Срещате мъжа на живота си и в него откривате любовника, приятеля, бащата на децата си. Забременявате... ура! Голяма радост! Бебето расте, вече рита в корема ви, а пък вие дебелеете. Нормално. Съвсем по правилата може да качите 12–14 кг.

Нежелани “придобивки”
В тези прекрасни месеци постепенно по корема и гърдите ви започват да се появяват нежни бели линийки, които пълзят и по вътрешната част на бедрата. Това са стрии. В огледалото с тревога оглеждате и дупето си, т.е. “второто лице на жената” (истинската красавица се познава не само по прекрасното лице, но и по перфектното дупе и стройните крака). Учудена, забелязвате, че по него пък “някой” е изкопал по-големи или по-малки дупчици. Това е целулит, който също може да се настани отпред и отзад по бедрата, по седалището, по двете надлакетници. Ставате неспокойна и тревожна. Паниката не ви напуска – дали и след раждането тези “придобивки” по кожата и по тялото ще останат?! Трябва бързо и ефективно да преборите нежеланите промени, въпреки че радостта от предстоящото майчинство е във върха си. В този момент се питате много сериозно защо бъдещият татко не се сдобива с такива екстри, макар че пълнее още от първите месеци на съвместния живот. Вярно е, че мъжете не бременеят, не раждат, но и сред тях има дебеланковци. Адам обаче ги е пощадил от стрии и целулит. Съединителната тъкан при силния пол е като решетка, а женската, за зла беда, е на вълнички, т.е. вълнообразна. Това е наследство от Ева, но е и хитър ход на природата – при бременност тъканите да могат да се разтягат колкото е нужно, а след раждането отново да се свият. Съединителната тъкан в кожата при дамите имитира трикотажната. По еластичност тя е различна при всяка жена. Стрията е като бримка на чорап, защото от преразтеглянето тъканта между горната част на кожата (епидермиса) и същинската кожа (дермата) се скъсва. А целулитът пък е отлагане на мястото на скъсаните колагенни снопчета на мастни топчета – неправилни по форма и различни по големина, в същинската кожа (дерма). Целулитът се появява при лоша циркулация на кръвта и на клетъчната тъкан в определени участъци на тялото. С него може да се срещнете във всяко време от живота си, а не само през бременността. Засяга по-често тези, които са генно предразположени към него.

Вечни или временни?
Борбата с веднъж появилите се стрии е обречена. Няма средство, чрез което да ги отстраните. Спортът, диетата, козметиката не могат да ги заличат. Затова през бременността, а и през целия си живот, ако сте склонна да пълнеете, хранете се разнообразно, редовно и достатъчно, но не обилно. От първия месец на бременността и три месеца след раждането мажете уязвимите области с крем, богат на витамини А, Е и С, и със зехтин.
Колкото до портокаловата кожа – целулита, можете да прилагате системна и упорита борба срещу него. Резултатите ще дойдат бавно, но в никакъв случай няма напълно да отстранят пораженията. Тялото и духът ви обаче ще се радват, защото все пак ще постигнете успех. В борбата срещу целулита участват три важни фактора: подходящо хранене, активен спорт, козметика. Разбира се, не пренебрегвам възможностите на пластичната хирургия, но тя не е по джоба на всяка жена. А и ефектът от нея е временен, ако не се съобразявате с посочените три фактора.

