Илия Сталев е детски психолог, който вярва, че ключът към успехите в работата с деца е желанието да търсиш и да намираш какво се крие зад всяка беля, страх, усмивка и сълза. „Няма лоши деца, всички деца са добри, но някои понякога се държат неподходящо и ако успеем да погледнем света през техните очи ще разберем защо!“ Той предлага психологическо консултиране за деца и родители, а също и ресурси за деца с фокус върху социално-емоционалното учене. Можете да откриете Илия в неговия личен кабинет в гр. Димитровград, на бул. „Трети март N1“, ет. 2, кабинет 211.
Контакти: [email protected]; https://www.stalev.bg/
Потърсихме го, за да си поговорим повече за крехката детска психика, емоциите на малчуганите и отношението на родителите към проблемните изяви на децата им. Благодарим на Илия, че прие нашата покана и откликна с радост на предложението ни.
- Неотдавна една майка ни написа следното: „Здравейте! Пиша ви в отчаяние - синът ми е на 2 години и 2 месеца и от известно време е непоносим, дори успява да ме шокира с поведението си. Плаче за всичко, тръшка се, посяга ми, крещи истерично. Най-много ме притеснява, че при забележка от страна на мен или баща му започва да се удря сам. Вчера дори в изблик на гняв към мен, каза, че не ме обича и не ме иска!“ Да започнем отначало - това поведение ли наричаме бебешки пубертет?
Да, това поведение, за което говорите, е характерно за кризата на самоутвърждаването, която разговорно наричаме бебешки пубертет. Също може да бъде срещнат и под друго име – „кризата на опозицията“. Този период е характерен с отрицание на почти всичко от детето, често от него чуваме само „не“ след „не“ .
- Кога започва да се проявява и задължително ли всички деца минават през него?
Бебешкият пубертет е един от етапите на детското развитие и като всеки друг етап е съпътстван от кризи, които са тест за това дали детето е усвоило необходимите знания и умения.
Да, всички деца минават през всички етапи на развитие и бебешкият пубертет не прави изключение. Първите прояви на криза могат да започнат от 18 месечна възраст, но пикът ѝ обикновено е около 2.5 - 3 години.
- Големият въпрос - как да се справим?
За да намерим начин да се справим, първо трябва добре да разберем смисъла на този етап от детското развитие. Бебешкият пубертет възниква, защото детето осъзнава и приема, че е напълно отделна единица от майката. Детето става самостоятелно и опитва да се валидира като такова, както и да опознае границите на позволеното.
Всъщност да се справим е сравнително лесно, просто трябва да играем с думите, които използваме.
Важно е да дадем на детето усещане за право на избор, то трябва да остане с впечатление, че неговото мнение е важно за нас. Например, когато избираме облеклото му, да го попитаме дали иска жълтата или синята тениска, каква супа предпочита – пилешка или топчета и т.н.
Лесно е да даваме на детето да прави избори, които имат един и същ краен резултат, в крайна сметка няма значение какъв цвят ще е тениската или каква точно ще е супата. Контролираните избори очертават нашата граница – детето не може да излезе голо или да избере да не обядва. По този начин ние не рискуваме, а детето печели много, демонстрираме уважение и го учим на отговорност, а човек, който е отговорен и уважава себе си, уважава и другите. Всъщност, начинът по който детето ще премине през този период до голяма степен предопределя бъдещото му поведение, отношението му към себе си и към света.
- Къде грешат родителите - какво показва вашата практика?
Основната грешка е, че не са постоянни в подхода си към детето. За да формираме нагласите му към себе си и света е необходимо постоянство. Например, ако сме решили да даваме право на избор на детето какъв цвят да е тениската му, но тази сутрин много закъсняваме и набързо го облечем и задърпаме да излиза, ние правим грешка. Това обърква детето и размива правилата. В такъв момент е силно вероятно детето да направи криза, защото ще иска да валидира себе си, а и ще изпита несигурност.
- Наказанието като решение - доколко и в какви граници?
