• Мащабно проучване, обхванало 8 хил. майки и бащи от 16 страни, с деца до 12 месеца, очертава най-големите предизвикателства пред родителите днес 
  • Кампанията на Нестле България „Модерното  родителство“ се фокусира върху темите и проблемите, които най-силно засягат съвременните родители
  • За радост пандемията от COVID-19 намалява обществения натиск върху родителите и засилва взаимната подкрепа 

Общественият натиск и постоянното колебание, дали се справят по най-добрия начин, са най-големият проблем на съвременните родители. Това показва Глобалният индекс на родителството – първото по рода си проучване и уникален нов инструмент, който измерва „трудността на родителството“ по целия свят. Той е вдъхновен от разбирането, че макар да е прекрасно преживяване, да си родител никога не е лесно и е изключително важно да се идентифицират ключовите проблеми. Индексът се базира на мащабно проучване, направено през 2020 година, инициирано от Nestlé, като част от ангажимента да подкрепя семействата през първите 1000 дни от живота и е уникален нов начин за сравнение и разбиране на опита на родителите по целия свят, отразяващ възгледите на над 8 хиляди майки и бащи с деца на възраст до 12 месеца. Самото проучване е проведено от Kantar – водеща компания за проучвания и обработка на данни. 

„Ние виждаме, че родителите в България усещат същото напрежение при отглеждането на децата си, каквото описват майките и бащите в цял свят. Работим в тясно сътрудничество с медицински специалисти – акушери, педиатри, психолози, и виждаме нуждата на родителите да споделят страховете и проблемите си, без да бъдат осъждани, а напротив - да получават подкрепа и разбиране. Защото социалните медии без спор оказват огромен натиск върху всеки човек и още повече върху семействата, които стават родители за първи път. В отговор на това, Нестле Детско Хранене стартира кампанията „Модерното родителство“. Целта ни е да инициираме открит разговор с майките и бащите, които минават през всички тези предизвикателства и да им помогнем да осъзнаят, че не са сами.“, коментира д-р Ивелина Герова, мениджър Медицинска комуникация Югоизточен пазар Нестле Детско хранене.

Кампанията „Модерното родителство“ се фокусира върху темите и проблемите, които най-силно засягат съвременните родители. Освен натиска от обществото, това са разпределянето на ангажиментите между майката и бащата, ролята на социалните мрежи, осъвместяването на майчинството, работата и социалния живот, самотното родителство и други. Инициативата ще бъде разгърната, като различни специалисти ще дават съвети относно психическото здраве, овладяването на напрежението и поддържането на баланса между партньорите в семейството.

Част от натиска, на който са подложени родителите, е и вътрешен – майките и бащите имат високи изисквания към себе си и споделят, че са се чувствали неподготвени за родителството. В повечето случаи, след като детето се роди, се налага да правят повече компромиси от очакваното. Но външният натиск, който много по-трудно може да се контролира, е по-силен и може да окаже огромно негативно влияние върху отношенията в семейството. 

Глобалният индекс на родителство извежда 5 основни източника на натиск за родителите:

1. Гласът на общността (непоисканите съвети от другите);
2. Осъждащо отношение към родителите и ролята на социалните мрежи;
3. Самота в хиперсвързан свят (усещане за изолация и самота);
4. Родителска вина – майките и бащите, които обвиняват себе си и родителските си умения;
5. Шокът от родителството (чувство на неподготвеност за новата реалност).

„Като лидер в детското хранене, с над 150-годишна история, приносът на Nestlé към промяната в родителството по целия свят, надхвърля решенията и съветите за хранене. Всички майки и бащи трябва да се чувстват уважавани и подкрепяни за избора, който правят както за себе си, така и за детето си. За да постигнем истинска промяна е необходимо да дадем гласност на проблемите и чрез обществен диалог заедно да търсим решения за облекчаване на натиска върху днешните родители“, заключи д-р Ивелина Герова, мениджър Медицинска комуникация Югоизточен пазар Нестле Детско хранене.

Глобалният индекс на родителство не е показател за това дали родителството в една държава е по-лесно или по-трудно. Той дава поглед върху това как се чувстват родителите в различните страни, предизвикателствата, с които се сблъскват и къде имат най-силна нужда от подкрепа. Швеция е мястото, където родителите преминават с най-голяма лекота през етапа на родителството, с общ резултат от индекса 75/100. Това означава, че почти всички условия са изравнени, за да осигурят положително родителско изживяване.

Резултатите от проучването показват, че Чили (58/100) и Германия (56/100) се нареждат в топ 3 на държавите с най-висок резултат, където родителите изпитват най-малко трудности при отглеждането на децата си. 

Обратната тенденция се наблюдава в Китай, където родителите са изправени пред най-много предизвикателства и страната се нарежда на последно място в индекса (39/100), следвана от Бразилия (40/100) и Филипините (43/100). Това обаче не означава, че средата за отглеждане на деца в тези страни е неблагоприятна във всяко отношение. В Китай например споделеното родителство е силно застъпено и разпределението на ролите между партньорите им носи удовлетворение. 

