Още през кърмаческата възраст, когато двигателната активност на бебето се повишава, то започва да усеща и да открива себе си. Детето размахва ръчички, хваща ги една с друга, “опитва” ги с уста, често смуче палеца си. Понякога дори стига и до стъпалото. Така първоначално то получава информация за онези части на тялото, до които има достъп.
Зараждане на “злото”
След възрастта около 1 ½ год. постепенно настъпва раздяла с пелените за еднократна употреба, родителите започват да приучват детето към гърнето. Тогава у малкия човек се събужда интерес към онова, което досега е било скрито за него. Оказва се, че докосването на гениталиите му доставя приятно усещане. Тези нови открития обаче все още са далеч от истинското сексуално осъзнаване. Те също са толкова невинно занимание, както когато то проучва пръстчетата или пъпчето си. И колкото повече Вие забранявате на малкото слънчице да се самоизследва, толкова то по-упорито ще го прави.
Друг вариант на интереса към собственото тяло и особено към половите органи се забелязва при по-големите деца – след 2 – 3-годишна възраст. По това време те започват да задоволяват своето любопитство, като си играят на “доктор”. Това силно шокира и неприятно изненадва мама или татко, които “хващат” детето да играе “неприлични” игри. Редно е родителите да са подготвени и за този следващ етап. Защото както детето е изучавало досега своето тяло, така вече му става интересно да разбере какво имат другите? И това е съвсем естествено, нормално любопитство, което не е продиктувано от сексуално желание. Но за съжаление днес обилно поднасяните модели на интимни взаимоотношения между възрастните чрез достъпните у дома филми насила изкривяват и насърчават преждевременното детско осъзнаване в тази насока.
Какво да правите
Как да действате, ако забележите, че Вашето дете е погълнато от подобно интересно за него занимание?
Ако това става у дома, необходимо е да проявявате разбиране и толерантност. Тъй като често предразполагащо за този интерес действа застояването на гърнето, времето за тази процедура не бива излишно да се удължава. Установите ли, че заниманията са особено натрапчиви, намерете начин да ги замените с друго нещо, което хем да е интересно, хем, като го изпълнява, детето да включва и двете си ръце – да реди кубчета, да сглобява нещо или пък да изразходва енергията си, като рита топка например.
Заплахата отвън
Навън от дома обаче подобни действия изглеждат твърде смущаващи. Те не бива да се допускат и с оглед на друга, уви, твърде актуална опасност. Тази гледка може да събуди патологични наклонности у личности с педофилски наклонности. Добре известна е заплахата от интереса на такива субекти. Затова много внимателно обяснете на детето, че у дома може да се събличаме и разглеждаме, но не е редно да го правим навън. И за да го мотивирате, поощрете го с констатацията, че то вече е голямо и може да се държи като възрастен човек. За целта използвайте някоя подходяща похвала за негова проява. Ако го осмивате, осъждате, ако си служите със забрани или с наказания, детето пак ще прави “недопустимите” действия, но скришом. Когато станете свидетели как две или повече деца заедно разглеждат и обсъждат половите си органи, постарайте се да потиснете гнева си и да запазите самообладание. Най-добре е спокойно да обясните, че момченцата и момиченцата са различно устроени, защото, когато пораснат, едните стават бащи, а другите – майки. Но съответните места от тялото трябва да останат скрити, а не да се показват на всеки и навсякъде, още по-малко да бъдат докосвани.
Отговаряйте на детските въпроси, но не бива непрекъснато “да кръжите” около тази тема. Голяма помощ може да Ви окаже подходяща, специално предназначена за малки деца литература.
По вина на… родителите
Наистина има случаи, когато детето само изработва навик съзнателно да провокира удоволствени изживявания, като дразни половите си органи, т. нар. онанизъм. Това увлечение често преминава бързо, но в отделни случаи може да се задържи задълго. Обикновено към него прибягват невротични деца, които поради различни причини се намират в състояние на емоционално напрежение. Те се чувстват свръхнатоварени, пренебрегнати, изоставени – родителите им се държат с тях хладно или отсъстват от дома, или постоянно са в конфликт помежду си. Тогава детето само открива някакъв начин да релаксира и да се успокоява.
Пример. Шестгодишно момиченце е родено извън България. Майка му има престижна професия, но заминава за трета страна на работа и детето, което почти не знае български, е изпратено през лятото за един месец при българските баба и дядо. Но те трябва да следват категоричните наставления на майката – момиченцето да посещава детска градина, да взема уроци по пиано (при съвсем непозната учителка), за да не прекъсва музикалната си подготовка. Майката редовно звъни по телефона, за да проверява дали всичко се изпълнява точно. В резултат детето избира онанирането като спасителен пояс. А веднага след завръщането му от тази “почивка” му предстои да започне училище…
Добре е да се има предвид и една друга възможна причина за изостреното любопитство към интимните части. При някои малки момиченца, подложени на сексуално насилие, се забелязва прекомерен интерес към гениталиите на другите деца или пък в играта с куклите те възпроизвеждат сцени, на които са били свидетели, а може би… и участници.
“Нездравото” любопитство е сфера от детската психика, която е много важна за бъдещото развитие. Ето защо тя поставя пред вас, родителите, изключително сериозни педагогически задачи, които често са трудно решими. В никакъв случай обаче преодоляването им не бива да се постига чрез игнориране или със свръхстроги санкции. Внимателно се вглеждайте във Вашето дете и отбелязвайте всеки факт или сигнал, за да не се стигне до нежелани последици с ранно начало! Ако се безпокоите, че педагогическият Ви подход е неправилен, консултирайте се със специалист.