В последните 70–80 години сме се отдалечили значително от естествения начин на хранене. Забравили сме храни, които безспорно са доказали своите неоспорими полезни хранителни свойства. Такава храна е овесът.
Овесът е най-хранителната зърнена култура сред популярните житни растения – пшеница, ръж, ечемик, царевица...

Достойнства
Овесът е изключително полезен – в 100 грама от него се съдържат 11–13% белтъчини, 6–7% мазнини, 54–59% захари. Балансът между трите основни съставки е изключително добър и не се среща в друга храна.
От всички зърнени храни овесът е с най-високо съдържание на витамин Е (токоферол), който е мастноразтворим, натрупва се в черния дроб, кръвта, сърцето, мускулите, матката, тестисите, хипофизата. Този витамин забавя стареенето, предпазва белия дроб от възпалителни процеси, съдейства за разтваряне на тромбите и предпазва от тях, намалява значително опасността от спонтанен аборт, действа диуретично, предпазва от анемия.


В овеса, както във всички зърнени храни, има витамини от група В – В1, В2, В12. Те съдействат за укрепването на нервната система, а В12 и за преодоляване на анемичните състояния.
Особена роля има съдържащият се в овеса витамин РР, който улеснява по-бързото усвояване на витамин С, укрепва стената на капилярите и съединителната тъкан, предпазва венците от заболяване и кървене (особено разпространени при бременни и родилки), подпомага лечението на всички болести на вътрешното ухо. В овеса има и много минерални соли, нужни на организма – желязо, магнезий, манган (предпазва от остеопороза, подобрява паметта, засилва мускулните рефлекси), молибден (особено нужен при страдащите от различни видове анемия), фосфор (мощен стимулатор на обмяната на мазнините и захарите, заздравява зъбите и венците, облекчава ставни и мускулни болки, стимулира растежа на тялото, подпомага по-бързото и лесно възстановяване след тежки заболявания), селен (предпазва от ракови заболявания, намалява риска от инфаркт, подмладява мускулите и сухожилията, като въздейства на еластичността им, увеличава броя на жизнеспособните сперматозоиди, потиска негативните спътници на менопаузата), ванадий (повишава енергията, предпазва от инфаркт и улеснява храненето на всяка клетка), цинк (има много важно значение за образуването на ферментите, активно съдейства за задържането на витамин Е, участва в киселинно-основния баланс, помага за развитието на детеродните органи – матка, яйчници, стимулира лечението на безплодие, участва в синтеза на ДНК, намалява отлагането на атеросклеротични плаки върху съдовете, има мощно действие срещу простудно-вирусни заболявания.
Овесът съдържа всички непълноценни аминокиселини и ако консумацията му се съчетае с незначително количество животински белтъци (мляко, сирене, масло...), част от тези непълноценни аминокиселини стават пълноценни. Овесът подпомага усвояването им, укрепва имунната система, особено при бременни и деца до 5-годишна възраст. Във всичките негови продукти – ядки, брашно и др., има клей, който е най-мощният антиоксидант. Клеят свързва жлъчните киселини, намалява поемането на мазнините и холестерола, понижава кръвната захар при диабетици.

Защо да го консумирате?
Ако сте с наднормено тегло, включвайте често овеса в менюто си. Той ще съдейства за топенето на мазнините. Това се осъществява благодарение на съдържащите се в него стеарини. Те пряко влияят на обмяната на мазнините. Баластните вещества в овеса пък са чудодейни при запек – чест спътник на бременни и родилки.
На пазара се предлагат различни продукти от овес – зелени овесени ядки, почистени (малко или повече) овесени ядки, овесено брашно, овесена слама… За бременни, родилки, деца и възрастни със сърдечно-съдови заболявания и наднормено тегло са препоръчителни овесените ядки. За болни от диабет най-добра е отварата от овесена слама. Тези, които се възстановяват след тежко инфекциозно заболяване, да пият същата отвара, но да добавят и пчелен мед.

Топрецепти за бременни и родилки

Овесени ядки с круша
Чудесна сутрешна или следобедна закуска за страдащите от запек, анемия, стомашно-чревен дискомфорт.
Приготовление. За 15–20 мин залейте с гореща вода 3–4 с.л. овесени ядки, след което прибавете към тях 150 г кисело мляко, 1 ч.л. лимонов сок, 1 ч.л. мед. Обелете и нарежете на кубчета или филийки 2–3 средно големи круши, след което ги добавете към овесените ядки.

Американска мечта
Тази закуска носи сила, красота, отслабване, добър сън, добро самочувствие.
Приготовление. От вечерта залейте 5 с.л. овесени ядки с 5 с.л. вряла вода. Захлупете ги. На сутринта към ядките прибавете 3 с.л. прясно мляко със стайна температура, 2 ч.л. мед, 2 с.л. счукани орехи. Разбъркайте и яжте бавно, като сдъвквате много добре. Ако 15–20 дни закусвате само това, премерете се на кантара и погледнете в огледалото – ще намерите голяма разлика. Проверете и хемоглобина си – със сигурност той ще се е повишил. Обърнете внимание, че дори и при пълнолуние сте спали добре.

Ябълков сняг с овесени ядки
Десерт – изключително вкусен и полезен за бременни и малки деца.
Приготовление. Настържете на рендето две-три големи ябълки. Разбийте на сняг два белтъка ( внимавайте яйцата да са пресни) с 1 с.л. мед и го прибавете към ябълките. Предварително за 20 минути накиснете 3 с.л. овесени ядки, след което ги прибавете към ябълките. Добавете 1 ч. л. лимонов сок, кората от 1 лимон, 2–3 счукани ореха, 1 ванилия. Украсете с пресни плодове – банан, киви, смокиня, ягоди, малини, касис или плод от сладко.

Nota bene!
Ако много обичате царевица и нейните продукти, през бременността я избягвайте, защото е трудносмилаема, има малко полезни съставки и високо съдържание на мазнини. Най-вкусно и полезно е царевичното олио, добито от нейните зародиши.
Консумирайте жито по-рядко. Ръжта е вкусен заместител на кафето, но не прекалявайте и с нея.