Сушените плодове са известни откакто свят светува. Те са най-лесната, най-успешно изпитаната и съвършена рецепта на човечеството за съхраняване на храна.

Колектори на слънчева сила
Сушените плодове събират полезни сокове от майката земя и неограничено голяма енергия от слънцето –  при зреенето и при сушенето. Съхранили живителната слънчева сила, те я поднасят в сезони, когато тя липсва – късна есен, зима. Тогава пресните плодове на пазара са безвкусни и доста скъпи. Спонтанно в целия свят започна ренесанс на сушените плодове.

Достойнства
Сушените плодове са изключително богати на плодова захар, витамини, микроелементи, ферменти (ензими), фибри... Източници са на енергия, усвояват се лесно и ефективно, съвместими са с много храни: зеленчуци, брашна, сирена, меса... Добавени към ястия, придават изискан и ароматен вкус, а хапнати самостоятелно, могат да заменят едно от основните хранения и да доставят удоволствие и насита. Днес разнообразието от тези плодове е голямо. На пазара се предлагат сушени ябълки, круши, дюли, сини сливи, кайсии, праскови, нектарини, стафиди, смокини, фурми, череши, вишни, ананас, манго... Ако сте бременна или кърмачка, консумирайте ги, но не в голямо количество. Те са вкусни, сладки и полезни, но не забравяйте, че са висококалорична храна, т.е. зареждат с енергия. Могат да заместят 25–30 г шоколад, защото също стимулират производството на ендорфини. В малко количество балансират приетата храна и потискат вълчия апетит, който завладява много бременни. Затова се включват и в диети за отслабване.
Сушените плодове имат и лечебни свойства – при сърдечно-съдови заболявания, болести на червата (ентерит, колит, запек), помагат при младежко акне, лошо настроение, затлъстяване.

Пастата на Хипократ
Известна от древни времена е пастата на Хипократ. Тя съдържа сушени кайсии, смокини, сини сливи, орехи и мед, който е в количество една трета от плодовете – ако те са 300 г, медът е 100 г. По времето на Хипократ плодовете се счуквали в дървен хаван, а днес се пасират, след което се прибавят счуканите орехи и медът и получената паста се разбърква. Съхранява се в стъклен съд с капак в хладилник. Консумира се преди ядене и сутрин на гладно. При сърдечно-съдови проблеми (сърдечна недостатъчност, след инфаркт, разширени вени, бърза умора) се приема по 1 ч.л. три пъти дневно. При запек сутрин първо изпийте ½ чаша топла вода и след това изяжте 1 ч.л. от пастата. Тя успокоява гастритни болки, намалява киселините, стимулира дейността на черния дроб и на панкреаса.

Ако искате да намалите теглото си
Шест месеца след раждането можете да намалите теглото си със сушени плодове. Заменете едно от основните хранения –  закуска, обяд или вечеря, със 150 г сушени плодове и 300 мл чай без захар. Останалите две хранения запазете, като внимавате количеството на храната да не е голямо. Сушените плодове може да са смесени (ябълки, круши и сини сливи, смокини, дюли или стафиди с кайсии). Добре е да се комбинират по-сладък плод с по-кисел.
Дъвчете бавно сушените плодове, докато се превърнат в гладка каша в устата. Чаят, изпит с тях, най-добре да е плодов или билков (маточина, липа, мащерка, ягода, лимон...).
Сушените плодове зареждат с енергия, но имат малък обем и тегло, така че не натоварват стомаха. Диетата с тях е балансирана и ако я съчетавате с активни физически натоварвания (фитнес, бягане, плуване, танци...) и я прилагате 6–7 дни, може да стопите 3–4 килограма. Проведете я отново след месец-два.

