Вкъщи е пълно с играчки. Децата ни са породени, интересите им – сходни. Когато бяха по-малки, сортирах, прибирах, но в един прекрасен момент хлапетата станаха четири, а времето за подреждане – много оскъдно.
Домът ни се превърна в черна дупка – подарени и купени играчки влизаха и потъваха някъде… Когато имахме повод за подаръци, започнахме да купуваме малко, но качествени играчки, Като родител, когато избирам подарък за дете, се съобразявам с неговата възраст.
Когато става въпрос за бебе (от 0 до 1 години) първо питам родителите от какво има нужда малчуганът. Ако трябва да избирам играчка, обръщам внимание на факта, че основното свойство на играчките през първата годинка е да предизвикат сензорните възприятия на бебето – зрение, слух, осезание, подобни на ето тези гризалки. Играчките не трябва да се разглобяват, звуците е добре да не са силни, а нежни и тихи.
От една до три години функциите, които може да има дадена играчка, се усложняват. Пирамиди, пъзели и конструктори с големи и цветни части.
От три до пет години детето се развива изключително интензивно. Всякакви конструктори, пъзели, кули, както и комплекти за рисуване са подходящи.
За децата в предучилищна възраст изборът на подходяща играчка е много лесен, и в същото време разнообразието затруднява. Бои, глина, пластилин, комплекти за рисуване, конструктори.
Кофички, лопатки, формички за пясък, камиончета, кънки, топка, тротинетки, колелета – всички те са необходими за децата и са гаранция за дълга и увлекателна разходка.Тук ползата за развитието и здравето е очевидна.
И нека не забравяме, че книгите са подходящ подарък за всяка възраст, за някои деца и най-любимият.
Това да зарадваме детето с подарък обаче не ни освобождава от необходимостта да играем с него. Една от основните ни задачи като родители е да го научим да играе, да развива интелекта и въображението си.
Текст: Силвена Денева, Книжарница 11