Бъдещите майки знаят, че за да могат да родят леко, трябва да са добре подготвени и физически. Много се говори за различни видове упражнения за бременни, но рядко се срещат мнения за ползата от водната гимнастика през 9-те месеца.
Водата притежава вълшебната сила едновременно да укрепва организма и да премахва напрежението в тялото. Специалистите от целия свят са единодушни, че упражненията в басейн осигуряват най-доброто физическо натоварване за почти всички бременни.


Във водата се губи по-голяма част от телесното тегло и в нея бременната един вид е в състояние на безтегловност. При това напрежението от мускулите на гърба изчезва и гръбначният стълб се разтоварва. Движенията на бъдещата майка в басейна стават по-плавни, но с по-голяма амплитуда, което подобрява подвижността и еластичността на ставите. Това е много важно за раждането. От друга страна, съпротивлението във водата се увеличава 12 пъти, следователно силата, с която бременната изпълнява упражненията, е по-голяма. Така тя не само изразходва повече енергия, но активизира дейността на сърцето и мускулите, без да пренатоварва тялото си.
Водата подпомага борбата с разширените вени и с отоците. Упражненията в басейна улесняват кръвообращението, подобряват оросяването на всички вътрешни органи, стимулират организма да изразходва повече топлина, което активизира обмяната на веществата. Така се изгарят доста калории и се предотвратява излишното натрупване на килограми през 9-те месеца. Естественият масаж по време на водните тренировки подобрява еластичността на кожата и е профилактика на целулита, а еластичната кожа и тренираните мускули гарантират бързо възстановяване след раждането и възвръщане на фигурата отпреди бременността.

Докато е във водата, тялото на бъдещата майка постоянно се масажира, нервната й система се успокоява, което пък подобрява съня и настроение. Често след тази гимнастика тревогите се забравят. Във водата бременната може максимално да се отпусне, пълноценно да релаксира. Тя не усеща тежестта на натрупаните килограми, те не й тежат, а и неприятните болежки в кръста изчезват.
Сред ползите от водната гимнастика е и тренировката на дишането. Бременната се научава да диша равномерно, което е нужно по време на контракциите. Тя успява все по-добре да задържа дъха си и постепенно да увеличава интервалите между вдишванията – отлична тренировка за периода на напъните.
Гмуркането влияе положително не само върху организма на бъдещата майка. Водните упражнения са полезни и за бебчето в корема. То укрепва физически, става по-активно и по време на раждането по-лесно си проправя път през родилните пътища. Упражненията намаляват риска от асфиксия при детето.
Водната гимнастика има и голямо психологично значение за бременната. По време на занятията много жени преодоляват страха от водата, придобиват повече увереност в собствените си сили, самочувствието им расте от постигнатите успехи. Всичко това помага и за по-леко раждане.
Има някои случаи, при които бъдещите майки не бива да правят водна гимнастика. Преди да се включите в курсове за такава гимнастика, консултирайте се с лекаря, който наблюдава вашата бременност. Упражненията в басейн са противопоказани при опасност от спонтанен аборт, плацента превиа, многоводие, тежки форми на токсикоза, възпалителни процеси, обилно вагинално течение, кожни и простудни заболявания, както и при заболявания на сърдечно-съдовата и дихателната система.
За да се постигне най-добър ефект, водата в басейна трябва да е между 27 и 30 0С. Ползата от водната гимнастика ще е най-голяма, ако занятията са по 1 час два пъти в седмицата. Не посещавайте пренаселените басейни, изберете тези, в които има строг контрол върху чистотата и редовно се правят проверки, както и се поддържа необходимото ниво на pH и хлор във водата.
Правете водната гимнастика само ако се чувствате добре. Щом някои упражнения ви създават дискомфорт, не ги изпълнявайте. Започнете заниманията бавно и постепенно увеличавайте интензивността и скоростта в зависимост от силите ви. Преценете сама натоварването и продължителността на гимнастиката. Редувайте активните движения с почивки. Обръщайте внимание на спокойното ритмично дишане. Преди занятието задължително вземайте душ и ходете в басейна с джапанки, за да избегнете опасността от подхлъзване. За да не се обезводнявате по време на упражненията, пийте повече течности. Не правете гимнастика с пълен или с празен стомах. Хапнете нещо леко един час преди занятието.