Кой кой е
Сушените ябълки са богати на витамин С, имат деликатна целулоза. Особено вкусни са добавени към мюсли или овесени ядки с прясно мляко. Накиснати във вода и добре омекнали, могат да се използват в плодов пай, плодови пюрета.
Сушените круши съдържат калий, който действа диуретично. Този плод зарежда сърдечния мускул с енергия. Активира дейността на мозъка, подпомага изхвърлянето на отпадъците от обмяната на веществата, понижава кръвното налягане и се бори с алергиите. Гурме готвачите влагат деликатния вкус на сушените круши в ястия с дивеч – еленово месо, дива патица, фазан.
Сушените кайсии, праскови и нектарини имат неповторим жълто-оранжев цвят и приятен кисело-сладък вкус. Съдържат много витамини: фолиева киселина, С, В1, А, Р. Наименованието на последния витамин идва от пропускливост. Този витамин заздравява капилярите. Заедно с витамин С укрепва имунната система и се грижи за доброто здраве на вътрешното ухо. Особено богати на витамин Р са кайсиите. В тях, в прасковите и в нектарините има и цинк и желязо. Фолиевата киселина в кайсиите и прасковите пази от малформации бебето в корема, бори се с анемията, стимулира лактацията и придава на кожата свеж вид.
Сушените смокини са много специален плод. Преди да се изсушат, трябва да са много добре узрели, да се изложат на силно слънце, често да се обръщат, а когато са готови, не бива да са много твърди. Съхраняват се на хладно и сухо място. Особено вкусни са, ако преди употреба се накиснат в бяло вино. В Средния Изток те се готвят с пилешко месо и дивеч, а по нашите земи могат да заместят сините сливи в ястия от пилешко, заешко и пуешко месо. В смокините има много магнезий – той премахва умората, поддържа паметта, подобрява мускулните рефлекси и намалява контракциите на матката. Затова смокините се препоръчват на бременни.
Стафидите са два вида: от бяло и от червено грозде. Те са много ароматни. Допълват се с всякакъв вид сирена и ядки. В Испания се добавят към почти всички ястия с ориз. Мюсли със стафиди е закуска с превъзходен вкус. Много сладкиши и кремове стават по-изискани, ако в тях има и стафиди. За тази цел предварително се накисват в ром, коняк, вермут. Стафидите са полезни поради голямото си количество инозитол – витамин В8, който контролира усвояването на мазнините, правилното им разпределение в мастните депа, успокоява нервната система, неутрализира лошата работа на клетките, свързани с паметта, и стимулира функцията на мозъка. Яжте стафиди за здраве, спокойствие, младост и ум. В тях има малко количество цинк, който е изключително важен за здравето.
Сушените сливи са предимно сини. Те се сушат със или без костилката. Известни са със слабителното си действие, но са и мощен антиоксидант и афродизиак. Съдържат много витамин В3 – никотинова киселина. Тя понижава холестерола и триглицеридите (мазнини), придава здрав вид на кожата, помага срещу мигренозните пристъпи, понижава кръвното налягане, прогонва Мениеровия синдром, повишава енергията, премахва лошия дъх и афтите в устната кухина. Тази киселина активно съдейства за синтеза на половите хормони у мъжа и жената и активира имунната система. Никотиновата киселина в сушените сливи се запазва напълно. Витамин В3 се съдържа и в смокините и фурмите.
Сините сливи придават изисканост на много ястия, особено с телешко, свинско, пуешко и пилешко месо.
Фурмите са известни с богатото си съдържание на витамин С, витамин В3, плодова захар и груби фибри (целулоза). Този плод подпомага работата на мускулната система, засища бързо глада и подобрява настроението. Достатъчно е да изядете 5–6 фурми и ще усетите прилив на енергия и добро самочувствие. Любопитно е, че фурмите и прасковите прогонват енергийните вампири. Ако имате среща с неприятен събеседник, предварително се подкрепете с 4 фурми и 5 парченца праскови...
Всички сушени плодове съдържат ензими (ферменти). Те са най-добрите помощници при смилането на храната. Ускоряват химичните процеси в организма.
Въглехидратите (захарите) в сушените плодове са враг само за зле информираните привърженици на диетите. Антизахарният поход завърши в полза на въглехидратите! Защото те са източник на енергия, а плодовата захар от сушените плодове се усвоява бавно и пълноценно. Ако консумирате сушени плодове в умерено количество, ще поддържате въглехидратния баланс в организма си и кръвната ви захар няма да е повишена. 


Убедихте ли се, че е добре често да похапвате сушени плодове? Ако през ден-два изяждате 100–120 г от тях, ще си осигурявате енергия, добро настроение, чудесен тен на кожата, спокоен сън и остър ум.
                    
Д-р Милка Жижанова – Милушева
диетолог