Наказанията са инструмент в ръцете на родителите и могат да бъдат прилагани, но с тях трябва да се внимава. По същество - те са авторитарен инструмент и като такъв, ако не бъдат използвани правилно, могат да сринат авторитета на родителя. Ключовото при наказанията е, че те трябва да са съобразени с възрастта и особеностите на детето.
Основна грешка, която допускат родителите, е, че налагат едно наказание и след това неочаквано го отменят по една или друга причина. За да бъдат полезни наказанията, те трябва да са така формулирани, че детето да е наясно за точната причина, поради която е наказано, докога ще продължи наказанието и какво може да направи то, за ви подтикне да отмените взетите мерки.
Ограбва ли яслата част от потенциала на детето - и още полезни съвети за първите години
За мен, наказанията трябва да бъдат крайни решения и да прибягваме до тях тогава, когато ситуацията наистина е много сериозна. Предпочитам да използвам подхода с поощрения - всеки път, когато поведението е подходящо. Поощрението не е задължително да бъде материално, достатъчно е просто да не забравяте да кажете на детето: „браво, страхотен си, гордея се с теб“.
- Може ли да стане по-лошо и състоянието да продължи повече от възможността за търпение на родителите?
Винаги може да стане по-лошо. Децата са много изобретателни и ще експериментират по различен начин, за да видят дали могат да постигнат това, което искат. В практиката си съм се сблъсквал с най-различни опити на деца да експериментират с границите. Колкото по-хаотични и непоследователни са подходите на родителите, толкова повече време ще отнеме на детето да се адаптира. Рано или късно детето ще излезе от този период. По-важно е не кога ще излезе, а как ще излезе – като дете с увереност, уважаващо себе си и околните, или като дете с ниска себеоценка и размити граници, възприемащо света за несигурно място.
- Какво да предприемем, когато нашето малко дете - 2-3-годишно, удря останалите деца на площадката и не спира, въпреки нашите предупреждения?
Понякога е наистина трудно, но трябва да запазим самообладание. Това, че детето удря, не означава, че родителите са се провалили с възпитанието или пък, че детето им ще стане побойник, когато порасне.
Преди да отговоря на въпроса какво може да направим, е добре да кажем няколко думи за причините, поради които детето удря. В тази ранна възраст децата нямат цялостно разбиране върху емоциите, както към своите, така и на другите хора. Те не са развили и чувство на съпричастност. Следователно, тяхната реакция по-скоро е инструмент на изразяване на собствените желания и нужди, отколкото нанасяне на целенасочена вреда върху другите, независимо дали става дума за други деца или за собствените му родители. Най-общо казано децата на тази възраст удрят, защото не знаят какво друго да направят, когато са гневни, тъжни или застрашени. За да се справи родителят с този проблем, трябва да даде алтернативни възможности на детето да изразява чувствата и желанията си.
Първото нещо, което трябва да направите, е да прекратите ситуацията. Това може да стане като се приближите до детето, приклекнете до него, така че вашите и неговите очи да са на едно ниво и категорично да заявите, че не може да удря в кратко изречение от типа: „Не може да се удряме, защото боли“, „Разбирам, че си тъжен, защото не ти дават количката, но не може да удряш“. По този начин правим кратко, ясно и категорично послание, като в същия момент назоваваме и емоцията, която е провокирала агресията.
Дългите обяснения объркват децата и те не могат да извлекат същественото. Ако това не сработи, може да се премине към техника позната като „Тайм аут“. Отделяте детето от ситуацията за няколко минути и обяснявате, че причината е в удрянето. Ако след това детето се върне на площадката и удари отново, трябва да вземете категорично решение, ако е необходимо, и да приберете детето у дома.
Психолог съветва: Не давайте детето на ясла/градина преди 3-годишна възраст
Ако държим ясна граница, че удрянето е неприемливо и дадем алтернативи на детето да изразява чувствата си, бързо ще се справим с това поведение.
