Скъпи приятели, както вече знаете, през настоящата година обявихме началото на кампанията ЗЕЛЕНАТА СТЪЛБА, чийто фокус е опазването на околната среда. Инициативата включва срещи с представители на малкия и средния бизнес, както и лица от големи корпорации, спазващи екологичните, корпоративните и социалните принципи. Не на последно място ще надникнем в живота на популярни в социалните мрежи родители, които ще ни споделят повече за своите добри зелени практики.
О! И... да не пропуснем -- всеки месец ви очаква ЕКОпредизвикателство - да, точно вас - читателите. През февруари то е посветено на това да се разделим с дрехите, потънали в прах, някаде там -- из гардероба. Също ви предизвикаваме да научите повече за fast fashion, вредните химикали, органичния памук и вредата от свръхпроизводството.
Като част от поредицата с вълнуващи и смислени разговори казваме ,,добре дошли'' на Габи и Лидия - лицата зад ,,Скрито в Скрина'' -- две млади майки, изключително симпатични (както лично можете да се уверите от снимката по-горе). Те управляват първия по рода си физически и онлайн бутик за детски дрехи втора употреба в България, който се обръща директно към българските родители. Целта на бизнеса им е да свърже родителите, които искат да продадат умалелите дрехи на децата си, с тези, които търсят да облекат малчуганите си красиво и с нови находки по мярка, за всеки сезон, грижейки се за семейния бюджет и за природата. ,,Скрито в Скрина'' е повече от магазин за секънд хенд детски дрехи -- 7 години след създаването си брандът се утвърждава като устойчив и общественополезен.
Ето и какво научихме от Габи и Лидия...
,,Откакто съществуваме сме дали нов живот на приблизително 3 тона и 650 кг. детски дрехи, а само за последната година почти 200 кг. Ежегодно организираме инициятиви за обмен на детски пособия, където родителите могат да донесат умалелите детски дрехи и вече непотребни вещи и да намерят такива, които да им влязат в употреба днес. Идеята зад “Скрина” е да предадем нататък един по-чист и красив свят за тези след нас, като пазаруваме дрехи втора употреба дори и за децата си'', споделят двете чаровни дами.
Съществуват ли все още предразсъдъци, свързани със second hand находките?
Имайки предвид, че децата растат много бързо и често скриновете са препълнени с почти нови, малко използвани дрехи и други пособия, все повече родители търсят да вдъхнат нов живот на старите вещи, а не просто да ги изхвърлят. За жалост, все още в България изразът втора употреба е често натоварен с негативен смисъл, като се възприема като нещо евтино, демоде, в лошо състояние и подобни. Факт -- зад пазаруването ,,втора употреба” има много стойностни аргументи, като опазването на природата, намаляването на екологичния отпечатък, подкрепата на една устойчива и разумна консумация и целта хората да са по-информирани. Според нас в България все още основният аргумент за секънд хенд покупката е единствено икономически -- как да пазаруваме по-изгодно.
До каква степен родителите в България избират вече употребявани дрехи за своите малки деца?
Предвид колко бързо израстват децата и колко много от вещите им остават като нови, последните години наблюдаваме тенденция при младите родители за размяна и обмен на детски пособия между близки и приятели.
Пътешествие към по-устойчиво бъдеще
Тази спонтанна практика между родителите показва промяна в мисленето и социалните разбирания за секънд хенд придобивките. Но когато става въпрос за покупка, нещата стоят по друг начин. Въпреки че закупуването на нови качествени дрехи и играчки тежи все повече на семейния бюджет, секънд хенд пазаруването се сблъсква с познатите негативни нагласи и предразсъдъци.
Fast fashion - евтиното производство на дизайни, които бързо се наместват в гардероба на консуматора...
Всъщност детската мода е една от най-бързите и съответно една от най-пагубните за природата, тъй като децата растейки не успяват да износят всички свои дрехи и те остават като нови. Наскоро екипът на ,,Скрито в Скрина” обсъждахме тази тема и изложихме възгледите си в статия в нашия блог. Опозицията на секънд хенд културата е fast fashion консумацията. Наистина когато купуваме поредната нова дреха рядко се замисляме при какви условия е била произведена и какво вредно влияние бързата мода оказва на околната среда. Бързото производство с изкуствено създадени и токсични суровини, използването на голямо количество природни ресурси, лошите условия на труд, неетичното поведение към работниците и тоновете отпадъци от текстилната индустрия -- над 92 милиона годишно говорят сами за себе си. Добрата новина е, че все повече световни брандове поемат отговорност и се чувстват съпричастни към екологичната реалност.
Pangaia например правят обувки от отпадъчна пластмаса от океаните, Fendi включва рециклирани материали за създаването на луксозни чанти, а Patagonia залагат на прозрачността, като обучават клиентите си как да поддържат здрави и красиви дрехите си по-дълго. Има и други марки, които полагат усилия в тази посока са Michael Kors, Armani, Versace, Burberry и Ralph Lauren.
Защо всъщност бързата мода е вредна за планетата и респективно за нашето здраве?
Действително модата е една от индустриите, които влияят най-пагубно на планетата ни и е отговорна за 20% от разхода на вода и 10% от въглеродните емисии в световен мащаб – повече от всички международни полети и морски транспорт взети заедно. Здравето ни също е изложено на риск, спрямо некоректните и токсични производствени практики, от друга страна транспортните вредни емисии и не на последно място огромното количество отпадъци, които оставяме след себе си.
Как пазаруването на дрехи втора ръка може да се превърне в част от решението на проблема?
Секънд хенд пазаруването наистина е част от решението на проблема, тъй като когато закупуваме дреха втора ръка удължаваме нейния живот, съответно избягваме натрупването на отпадъци и спестяваме ресурси за направата на нова такава. Всъщност пазаруването втора употреба е част от устойчивата мода и по-точно всички екологични и социално-икономически практики на текстилната индустрия, които имат за цел да намалят вредния отпечатък на човека, както върху природата, така и върху обществото.
Какви са съветите ви към семействата, които тепърва ще се запознаят с вредата на свръхконсумацията на дрехи и ще опитат да преминат към минимилистичен гардероб?
Прекрасно е, че все повече родители се интересуват от вредното влияние на бързата мода и са склонни да търсят алтернативи. Бихме ги посъветвали редовно да преглеждат гардеробите на децата си и да отделят умалелите, запазени дрешки, ненужни играчки и принадлежности, които могат да подарят на приятели, да ги препродадат или дарят. Ако има такива сред тях, които не са в добро състояние, те могат да се преработят и да бъдат рециклирани. Има много идеи как такива дрехи да бъдат преработени като, например дългите клинчета могат да станат на къси, дънковото яке да се превърне в елек или да се използват детски текстилни апликации, за да се прикрият съответните дефекти.
Като разчистите детския гардероб вдъхвате живот на запазените дрехи и принадлежности, за да им се радват други деца, освобождавате място за нови находки и едновременно с това се грижите за околната среда.
Бихме посъветвали родителите вместо да купуват много, но некачествени и евтини дрехи от търговската мрежа, които често издържат по-малко от един сезон, да заложат на по-малко артикули, но с високо качество.
Друг начин да се спестят природни ресурси, да живеем устойчиво и да се погрижим за семейния бюджет, е да пазаруваме секънд хенд. Преди да направим покупка, можем да прегледаме сайтовете за дрехи втора ръка, да посетим магазини за дрехи втора употреба, така ще сме сигурни, че ще открием истински съкровища за децата ни с високо качество и на разумни цени.