Обикновено продуктите се оценяват най-напред по външния им вид. Той обаче не е най-важният при хранителните продукти! За тях има и други правила, основното сред които е да се четат етикетите им.
Големите вериги предлагат голямо разнообразие от хранителни продукти. Помнете, че най-полезните и безвредни са пресните, охладените и замразените храни. Охлаждането като метод за дълготрайно съхраняване е едно от големите открития, защото позволява в продуктите да не се поставят консерванти.



Основни правила
Преди да купите хранителния продукт, първо задължително проверете датата на производство и срока на годност! Не вземайте храни, чиято годност е изтекла или изтича след ден-два. Обърнете внимание и кой е производителят. Ако не намерите продукта от предпочитания от вас производител, пробвайте от друга фирма, но купете една опаковка или само малко количество, за да се уверите, че ви допада.
Информирайте се и за хранителната стойност, т.е. колко калории има в 100 г от дадената опаковка. Калориите са отбелязани и на продукти под 100 г. Калориите се доставят от мазнините, въглехидратите и белтъците, чието съотношение е добре да е  1:1:1 или близко до това. На етикета е отбелязано и какво е съдържанието на сол, витамини, целулоза (фибри)...


Опасни ли са Е-тата?
Сигурно ще забележите, че в някои продукти има много Е-та. Златно правило: колкото по-малко са те, толкова е по-добре. При супите на прах, пудингите, кремовете, сосовете, соковете... Е-тата са безчет. Затова съветът ми е да предпочитате домашно приготвените, а не полуфабрикатите. Готовия сок заменете с фреш и направете бърза супа – пилешка, топчета, борш... За ястията по-добре използвайте пресни или изсушени подправки, а не предлаганите готови миксове.

Ако сте бременна, кърмите или отглеждате малко дете, имайте едно наум, че във всяка готова храна са добавени консерванти, оцветители и подсладители.

Консервантите са преди всичко химични продукти и се обозначават с от Е200 до Е290. Използват се повече от 30 години и затова не бива да се страхувате от тях. Най-често те са органични киселини. Например млечната киселина се поставя в маслото и в маргарина, бензоената – в безалкохолните напитки, соковете, нектарите, конфитюрите, а серният диоксид – в бирата, в бялото и розовото вино. Обикновено в почти всички колбаси има нитрити и нитрати. В месни и рибни консерви, в плодови и зеленчукови сокове се използват и витамини –  витамин С е Е300, а витамин Е е Е306. Разбира се, всички консерванти са тествани и се получили „благословията“ на диетолози и технолози на храните, но най-важното изискване е да са в безопасно количество.

А оцветителите?
Цветът на хранителните продукти в консервите се постига с помощта на багрила. Те най-често се извличат от плодове, от листа, корени и цветове на някои зеленчуци (червено цвекло, домат, джинджифил...) или имат животински произход. Карминовата киселина (Е120), оцветяваща в червено, се получава от крилата на щитоносната въшка, която живее в Африка и в Южна Америка. Карамелът (Е150а), който се добавя в кока-колата и в много други напитки, е също от естествените багрила. Произвежда се от горена захар. Оцветителите, които не бива да ви плашат, са Е101, Е120, Е160а, Е161f. Избягвайте обаче продукти, които съдържат Е 102, Е110, Е122, Е123, Е124, Е151. Това са синтетични вещества. Бременните, децата и тежко болните са свръхчувствителни към тях.

Внимание – подсладители!
Въздържайте се от напитки, в които подсладителите са аспартам (Е951) и захарин (Е954). Те са синтетични отрови. Пийте подсладените със сорбитол (Е420), мед, глюкоза, фруктоза, кафява захар. 

Пресни ли са продуктите?
Месото, което купувате, трябва да е свежо, розово до леко червеникаво, да има щемпел, че е минало през ветеринарен контрол. От колбасите избирайте сухите пилешки и пуешки. Пресните консумирайте в деня на покупката, защото след престой от ден-два в хладилника те променят вкуса си и хранителната им стойност намалява.

Веднага след покупката измивайте, изчиствайте и поръсвайте със сол прясната риба. Същото правете и със замразената, след като се размрази. Не оставяйте в хладилника необработена риба.
Четете етикетите и на рибните консерви и на консервите от морски деликатеси. Обръщайте внимание на срока на годност, на хранителната стойност. Важна е и информацията с каква мазнина и с какъв сос са приготвени. Избягвайте консервите от риба и зеленчуци – те са по-трудносмилаеми.
Ако на опаковката на чипса, снакса... не са отбелязани Е-та, не ги купувайте – значи са много.
Проверявайте написаното и върху опаковките на различните видове паста – юфка, макарони, спагети... Ако срокът на годност е изтекъл, след термична обработка те стават горчиви и консумацията им предизвиква повишена киселинност на стомашния сок.
Изключително важно правило: не се запасявайте с храни! Ако имате фризер, замразявайте по правилата хранителните продукти.
 
Не се ръководете винаги от цената! Правилото, че евтиното излиза скъпо, не бива да е водещо при избора, защото когато в една храна са вложени повече синтетични продукти и тя е преминала през 2–3 фази на производство, цената й става по-висока, но това не я прави най-полезна.

Не забравяйте, че във всеки голям магазин за хранителни стоки има консултант-продавачи. Обръщайте се за информация към тях.

Д-р Милка Жижанова – Милушева 
диетолог

При избора на плодове и зеленчуци...

Купувайте узрели плодове, но не презрели, защото в тях се образуват много ферменти, които затрудняват преработката в червата и водят до метеоризъм (повишено отделяне на газове) и тежест. Зелените пък са още по-трудносмилаеми.
Как да се познава добрият плод? Цветът му е интензивен, ароматът –  приятен, целостта на кората – запазена, без петна. Важен е и видът на дръжката. На дините трябва да е изсъхнала, а на всички останали плодове – съхранена.

Винаги купувайте само пресни зеленчуци. Даже след активната „козметика“ на продавачите (пръскане с вода или излъскване на кората) всеки зеленчук има специфичен белег: кочанът на зелето трябва да е свеж, а не завехнал, листните зеленчуци и перата на пресния лук да са яркозелени, доматите да са червени и да не са меки, морковите да са яркооранжеви и върхът им да не е повехнал, кората на тиквичките, сините домати и чушките да е свежа, с наситен цвят, а не „набръчкана“.