Рационално меню
Храненето е изключително важно в борбата срещу целулита. Не прилагайте диети за отслабване, особено от които се стига до рязко намаляване на теглото. Запомнете: те не помагат!  Проблемът се задълбочава – при изчезването на мастната подкожна тъкан неравностите се появяват и увеличават така, както при разбития асфалт се появяват дупки. Единственият ефект е, че губите мускулна тъкан, грубо нарушавате  метаболизма си (обмяната на веществата) и като резултат изпитвате непрекъсната нужда от калорични продукти, т.е. глад. Няма бързо отслабване без странични ефекти. Ако искате тялото ви да е във форма, хранете се здравословно. Съединителната тъкан на кожата (колагенът) реагира болезнено на дефицита на основните хранителни вещества и си отмъщава с целулит.
Яжте храни, които действат диуретично. В тази група най-мощен е грейпфрутът. Консумирането му помага да се намалят отоците при бременност и при дебелички дами, снабдява организма с витамини и енергия. Сутрин на гладно преди закуска пийте сок от грейпфрут и ще се зареждате с витамини С и К, които разбиват излишните мазнини. След хранене срещу напрежението и чувството за тежест в стомаха пийте чай от жълт кантарион. Той подпомага и храносмилането. Поставете на “резервната скамейка” чипса, солетите, солените или захаросаните ядки. Вместо тях хапвайте мюсли, сушени плодове (кайсии, сливи, фурми), банани, сурови бадеми и орехи. Чипсът и солетите се лепят там, където най-малко желаете. Сушените плодове са богати на витамини, желязо, магнезий и засищат бързо и лесно глада. При бременни, кърмачки, работещи жени те са враг на анемията, отпуснатата мускулатура и разклатената имунна система. Когато неудържимо ви се прииска да хапнете шоколад, изяжте 40–50 г  натурален. Той съдържа по-малко захар и повече какао. Мощен антидепресант е, не покачва особено кръвната захар и от него няма да пълнеете.
Хранете се три пъти дневно. Не се оправдавайте с липса на време, защото пропуснете ли едно хранене, следващото ще е обилно, неконтролируемо. А това ще е калорична бомба, от която, вместо да запазите килограмите, ще пълнеете. Така портокаловата ви кожа ще превзема все повече области.
Избягвайте да се храните навън, но ако сте в ресторант, не се измъчвайте само със салата. Не посягайте към мазни ястия, сосове с майонеза и сладкиши със сметана. Всеки ден имате нужда от белтъци, но те трябва да са висококачествени. По-често включвайте в менюто си риба, пилешко месо, соя, бобови растения. Телешкото е много полезно за вас. То бързо изгражда мускулната тъкан на кожата и е ефикасно средство и за борба с целулита. Белтъците от препоръчваните храни попълват “дупчиците” в кожата и помагат за образуването на хормони, които имат активна роля за топенето на мазнините.
От значение е и големината на порцията ви. Важно е не само какво, но и колко ядете. Ако днес прекалите с тортата, сладоледа, шоколада... не се самообвинявайте, че сте сторили смъртен грях. Не бива обаче да превръщате грешките си в навици, затова в следващите 2–3 дни се контролирайте.
За да укрепвате капилярите на кожата и да разграждате отложените мазнини в нея, наблягайте на яркочервените плодове: ягоди, череши, малини, къпини, боровинки. Растителните мазнини на авокадото са балсам за кожата. Те я подхранват и целулитът става по-невидим. Бананите, ананасът и сливите съдържат калий, който гони излишните течности. Когато ги консумирате, построявате дренаж, по който лимфата се оттича. Ядките, най-вече ореховите и бадемовите, са добър стимулант на подкожието и вълнообразното “плетиво” на кожата. Те пестеливо, но упорито стимулират кръвоносните съдове към ефективна работа.
Избягвайте алкохола! Той доставя много калории, които трудно се изгарят. Причинява отоци, най-вече по устните, клепачите, глезените, защото възпрепятства нормалното изхвърляне на водата от тялото.
Соевите продукти снабдяват с нискомолекулни напълно усвояеми протеини (белтъци). Те предизвикват отделяне на много слюнка и ефективен жлъчен сок, които пък стимулират мастната обмяна, т.е. топят мазнините. Ако включвате в менюто си соево брашно, сирене тофу, соеви късчета и сос, ще намалите разпространението на мастни отлагания по кожата.

Повече движение и спорт
Съветвам ви да не ползвате асансьор, а да изкачвате стълбите. Почиствайте с прахосмукачка, разхождайте се в парка, танцувайте, но не буйно. Продължавайте да спортувате, освен ако лекарят ви е посъветвал да не го правите.
Не се излагайте на интензивни слънчеви лъчи. Те дразнят кожата, тя става ленива, отпусната, което благоприятства появата и уголемяването на стриите и целулита.
Бъдете амбициозни! Борете се с целулита! Не се предавайте! Подходящата храна, активното движение, козметичните грижи за кожата постепенно ще го намалят.


А защо пък да не се харесвате и с някоя и друга стрия?! Нали тя ви напомня за най-вълнуващото и щастливо време от живота ви – бременността. Харесвайте се и се обичайте такава, каквато сте. Усмихвайте се – пред огледалото и пред враговете си. Жените, които не страдат от мания за перфектно тяло, са по-здрави, по-весели, по-жизнени, по-спокойни, може би по-щастливи и най-вече много желани.

Д-р Милка Жижанова – Милушева
диетолог