Текст: Драгомира Иванова

Ритъмът е генетично заложен в нас. Прекарвайки девет месеца в утробата на майката, всеки индивид поема и закодира в организма си ритъма на нейното сърце. Неслучайно, когато бебето се роди, майката го гушва, за да усети то мелодията на пулса й, която му е позната и близка, обяснява Мартин Иванов, композитор, диригент, перкусионист, писател, основател на Института за съвременно изкуство и терапия „Либера". Той е положил основите у нас на барабанната, наречена още ритъм терапия. Написал е книгите „Алхимия на ритъма” и „Звуци от тишината”.

ГЛАСУВАЙТЕ ЗА ''9 МЕСЕЦА''ЗА САЙТ НА ГОДИНАТА В КАТЕГОРИЯ - МЕДИЕН САЙТ

Според него ритъмът е основен и е свързан с първия музикален инструмент – сърцето. В забързания и объркан свят обаче все по-често игнорираме импулсите и сигналите, които ни подава източникът на истинската ни природа, живот, чистота и любов. Сърцето сякаш все по-рядко взема участие в нашия „мисловен процес“, спонтанните действия и вземането на решения.

Да засилим връзката с природата

Колкото повече навлизаме в света на технологиите, толкова по-хаотичен става ритъмът на живота ни. Затова е важно да засилим връзката си с природата, категоричен е Мартин и съветва да възпитаваме децата на ритъм отрано. Не на онзи ритъм и музика, които слушаме по радиото и концертните зали, а онези, които приемаме за даденост и често игнорираме. Мелодиите, хармониите и ритмите, които винаги са били и ще бъдат около нас и в нас. „Обръщайте вниманието на децата към миграцията на птиците, към месечните ритми, както и към 24-часовия ритъм на деня и нощта, на смяната на сезоните, приливите и отливите. В противен случай рискувате малките да станат роботи. Изчезва холистичната идея за взаимосвързаност между тяло, ум и дух и всичко се съсредоточава в машините и компютрите.“ Според композитора балансът между технологията и природата трябва да е неразривен.

Генерирайте положителни емоции у децата

Изключително важен е и начинът, по който говорим на децата си. Всичко около тях трябва да е спокойно, уравновесено, с топъл ритъм, да генерираме положителни емоции. Имайте предвид, че караниците между родителите, високите агресивни и хаотични тонове и разговори се закодират в съзнанието на малките. Представете си едно дете в кошарка – то се нуждае от внимание, от пеене на песнички, от ритмично полюшване на люлката. „Бъдете за децата си като весело поточе, което ромоли и създава настроение, а не като гръмотевица, която пада от небето.“ Ритъм-терапевтът припомня на родителите да се учат постоянно от природата и обяснява: „Музиката е звук и ритъм. И ако можем да разберем природата и характера й, тя не би се използвала само за развлечение, а би станала източник на изцеление. Заслушайте се в звука на падащите листа, постепенно засилващите се дъждовни капки по перваза на прозореца ви, проблясъците в небето. Представете си танцуващите снежинки, натежалите от сняг борове и се вслушайте в гласа на зимната буря и ритмичните капки на топящите се ледени висулки. Чуйте разцъфването на дърветата, жуженето на насекомите, ритмичните удари на кълвача. Усетете бриза, аромата на морето, плясъка на гмуркащите се риби, ритмичния грохот на вълните и писъците на чайките, кръжащи над водата. Точно това е музиката, която трансформира вибрационно, и всеки родител трябва да си спомни за нея.”

Покажете им как се слуша със сърцето

По време на барабанните сесии, които Мартин организира, той работи и с ученици. Набляга върху важни качества, които ще са им полезни занапред в живота. Обяснява, че заедно с ударните инструменти и ритъма работи върху развитието на активно слушане на децата. „В училище обикновено ни учат как да пишем и да четем, но никой не ни учи как да слушаме. Никой не ни споменава за това, че можем да слушаме не само с ушите, но и със сърцето. Научим ли се да слушаме,  ще овладеем едно от най-важните качества – да комуникираме правилно. В ритъма има прости правила и когато се научим да комуникираме, се научаваме да работим в синхрон с други хора, да водим екип, да откриваме и да балансираме.“ Всичко това е свързано с дисциплина, с търпение и други фактори, които са важни в живота ни и които можем да закодираме в себе си посредством ритъма. Тогава научаваме много и за собствения си ритъм и как да го интегрираме в системата, в която ни предстои да се развиваме. Кой обаче е правилният ритъм? Само природата може да ни покаже, защото дълбоката й същност е цикличност от действие и покой, тя е ритъм, обяснява Мартин Иванов. Чрез музикалния инструмент хората се забавляват, общуват и в същото време у тях да се извършва алхимична трансформация на физически принципи. Той превръща отрицателните енергии и състояния в положителни, а децата стават по-разумни и осъзнати.

Защо с барабан?

И в ръцете на най-неопитния изпълнител този инструмент може да зашепти като морските вълни, обяснява Иванов. „Той преработва негативните настроения, емоции и чувства, освобождава ни от тях и ни зарежда с нови и свежи трептения. В този процес ти не свириш, а музиката свири чрез теб и не е необходимо да имаш талант или отношение към музиката. Звуците на барабана имат способността да проникват по-дълбоко в нашите възприятия и да се синхронизират по-успешно с нашите вибрации“, обяснява композиторът.

Заниманията с музика отрано ни облагодетелстват като възрастни, убеден е музикантът. На Запад грешно се смята, че за да се занимават малките с музика, непременно трябва да са талантливи и да станат известни. В България казват: „Музикант къща не храни”, а останалата част от света танцуват, пеят, рисуват, без да се притесняват. Неслучайно едни от най-големите политици, икономисти и адвокати като малки са се занимавали с музика. А според проучване на „Галъп” на въпроса: „За какво най-много съжалявате, че не сте направили като малки“, 80% от хората отговорили, че ако могат да върнат времето, биха се научили да свирят на музикален инструмент.”

Личната кауза на Мартин Иванов

Композиторът провежда обществено-социални, образователни, корпоративно-тренировъчни, терапевтични и оздравителни дейности, основани на ритъма и изразните средства на барабаните и ударните инструменти. Има сесии, специално предназначени за деца аутисти, със синдром на Даун, с церебрална парализа и с интелектуални затруднения. Имал е сесии в детската онкология в болницата „Св. Марина" във Варна. „Няколко месеца в барабанната терапия участваха деца, които бяха на система, и лекарите забелязаха трансформация при тях. Забравяха за болестта и се потапяха в ритъма. Придобиха съвсем друг енергиен статус. Ритъм терапията не е панацея, а съпътстваща терапия, която върви ръка за ръка с другото лечение. Сесиите са с цел повдигане на духа. Чрез свиренето на барабани дирижираме нашата имунна система и психиката ни така, че да се справим със заболяването. Участвайки в една такава сесия, всяка бременна забравя физическия и психическия дискомфорт, а активното свирене на барабани усилва производството на ендорфини, които имат болкоуспокояващ ефект, подобен на морфина, казва Мартин и сравнява метода си с медитация, по време на която всички болки и притеснения за предстоящото раждане отпадат.