Другите фактори с най-висок рейтинг в Глобалния индекс на родителство са финансовата стабилност (16,7%) и подкрепа за работещи родители (15,6%). Последното включва достъп до социални и здравни услуги за деца, както и възможност родителите да избират дали да се върнат на работа или да останат вкъщи. Според проучването, 74% от майките и бащите в световен мащаб имат гъвкаво работно време, което им позволява да се грижат за детето си с по-голяма лекота.

КЛЮЧОВИ ИЗВОДИ – споделеното родителство и социалният живот са все по-важни

•    Въпреки че 62% от анкетираните са съгласни, че бащите са по-активни и ангажирани в грижите за децата от предишните поколения, само 49% твърдят, че отговорностите за грижата за децата са разпределени по равно между майката и нейния партньор.

•    Някои родители (32%) споделят, че дори в свръхсвързан свят, където приятелите и семейството са само на едно съобщение разстояние, те се чувстват изолирани и самотни.

•    В световен мащаб 25% от майките съобщават, че са преживели „родилна тъга“ или следродилна депресия, въпреки че отговорите в различните държави са различни.

•    Почти една трета (31%) от родителите споделят, че са се чувствали неподготвени за новата реалност след появата на бебето.

•    Родителите считат за доверени източници на информация, свързана със здравето и благосъстоянието на детето, медицинските специалисти (66%), майките им, свекърва и други членове на семейството (62%) и техния партньор (44%). Освен това 73% посочват, че са имали достъп до необходимата им информацият за правилния избор относно здравето и развитието на детето им.

Пандемията от COVID-19 има малко, но по-скоро положително въздействие върху родителството. Майките и бащите споделят, че усещат по-слаб обществен натиск за това как да отглеждат децата си. Още повече, получават по-голяма подкрепа и се повишава чувството им за сплотеност и принадлежност. В САЩ, Испания и Китай родителите отчитат по-добра финансова стабилнист и по-ниски разходи за грижите за деца, вследствие на оптимизация на семейния бюджет по време на локадауна и липсата на възможности семействата да харчат пари. 


Целия доклад Глобален индекс на родителство, Първо издание 2021, иницииран от Nestlé, можете да видите тук 

Медиа контакт:
Анита Соколова, a.sokolova@pr2.bg, +359 890 241 696

Глобален индекс на родителство
Глобалният индекс на родителство предоставя нов подход при анализирането и сравняването на родителството по света днес. Той е поръчан от Nestlé, като част от постоянния стремеж на компанията да подкрепя семействата през първите 1000 дни от живота на децата им. Глобалният индекс на родителство се базира на данни от мащабно проучване за родителството, проведено от Kantar в периода от 14 януари до 27 февруари 2020 г. Представителна национална извадка от майки и бащи с бебета на възраст до 12 месеца е проучена в 16 държави. Първата вълна включва 8045 интервюта (500 на държава в 16 държави). Втората вълна беше проведена през юли 2020 и включва 900 интервюта (300 в Китай, Испания и САЩ), които анализират ранните индикации за въздействието на пандемията.

За Nestlé
Nestlé е най-голямата компания за храни и напитки в света, която присъства в 187 страни. Нейните 291 000 служители се ангажират с целта на Nestlé да подобри качеството на живот, както днес, така и за бъдещите поколения. Благодарение на Голобалния индекс на родителството, Nestlé ще може да подкрепя по-добре новите поколения родители. За да осигури истинска промяна, Nestlé призовава всички, които споделят това убеждение, да ни помогнат в нашата инициатива, която има за цел да направи по-лесно да бъдеш родител в днешния свят.

Глобални инициативи на Nestlé
През 2017 г. Nestlé предприе редица стъпки за ускоряване на напредъка по целите за 2030 г., като част от активносите за подобряване на качеството на живот и допринасяне за по-добро бъдеще. Сред тях са подсилване на програмата на Nestlé за по-здрави деца, разширяване на инициативата „Nestlé се нуждае от младите хора“  и разработване на политики за устойчиво развитие. 

Nestlé за по-здрави деца
Nestlé за по-здрави деца обединява всички усилия на Nestlé, да подкрепи родителите и хората, които се грижат за децата, в предизвикателството те да растат по-здрави. За целта компанията предоставя обучения по хранене чрез училищни програми, както и ежедневни съвети и здравословни рецепти за родителите. Амбицията е да помогне на 50 милиона деца да водят по-здравословен живот до 2030 г.

Nestlé се нуждае от младите хора
Глобалната инициатива за младежка заетост има амбицията да помогне на 10 милиона млади хора по света да получат достъп до икономическите възможности до 2030. Кампанията съчетава и координира всички дейности в подкрепа на младите хора по света, включително Алианс за младежта. 

Устойчивост
Nestlé се стреми да създава не само по-вкусни и здравословни продукти, но те да бъдат по-щадящи за природата. Амбицията на компанията за 2030 г. е за нулево въздействие върху околната среда, като водните ресурси са една от приоритетните области. 

За Kantar
Kantar е световен лидер в проучвания и обработка на данни, опериращ на над 90 пазара. Компанията има над 30 000 служители, работещи в различни изследователски дисциплини, като поведение на потребителите и обществено мнение. Комбинирайки задълбочени експертни познания, ресурси за данни и референтни показатели с иновативни анализи и технологии, Kantar помага на своите клиенти да разберат хората и да вдъхнови растежа.