Висок дял от настоящите и бъдещите родители у нас проявяват интерес към участие в обсъждания на политиката, касаеща демографското развитие в България
Месечният доход – основна предпоставка за създаване и отглеждане на дете.
Разработването на публичните политики с широкото участие на заинтересованите страни (граждани, бизнес и НПО) е предпоставка за прозрачно и добросъвестно управление. Изпълнението на политиката на България за насърчаване на раждаемостта и преодоляване на демографската криза следва да се осъществява с активното въвличане на бъдещи, настоящи родители и работодатели.
В тази връзка, сдружение „ЛОРДЕС”, реализира Анализ сред заинтересованите страни бъдещи родители, настоящи родители, бизнес и държавна администрация, показващ интереса на изброените целеви групи към включването във форми на гражданско участие в България и по-конкретно – във формулирането, изпълнението и мониторинга на демографската политика. За целта бяха попълнени и изведени в Анализа данните от над 120 анкети от всички заинтересовани страни, предимно от бъдещи и настоящи родители, в пет отделни раздела.
Сред основните задачи за постигането на основната цел, са:
- Да се проучат характеристики, касаещи демографското развитие в регионален план.
- Да се анализира социалната инфраструктура, свързана с достъпа до образователни, здравни и социални услуги, в т.ч. степента на развитие на различните комуникационни канали към целевите групи.
- Да се изследва взаимодействието между страните при формулиране, изпълнение и обсъждане на демографската политика.
В тази статия ще разгледаме анализираните и систематизирани данни от анкетното проучване, както и част от изводите от тях в Раздел 1, а именно „Обща идентификационна информация“. Профилът на изследваните представители на първата целева група – родители е както следва:
- Възраст - преобладаваща част (52,9%) са във възрастовата група 26-35 г., 20,6% попадат в следващата група (между 36 и 45 г.), а 11,8 % от респондентите са на възраст над 46 г. (фиг.1).
- Образование - най-висок относителен дял са с висше образование (73,5%), съответно 23,5% са със средно и 2,9% са с основно образование (фиг.1).
- Пол - представителите от тази целева група обхванати от изследването са предимно жени (85,3%).
- Семейно положение - разпределението по критерия „семейното положение“ показва, че преобладаваща част от респондентите запазват класическия модел и живеят с партньора си в брак (58%), 41,2% живеят на семейни начала, а 8,8% се определят като обвързани, но не на семейни начала.
- Националност - най-висок относителен дял от изследваните родители се определят като българи (97,1%), а 2,9% са представители на ромската етническа група.
- Местоживеене - преобладаваща част от попадналите в изследването родители са от гр. София (79%), а останалите са от по-малки областни центрове с относително по-нисък коефициент на раждаемост.
Разпределението на обхванатите в проучването представители на целева група „бъдещи родители“ е както следва (фиг. 2).
Преобладаваща част от изследваните бъдещи родители са жени (93,4%), етнически българи (98,4%) и са от гр. София. Най-висок относителен дял от тях живеят с партньора си в брак (50,8%), 42,6% на семейни начала, а 6,6% се определят като обвързани, но не живеещи на семейни начала.
Интерес за анализа на профила на бъдещите и настоящите родители е равнището на техния доход, тъй като това може да се възприема като ключов фактор за отглеждането на децата и респективно за решението им да имат такива. На фиг. 3 е представено разпределението на двете целеви групи според средния месечен доход на лице от съответното домакинство.
Преобладаваща част от изследваните лица са със средни месечни доходи на лице от домакинствата по-високи от средните стойности за страната (фиг.3), които за 2018 г. според НСИ са приблизително 501 лв. Най-висок относителен дял от родителите са с високи доходи (35,3% в групата от 1000 до 2000 лв. и 14,7% над 2000 лв.). Това се отнася и за 67,2% от бъдещите родители (45,9% в групата от 1000 до 2000 лв. и 21,3% над 2000 лв.). По-високите средномечесни доходи на лице при целевата група „потенциални родители“ е обяснимо предвид факта, че все още нямат деца и доходите на домакинството се разделят между по-малко души.
Профилът на представителите на бизнеса, които са включени в проучването по анализираните въпроси е представен на фиг. 5. Преобладаваща част от тях (80%) са еднолични търговци (ЕТ) и дружества, регистрирани по Търговския закон (ТД).
Основният предмет на дейност на изследваните бизнес организации е разнообразен – в сферата на производството и търговията, земеделие, консултантски и маркетингови услуги и др.
От съществено значение за целите на настоящото изследване е анализът на съпричастността на изследваните целеви групи към демографската политика на България, в т.ч. готовност да участват при формулирането, изпълнението и обсъждането на политиката (фиг.6).
Положително следва да се оцени фактът, че много висок дял както от групата на настоящите, така и на бъдещите родители проявяват интерес към участие в обсъждания на политиката, което е показателно за тяхната съпричастност (респективно 85,3% и 83,6%). Същевременно до момента са вземали подобно участие само 1,6% от представителите на бъдещите родители.
Притеснителен е фактът, че нито един от изследваните представители на бизнеса и публичната администрация до момента не е участвал в обсъждане на политиката. Липса на интерес към подобни въпроси декларират 50% от проучените работодатели, както и близо 20% от администрацията.
Сдружение „ЛОРДЕС” е изпълнител по Договор № BG05SFOP001-2.009-0142-C01, проект „Насърчаване на гражданското участие в политиките за подобряване на демографското развитие в България” по програма „Добро управление”. Проектът се финансира, както следва: 85% от Европейския социален фонд и 15% национално съфинансиране.
Сдружение „ЛОРДЕС”: Даниела Илиева; моб.: 0884 060 940; [email protected]