Бременната и кърмачката не са болни. Много забрани (особено в храненето) се отправят към Вас - кога нужни, кога ненужни, научно обосновани или продиктувани от модни увлечения. Какви "прегрешения" се допускат, когато се съберат толкова много празници?

shik

  • Пунш. Това питие е особено подходящо за Новогодишната нощ, а и за по-студените вечери. Приготвя се от алкохол, вода, подправки, лимон и захар. Даже името му идва от пет, което на санскритски е пунш. Има различни видове.

    Ванилововият пунш се приготвя се от 1 л зелен чай, 1 пакетче ванилова захар, сока на 1 лимон, 1 жълтък (яйцето да е прясно!), 150 мл ром и 1 ч.ч. захар. Чаят, ванилията и лимонът, нарязан на парченца, кипнете за около минута. Разбийте жълтъка и захарта и ги смесете с чая, като бъркате непрекъснато до сгъстяване. Отстранете от огъня и продължете да бъркате около 30 сек. Когато сместа изстине, прибавете рома. Това са продуктите за 10 порции пунш.
    Безалкохолният пунш се приготвя от 1 л горещ ароматичен чай (най-добре плодов), 50 мл лимонов сок, един голям портокал, измит и нарязан на парченца, 2 с.л. захар. Всички съставки се смесват. Пуншът се пие в керамични купички или в порцеланови чаши.
  • Червено вино. В много научни съобщения се твърди, че то намалява риска от сърдечно-съдови заболявания. Ще цитирам древния гръцки философ и историк Плутарх: "Виното е най-полезното сред питиетата и най-вкусното сред лекарствата". Немският биохимик д-р Клаус Юнг твърди, че за да се запази лечебният ефект на виното, изпитото количество не бива да е повече от 100 мл дневно. А при бременни и родилки, ако се пие всеки ден, да не е повече от 50 мл. Само на празник, и то в продължение на много часове, се разрешават до 250 мл. Червеното вино спада към 13-те най-полезни храни. В него има феноли (възпрепятстват атеросклерозата), флавоноиди (поддържат проходими капилярите), ресвератрол (потискат възпалителните процеси), танин (разширява вече умерено стеснени кръвоносни съдове).
  • Бира. Добре е при лош апетит бъдещата майка да изпива 250-300 мл бира по време на обяд.
  • Мазнини. Не ги намалявайте до критичния минимум. Ако направите това, рискът от неправилно развитие на плода рязко се увеличава и могат да Ви споходят болести на мозъка и сърцето. Зехтинът, слънчогледовото, фъстъченото, соевото, царевичното, сусаменото масло могат да присъстват в менюто Ви. Може да си позволите дневно и по 30-40 г краве масло. Хапвайте и хайвер при възможност. Въпреки голямото количество мазнини в него, той е безспорен гастрономичен лукс. Яйцата на чигата и сьомгата са деликатес, който може да намазвате върху препечена филия черен хляб или върху гофрета, палачинка. Поставяйте го с порцеланова, стъклена или рогова лъжичка. Металът рязко променя вкуса на хайвера. Консумирайте хайвера само в деня, когато кутийката е отворена, дори да го съхранявате в хладилника.
  • Пуканки. Пригответе ги вкъщи от българска царевица. Консумирайте ги със сол или с карамелизирана захар. Сутрин на гладно те действат изключително добре срещу запека. Имат и антиоксидантен ефект. Очистват кръвоносните съдове от излишно задържани мазнини. Вносните пуканки са много солени и мазни.
  • Шоколад. Той също е сред 13-те най-важни храни. За консумираното количество важи девизът "С мярка!"
  • Сладолед. Това освежаващо лакомство е почти толкова привлекателно, колкото и шоколадът. Днес няма опасност от отравяне с него, както е било в миналото. Млякото, от което се прави, е пастьоризирано, фризерите го запазват дълго свеж и в добро качество.

    Плодовият сладолед се прави от захар, вода и месестата част на плодовете. Млечният - от мляко, шоколад, ядки, аромати. Плодовият е със значително по-ниска калоричност.
В 100 г Сметанов сладолед Плодов сладолед
Мазнини 13.7 г 6.5 г
Протеини 4.2 г 2.5 г  
Захар 20.7 г 36.5 г
Вода 60 мл 65 мл
Калории 210-220 140-150

Може да изяждате по един сметанов сладолед през ден-два, а плодов - всеки ден, даже и в зимните месеци. Той се усвоява лесно и бързо и е великолепен баланс на хранителните вещества. Подходящ е за следобедна закуска.

Гъби. Те съдържат трудносмилаема целулоза, но са нискокалорични. Пресните накисвайте за 15 минути във вода и измивайте добре, а консервираните само измивайте. Сварете ги, накрая добавете масло или зехтин, сол, черен пипер и ги хапнете със стек, пържола... В менюто си може да включите гъбена супа, гъби с ориз, гъби яхния, пица с гъби. Не ги съчетавайте с морков, спанак, син домат, зеле. Ако Ви става тежко след консумацията на гъби, изяжте 150 г кисело мляко или 1-2 ябълки.


Ако обичате лютиво, поставете 1-2 щипки лютив червен пипер в домашно приготвения хайвер от извара или в мексиканската салата, в шкембе чорбата. Не забравяйте да сложите и малко пресен чесън в таратора, лютеницата, соса. Чесънът има и противобактериално действие. Ако прекалявате с лютивото, бебето може да стане неспокойно. Умерените количества обаче ще му се отразят добре.
Весели празници! Добавете шик и в менюто!