Неотдавна имахме изключително приятна среща с Яна Илчева, логопед, основател на център „Стъпка напред”, където работят високо квалифицирани специалисти с практическа насоченост в ранната превенция, късното и трудно проговаряне, изоставане в психомоторното развитие, нарушения в артикулацията, езика, плавността на речта, пробеми в овладяването на писането и четенето, двигателни проблеми, семейни и детски психологически особености.  

Получихме множество въпроси след разговора с Яна, както и по време на интервюто. Щастливи сме, защото на живо ни гледаха над 400 души, а впоследствие видеото събра над 100 000 преглеждания. Сигурни сме, че полезните съвети, предоставени от специалиста, ще помогнат и насочат родителите, вълнуващи се от темата за проговарянето на детето.

Обърнахме внимание и на късното проговаряне (забавяне на първата дума и изречение). То често е съпътствано с езиково нарушение с подчертани фонологични, граматични, семантични или прагматични липси като бедна реч за възрастта, бъркане на думи по сходство, разместване или изпускане на срички в думата, аграматичен словоред без предлози, местоимения и др.

Абонирайте се за YouTube канала на списание „9 месеца“ и няма да пропуснете нито една от новите лекции

Научихме и че детето натрупва знания за света още преди да е започнало да говори. Тогава то изгражда пасивен речник (думите, чието значение се знае, без да се употребяват), като голяма роля тук има родителското присъствие. Бебето изпробва гласа си, по-късно репетира звуци и срички и неговият мозък се подготвя за говорене. Детето развива своето разбиране и бъдещите си речеви умения на базата на потребности и желания, опити за имитация и подражание, търсене на вниманието на родителите, тяхното насърчаване и поощрение. Затова е важно те да го провокират с всякакви звуци, предмети от заобикалящия го свят.

Гледайте предаването с гост-лектор Яна Илчева, логопед, още сега: