Майчинството е период, в който се отделяте от работата си и се отдавате на грижата за своето бебе. Но кой казва, че не можете да използвате това време, за да сбъднете своя мечта? Все повече жени стават онлайн предприемачи именно по време на отпуска си за майчинство и успяват да изградят успешен бизнес.
Истината е, че стартът в онлайн търговията (е-commerce) е много лесен, ако изберете точната платформа и следвате няколко основни насоки. Не е нужно да имате специфични технически умения или да влагате твърде много време за изграждането на сайт. Тук ще ви запознаем с основните стъпки и с някои ценни съвети.
9 месеца препоръчва
Parusan Комплект за коса Сатенен блясък
Защо да започнете онлайн бизнес по време на майчинство?
1. Работите от комфорта на дома си
Едно от основните предимства на онлайн търговията е, че благодарение на нея можете да управлявате бизнеса си навсякъде и по всяко време. Работата от вкъщи ще ви даде възможност да си създадете уютна среда и да бъдете много по-продуктивни във всички свои задачи.
2. Имате възможност за допълнителен доход
Ако превърнете хобито си в успешен бизнес, не само ще се чувствате щастливи, но и ще си осигурите допълнителен доход. Разбира се, печалбите на онлайн магазина ви ще зависят от много фактори: конкуренцията, качеството на продуктите, цените, бюджета ви за реклама и други.
3. Открийте баланса между семейството и кариерата
Вие определяте графика си! Ако през някой ден бебето ви има нужда от повече внимание, просто можете да се фокусирате върху него и да оставите задачите по магазина си за утре. Управлението на собствен бизнес (за разлика от работата в офис от 9 до 5) ви дава възможност да сте много гъвкави.
Как да стартирате собствен онлайн бизнес?
1. Изберете подходящи продукти
Първият въпрос, на който трябва да си отговорите, е Какво искам да продавам? Подходящи продукти са тези, към които ще има достатъчно силен интерес и същевременно конкуренцията ви няма да е голяма.
Можете да продавате предложения от други брандове… или пък ръчно изработени от вас артикули (например бижута, играчки, аксесоари и други) – така ще сте сигурни, че предлагате уникален продукт.
Добро начало е да си набележите списък с идеи за бизнес, които бихте изпробвали. След това можете да ги проучите в детайли.
2. Анализирайте пазара и конкуренцията
След като имате представа какво бихте продавали, идва време да изберете най-добрите идеи. Съветваме ви да направите поне базово проучване на пазара и конкуренцията – така ще откриете в какво си заслужава да инвестирате време и усилия и кои са силните ви страни. Инструменти като Google Trends, Google Keyword Planner и Facebook Audience Insights ще са ви много полезни в това отношение.
3. Изгответе бизнес план
Бизнес планът е документ, който накратко описва най-важното за вашата дейност: какво и на кого продавате, кои са конкурентите ви и какви са стратегиите ви за генериране на печалба. Тази информация ще ви е много полезна, за да развивате онлайн магазина си в правилната посока. Вижте подробно ръководство за това как се прави бизнес план.
Технически аспекти при създаването на онлайн магазина ви
1. Избор на подходяща платформа
Ключово е да изберете платформа за създаване на онлайн магазин, която е лесна за използване и не изисква да имате технически умения. Така ще можете да се фокусирате върху най-важното – създаването на продуктите си (ако ги изработвате вие) и развиването на бизнеса си.
SaaS (software as a service) платформите за онлайн търговия като GombaShop™ са избирани от много майки предприемачи именно защото им предоставят наготово всички необходими функционалности и спестяват много време.
2. Дизайн и функционалности
Кое е най-важното за един съвременен онлайн магазин? Ето на какво да обърнете внимание при избора на платформа:
- Сайтът ви трябва да е с професионален дизайн и да изглежда добре на всякакви устройства. Имайте предвид, че все повече потребители пазаруват от мобилен телефон.
- Платформата за онлайн магазин трябва да е интуитивна и лесна за използване. Обърнете внимание дали обработването на поръчките и следенето на наличностите става бързо и лесно.
- Ключово е да разполагате с всички популярни методи за плащане, а също и с интеграции с куриерски фирми.
Как да промотирате своя нов онлайн магазин от вкъщи?
Без да рекламирате, никой няма да разбере за вашите продукти и да ги купи. Именно затова трябва да обърнете специално внимание на маркетинга.
1. Промотирайте бранда си в социалните медии
Започнете, като се рекламирате сами! Споделете в социалните медии за новото си начинание и добавете в поста линк към онлайн магазина си. Със сигурност ще има много приятели, които ще искат да ви подкрепят.
След това изберете няколко основни канала, в които да промотирате продуктите си. Instagram и Facebook са страхотно начало, но ако имате време, можете да управлявате и други профили (например TikTok, YouTube и Pinterest).
Разбира се, ключово е да предвидите и бюджет за реклама – само така ще сте сигурни, че ще достигнете до достатъчно голяма аудитория от потенциални купувачи. Запознайте се с платформите Meta Ads и Google Ads, за да разберете как да създадете рекламни кампании. Съветваме ви да стартирате с по-малък бюджет и да тествате различни варианти за рекламите си, за да откриете какво работи най-добре за вас.
2. SEO оптимизация
Оптимизацията за търсачки (SEO) е процес, при който подобрявате позициите си в резултатите от търсене (например в Google). Така можете да привлечете хора, които търсят онлайн за определени продукти.
Оптимизацията за търсачки най-общо се дели на on-page SEO (оптимизиране на съдържанието и структурата на сайта ви) и off-page SEO (генерирането на външни линкове към сайта ви).
Звучи като сложна материя, но добрата новина е, че много съвременни платформи за онлайн търговия ви предоставят готови инструменти за SEO оптимизация на сайта ви, които много улесняват задачата ви.
3. Имейл маркетинг
Платформи като Mailchimp ви дават възможност да изпращате имейл кампании до избрана група от потребители. Имейлите са страхотно място, където да комуникирате новите си продукти или актуални оферти и така да увеличите продажбите си. За да съберете достатъчно имейл абонати, на които да изпращате кампаниите си, можете да обмислите за развиването на блог или да предлагате специална отстъпка при абонирането за вашия нюзлетър.
Правни и финансови аспекти
Както всяка друга търговска дейност, извършването на продажби в Интернет също се регулира от държавата. Темата е много обширна и ви препоръчваме да се консултирате с юрист и счетоводител, но все пак тук ще отбележим най-важните елементи, на които да обърнете внимание:
- Необходимо е да се регистрирате в търговския регистър (като ЕТ, ЕООД или ООД).
- Доходът ви от продажбите трябва да се декларира и да се облага с данък печалба.
- Необходимо е да издавате фискален бон или негов заместител (например бележка от куриер или заместващ документ, ако приемате плащания с карти).
- Имайте предвид, че някои видове продукти подлежат на специфична регулация (например храни, алкохол, медицински изделия).
- Задължително подгответе страници за общи условия, информация за доставка и връщане, политика за поверителност и информация за бисквитки.
Полезни съвети за майки предприемачи
Никой не може да ви даде готова рецепта за успеха. Но има някои съвети, които ще ви помогнат да вземете максимума от двете ви основни дейности (предприемачеството и отглеждането на дете):
- Планирайте добре всеки свой ден и приоритизирайте задачите си. И не забравяйте да отделяте време за себе си и да си почивате.
- Учете се в движение. Съветваме ви да не обмисляте прекалено много и да стартирате онлайн магазина си възможно най-скоро. Започнете с по-малко продуктово портфолио и най-необходимите функционалности, за да продавате в Интернет. Доверете се на процеса и надграждайте бизнеса си постепенно.
- Търсете начини да улесните работата си. Проучете за възможности за автоматизация (например за качването на продуктите ви или за стартирането на кампании) или потърсете помощ от близки хора за някои по-базови задачи.
Развиването на собствен бизнес по време на майчинство е вълнуващо и предизвикателно начинание, но определено си заслужава. Ако използвате правилната платформа за онлайн магазин, имате правилно изградена стратегия и планирате добре времето си, ще можете да генерирате много печалби от това, което обичате, и същевременно ще сте близо до своето бебе. Пожелаваме ви успех!
Имате идея за бизнес и искате бързо и лесно да създадете собствен онлайн магазин? E-commerce платформата GombaShop™ е подходящо решение за вас. Тя ви предоставя всички необходими функционалности и е много удобна за използване. Сега можете да се възползвате от безплатен 14-дневен тестов период и 40% отстъпка при сключване на годишен абонамент. Започнете тук.