трябва да съм напълно отдадена и отговорна за живота на пътниците, които возя. Мечтая да имам близнаци, но за съжаление нито в моя, нито в рода на Стефан има и шансът е много малък. Все пак обаче знам, че ще успявам да съчетавам пилотската професия с майчинството, защото това са най-важните неща за мен”, обяснява Рени.
Мая Ковачева