Погрижете се отрано, за да сте във форма в Деня на раждането. Какво може да ви помогне? Толкова сте уморена... Нарастващата матка притиска диафрагмата и намалява обема на гръдния кош, поради което дишането ви се ускорява. Това изисква повече усилия.
За да възобновите нормалното дишане, застанете права с прибрани крака, стъпили на пода с цяло стъпало. Вдишвайте, като вдигате ръце над главата си, след това издишвайте, като спускате ръцете си надолу по дължината на тялото. Бързо ще усетите как дишането ви се нормализира.

В края на осмия месец вашето бебе е около 2.5 кг. Коремът ви доста тежи и измества напред центъра на тежестта ви. За да поддържате равновесие, вие инстинктивно извивате кръста си. Тази неправилна стойка води до появата на различни болки и на голямо напрежение в гърба.

Може да облекчите болката с помощта на много лесно за изпълнение упражнение.
Опрете дланите си на стена – ръцете ви да са на височината на раменете, добре опънати в лактите. Поставете стъпалата си на около един метър от стената.

Наведете се напред. Дръжте гърба си изправен и се опитайте да бутате стената с длани, като едновременно с това колкото може повече изтегляйте назад седалището си. Задръжте в тази поза десет секунди, като дишате спокойно. Отделете се от стената, отпуснете ръцете и главата си, бавно се изправете.
Бременността повлиява и на кръвообращението. Обемът на кръвта нараства, за да достигне своя максимум (увеличение с 40%) около 32-рата г.с. Сърдечният ритъм също се ускорява (с 10–20 удара повече за всяка минута). Движението на кръвта се затруднява особено в долната част на тялото ви, защото увеличената матка притиска вените в малкия таз.

  • Носете ластични чорапи. Когато седите, не кръстосвайте крак върху крак или не оставяйте краката ви да висят надолу, за да не затруднявате кръвообращението.
  • Стъпвайте на пода с двата крака с цяло стъпало, за да им дадете добра опора.
  • Лягайте с вдигнати нависоко крака – тази поза улеснява венозното кръвообращение.


Вашият организъм изгаря бързо захарта, която приемате. Бебето също лакомо опустошава резервите на организма ви. Поради това често имате внезапни пристъпи на умора и чувството, че силите ви напускат.


Яжте повече храни, богати на витамини и микроелементи, червено месо (то съдържа малко повече желязо от бялото месо), варива, зеленолистни зеленчуци, плодове.
Хранете се по-често, за “да зареждате редовно акумулатора си”.


Приближаването на Деня ви изпълва със страхове, с чувство на умора и със сломен дух. Все по-често сънувате кошмари (не ги тълкувайте – те не предсказват нищо!). Вашето подсъзнание ви говори истината, слушайте го.

Не прикривайте безпокойството си. Споделяйте го с бъдещия татко, с приятели, с вашия лекар, с акушерката. Срещайте се с други бъдещи майки. Говорете с тях за страховете си. Положително ще се убедите, че те често спохождат и други бременни. Това сигурно ще ви успокои и ще ви помогне по-оптимистично да посрещнете бебето.