Представяме ви Габриела Стефанова – движещата сила и вдъхновението зад бранда Fabele. Тя скача смело в света на модата и успява да преодолее един вагон предизвикателства, за да се озове тук, където е днес. Щастливи сме, че на 7 декември, по време на нашия Семеен фест в Тhe Mall, ще ви срещнем с този прекрасен български бранд за устойчива мода.

 Екипът на Габриела е нейното семейство, а това явно е успешна формула: ,,Нищо нямаше да бъде възможно без подкрепата на цялото ми семейство, което безрезервно прие идеята за създаването на бранда‘‘, споделя тя. За специфични за дейността подробности, като конструиране и дигитализиране на моделите, разработка и поддръжка на онлайн магазина, фотография и видеография, и други, Fabele се доверява на външни специалисти, които имат дългогодишен опит в своите области и се справят прекрасно. Любопитни да научим още, неусетно се потопихме в света на Fabele и знаете ли – невероятно много ни хареса. Затова бързаме да споделим и с вас…

Как се роди идеята за Fabele®? 
Важен фактор, който ми повлия да създам бранд за екосъобразна мода е желанието ми да споделя с повече хора решението на личен здравословен проблем. От дете съм с чувствителна кожа и алергии, и през годините се научих добре да подбирам какво да обличам, каква козметика да използвам, как да се храня и да се грижа за здравето си. Оказа се, че покрай мен има и много други хора със същите проблеми, и такива, които просто са осъзнали нуждата от осигуряването на по-здравословна среда на живот за себе си и околните.
Проучвайки устойчивата мода, осъзнах, че тя е не само начин да включим по-щадящи и екологично чисти облекла в нашия гардероб, а и възможност да осигурим по-добро здраве и бъдеще за хората и околната среда.

Какви бяха основните предизвикателства в началото?
Когато реших да създам бранда, нямах опит в света на производството на облекла. По образование съм дизайнер и икономист-маркетолог, и тъй като не умеех да шия и не разполагах с финансов ресурс, който да инвестирам в създаването на шивашка фирма, реших да потърся производители, които да изработват моите модели, като им предоставям всички необходими материали за това. Като основател на български устойчив бранд се насочих към местни производители, които притежават сертификати за екосъобразно производство. Оказа се, че в България има едва две текстилни фабрики за тъкани от органичен памук и 20-тина сертифицирани шивашки фирми. Свързах се с абсолютно всички, и от всички получих отказ! Не желаеха да работят с малки брандове и моето запитване не представляваше интерес за тях. Може да ви прозвучи странно, но когато си нов в тази сфера, и особено, когато не възнамеряваш да произвеждаш стотици или хиляди бройки, не е лесно да ти обърнат внимание.

Това беше първата вълна от откази, която получих. Но и не ме демотивира да продължа да търся други възможности. За щастие, в съседните държави, особено в Турция и Гърция, има много сертифицирани производители, с които потърсих начин да се свържа. Разбира се, срещнах доста нови откази, но и получих възможност да проведа немалко разговори, имах срещи, посетих няколко фабрики за изработка на органични тъкани, шивашки фирми, ателиета.

След дълги преговори един от двамата производители на органичен памук в България, с който - въпреки първоначалния отказ, продължих да комуникирам, се съгласи да приеме моята малка поръчка. Същият притежава и сертифицирана шивашка фирма за изработка на облекла. Имайки зелена светлина, поръчах първите количества органичен памук и заедно с моделиер-конструкторката, която бях наела, започнахме изграждането на първите модели дамско бельо и пижами.
Днес, две години по-късно, вече работим с двете фабрики за органичен текстил в България, няколко шивашки фирми и местни ателиета. С желание, вяра, постоянство и упоритост всичко се постига!

Как бихте описали мисията на Fabele® с няколко думи?
Мисията на бранда, както и моята лична мисия, е всеки ден да правим стъпки за позитивна промяна на заобикалящия ни свят, давайки приоритет на здравето на хората и планетата. Подхождайки с внимание и критичност към всеки един продукт, който създаваме, целим да осигурим качествени и екологично чисти облекла, които хората да носят с гордост и удоволствие.

Как подбирате материалите, които използвате? 
Като модна марка, ние носим огромна отговорност да внимаваме за въздействието на нашите избори върху хората и околната среда. Избираме тъкани и материали, които са най-устойчивите варианти за това, което създаваме, като сертифициран органичен памук, лен и др. 
За изработката на по-голямата част от материалите разчитаме на български производители, а малка част от платовете и спомагателните материали поръчваме на сертифицирани компании в Турция и Германия. 
Лично посещавам производството на всеки нов доставчик и се доверявам само на партньори, които споделят нашите ценности за устойчивост, етичност и прозрачност. Всеки един от тях спазва най-добрите бизнес практики, гарантирайки справедливо заплащане и безопасни условия на труд, с грижа за околната среда на всяка стъпка.

Споделете ни как изглежда креативният процес на работа, а след това и производственият? 
Създаването на една дреха започва от това, за кого е предназначена и какво усещане ще му носи. В зависимост от тези подробности подбираме какви да бъдат платовете и спомагателните материали - конци, копчета, ластици и други, каква да бъде кройката, детайлите и т.н. След като оформим скица на финалния модел, започваме работа по техническия дизайн - конструирането и дигитализирането на кройката. Поръчваме всички необходими материали за изработката, и следват ушиване на мостри, тестове и корекции, докато получим финалната визия на модела. След това можем да пристъпим към кроене и ушиване във всички цветове и размери. Междувременно правим снимки и видеа с професионални фотографи и фотомодели, и подготвяме материалите, които ще са ни нужни за сайта и социалните медии. Оттук нататък следват дейностите, свързани с реализацията на готовите модели облекла.

