Детето ви вече е на годинка. Предвкусвате ли с удоволствие как зад гърба ви остават всичките каши, сокове и пюрета?
Представяте ли си как ще изоставите досадното приготвяне на “преходната храна” и с едно завъртане в кухнята ще имате меню за цялото семейство? Стоп! Намирате се в България – страната на пикантните, пържени, солени вкуснотии. Забравете мечтите, в които с лекота подлагате детската храносмилателна система на това адско изпитание. Менюто на малкия човек все още се нуждае от внимание и грижа, защото неправилният режим крие рискове за неговото здраве (диабет, затлъстяване, хипертония, ранна атеросклероза и пр.).

Храненето в числа
1 година. Духнахте ли заедно с детето си първата свещичка на тортата? Време е наследникът ви да седне на масата на възрастните. Не отлагайте създаването на хранителни навици и постепенното въвеждане на обща храна.
4 пъти. Може би вие се храните 1–2 пъти дневно и това ви е напълно достатъчно. Спомнете си обаче детските години, когато родителите ви гонеха за закуска, обяд, следобедна закуска и вечеря. Вашето дете има нужда от тези 4 хранения – не му ги спестявайте.


1 порция. Погледнете своята чиния и чинията на малкия човек, а сега сравнете своите и неговите килограми. Ако му поднасяте количество като за възрастен, рискувате детето да натрупа наднормено тегло или да развие т.нар. нервно безапетитие. На едно хранене то трябва да приема не повече от 300–350 г храна. В случай че поднесеното ястие е концентрирано, намалете порцията.
1 лъжичка. Мечо Пух похапва мед ежедневно. Той, разбира се, прекалява, но природното лакомство внася в организма бързоусвоими въглехидрати, подсилва имунната система и съдържа минерални вещества, ензими, органични киселини, белтъци и витамини. Давайте на детето над 2 години между 5 и 10 грама мед дневно (ако обаче не е алергично!).
13 минути. Не се плашете от фаталното число, защото то е гаранция, че свареното за това време яйце не крие риск от отравяне. Кокошият дар осигурява всичко необходимо на детето.

Какво?
Плодове и зеленчуци. “Зеленчуци, който не яде, той голям не ще да порасте...”, защото растителната храна е богата на витамини, минерали и вода. Редовно включвайте в менюто на малкия човек пресни плодове и зеленчуци.
Храни, богати на цинк. В тази група влизат рибата, черният дроб и черното птиче месо. Те стимулират имунната система. Започнете включването им към края на първата година. Подхождайте внимателно обаче, рискът от алергии е понижен, но имайте едно наум.
Месо. То е храна за шампиони, съдържа ценни вещества, богато е на белтъчини и желязо, които организмът усвоява бързо. Ако желаете детето ви да расте силно и здраво, не заменяйте порцията месно ястие с попара от соса му и хляб.
Чесън. Дори да не обичате миризливата подправка, не й обръщайте гръб, когато готвите. Е, тя може и да дразни изтънченото обоняние, но всяка нейна скилидка е естествен враг на вирусите.
Кисело мляко. Вкусният млечен продукт унищожава болестотворните бактерии и действа благотворно на храносмилателния тракт.

Nota bene!

Без пасиране. За да се научи детето ви да дъвче, нарязвайте продуктите на ситно, а месото смилайте.
Без тлъсти храни. Те потискат имунната система.
Без сладки десерти. Захарта е враг №1 на зъбите, а и сладките лакомства засищат бързо за разлика от здравословната храна.
Разнообразие. Детското меню трябва да е разнообразно – супа, салата, основно, десерт. Не сервирайте на детето голяма порция супа с надробен хляб. То ще се засити бързо и ще откаже да яде блюдата, в които има ценни хранителни вещества. Преценявайте внимателно порциите!