При нас креативният процес е непрекъснат. Етапите на творческия процес, тестовете, реализацията и усъвършенстването се преплитат постоянно. Почти винаги сме в процес на създаване на нови модели и подобряване на съществуващите. Същото се отнася и за процесите ни на организация. Непрекъснато търсим възможности за подобряване и развитие.

Какви са основните предимства на естествените материи, които използвате, и какво ги отличава от синтетичните алтернативи?
Разликата между тъканите, които ние избираме, и синтетичните алтернативи, с които е залят пазарът, на пръв поглед може да не ви изглежда голяма, но всъщност е огромна. Малко известен факт е, че обикновено се използват около 8000 синтетични химикала при конвенционалното производство на дрехите, включително и за традиционния памук. Например, хлорна белина се използва предимно за избелване на влакната и за третиране на денима. Формалдехид често се прилага, за да направи тъканите трудни за намачкване. Летливи органични съединения често се срещат в красивите щампи на дрехите… списъкът е дълъг. Голяма част от тези често използвани вредни вещества са канцерогенни и/или могат да доведат до сериозни здравословни проблеми, като респираторни заболявания, хормонални смущения и увреждане на органите. ⁠Не само че ежедневно сме изложени на тяхното вредно въздействие, поглъщайки ги чрез нашата кожа и въздуха, който дишаме, употребата на такива вредни вещества застрашава живота и създава опасности за здравето на хиляди работници в текстилния сектор. Тези химикали попадат и във водната ни система, замърсявайки околната среда, и могат също да се върнат обратно в нашата питейна вода и храната, която консумираме. 

⁠Производството на синтетични влакна е свързано и със значителна употреба на вода и енергия, заедно с емисиите на парникови газове. Синтетичните влакна не са биоразградими, което води до натрупване на отпадъци от дрехи в сметищата и потенциално освобождаване на вредна микропластмаса. Две трети от всички първични изпускания на микропластмаса в световния океан идват от ерозията на синтетичния текстил.
Докато органичният памук, например, се отглежда без употребата на пестициди, хербициди и химични торове, което предпазва почвата и водите от замърсяване, както човешкото здраве. При обработката и подготовката на влакната от органичен памук, които впоследствие ще станат красиви облекла, не се използват токсични химикали и багрила. Освен това се изразходва 90% по-малко вода и 62% по-малко енергия при производството му, и се отделят 46% по-малко парникови газове, в сравнение с конвенционалния памук.
Като цяло ползите от облеклата от естествените био материи са, че за тяхното производство се използват по-малко важни за човечеството ресурси, биоразградими са, нетоксични и са по-безопасни за носене, дори от хората с чувствителни типове кожа.

Какви конкретни екологични и социални цели сте си поставили за бъдещето?
От създаването на бранда си партнираме с Фондация „За нашите деца“ и Сдружение „Зелени Балкани“. 2% от всяка продажба на fabele.bg даряваме в подкрепа на инициативи, свързани с грижата за деца и семейства в нужда, за опазването на уникалното природно наследство на България, грижата за околната среда и различни социални каузи.
Планираме да помагаме и да си партнираме с повече такива организации, и заедно да търсим начини за повишаване осведомеността и ангажираността на обществото към екологичните и социални проблеми на съвремието.

Какви са отзивите на клиентите за продуктите на Fabele® и за концепцията зад бранда?
Положителните отзиви и удовлетворението на нашите клиенти са една от причините, които ни държат мотивирани и поради които нямам търпение да започне деня. Ежедневно получаваме отзиви от клиенти, за това колко са очаровани от поръчаните модели, опаковката и вниманието към детайлите. 
Радваме се на подкрепата и на много хора, които по един или друг начин са свързани с концепцията за устойчивия начин на живот. Всички много ни се радват и ни насърчават да продължаваме да създаваме устойчива мода.

Какви съвети бихте дали на други стартиращи компании, които искат да създават етични и екологични продукти?
Моят съвет към всички, които тепърва възнамеряват да създават екологични компании е да бъдат уверени, търпеливи, истински отдадени на това, с което се заемат и да вярват, че промяната наистина зависи от тях. Вярвам, че бъдещето е в екологичните иновации и решения, а устойчивото развитие е изходът от настоящата климатична ситуация и начинът да осигурим по-добри бъдни дни за нас и планетата.

Как виждате бранда след 10 години? Защото мечтите се сбъдват…
Мечтая след 10 години да предлагаме богата гама облекла както за възрастни, така и за деца, и да сме навлезли на международния пазар, където да бъдем разпознаваем и предпочитан бранд. 
Благодарение на иновациите в сектора, всеки може да замени облеклата и аксесоарите от гардероба си с екосъобразни и устойчиви алтернативи. Вече имаме възможност да произвеждаме чанти и колани от кожа от ябълки, да заменим найлоновите опаковки с такива от картофено нишесте, да използваме платове, произведени от водорасли и други биоразградими естествени източници, и т.н. Така че, бъдещето ни предлага много възможности, от нас зависи къде и колко бързо ще стигнем.