- Възможно ли е в опита си да бъдем добри родители да стигнем дотам, че детето ни да стане разглезено? Как да разберем дали не сме минали някои граници?
В такива случаи поговорката „пътят към ада е осеян с добри намерения“ важи в пълна сила. Всеки родител иска най-доброто за детето си, иска да го вижда усмихнато и щастливо. Водени от тези желания, лесно може да залитне в удовлетворяването на всяка претенция на детето. Друга причина е страхът на родителя, че не е достатъчно добър родител. Тези мисли и чувства лесно размиват границите, превръщат подходите на родителите в хаотични и непоследователни. След всеки опит за наказание, следва силно чувство на вина и това води до отмяна на наказанието. В крайна сметка се случва така, че детето взима доминираща роля и започва да определя правилата. Добрият родител не е този, който е задоволил всяко желание на детето, а този, който е успял да възпита независим и самостоятелен възрастен с добродетели и ценности.
- Каква роля играе разговорът между родителя и детето в подобни, трудни ситуации?
Разговорът между родителя и детето е важен през цялото детство. Чрез него се изгражда връзка, стимулира се развитието и се оказва подкрепа. В ситуации подобни на тази, за която питате, когато детето е в криза и е афектирано, смисълът на разговора е да остави послание. Необходими са едно до две изречения, от които да става ясно, че детето не е само в ситуацията, то трябва да почувства разбиране и да приеме, че поведението му е неприемливо, за целта е нужен подходящ модел за изразяване. Грешка е да изпаднем в дълбоки обяснения, да очакваме отговори на въпроси и диалог, когато детето е в афект. В такива ситуации децата често дори не чуват какво точно им се говори, а причината за тяхното поведение може да бъде и имено с цел да им бъде обърнато внимание. Ако причината е да привлекат внимание и ние им го дадем с продължителен разговор или умоляване да не правят така, то тогава ние ще стимулираме модела на детето, оставяйки в него усещане, че е печеливш. А печелившите модели се повтарят.
- Консултация със специалист – кога е време за нея?
Психолозите сме тук, за да помагаме. В този ред на мисли, време е за консултация тогава, когато в главата ви се появи мисъл, че може би е добре да се консултирате.
Все пак има някои неща, които могат да ви ориентират кога да потърсите консултация със специалист. Например, ако неприемливото поведение на детето не само не отшумява, а се задълбочава. Ако забележите продължителна промяна в настроението и навиците му. Ако са настъпили значими промени в семейството или средата на детето. Ако получите такава препоръка от ясла, детска градина или педиатър.
Срещата с психолог може да остане и само една, в която родителят да получи няколко насоки и да се успокои, че всичко е наред. А ако в действителност има повод за притеснение, най-добре е справянето с проблема да започне навреме.
3 СЪЕВТА ЗА ЗДРАВА И ПЪЛНОЦЕННА ВРЪЗКА РОДИТЕЛ–ДЕТЕ?
Да бъдеш родител е най-трудната работа на света, в нея няма почивен ден и носиш цялата отговорност. Все пак, ако имате изградена пълноценна връзка, значително може да улесните куп ситуации.
- Винаги им показвайте безусловната си любов. Преди всичко децата имат нужда да бъдат обичани, дори когато се държат лошо. Разграничавайте поведението от личността им и никога не поставяйте условия, за да ги обичате.
- Отделяйте достатъчно време, за да общувате – общуването започва от раждането на детето, чрез държане в ръце и усмивки, преминава през игра и стига до диалог.
- Създайте правила и граници. Разговаряйте с децата за това, което очаквате от тях, и се уверете, че ви разбират. Здравата връзка се основава на сигурност и предвидимост. Все пак тревожността е в неизвестното, нали?
ПРОЧЕТИ ОЩЕ
- В Нова Загора се приемат нови заявления за инвитро подпомагане
- Невероятно! Майка помогна на дъщеря си, като износи детето ѝ
- 5 съвета за по-щастливо бебе и спокойни родители
- Кога е безопасно да заведем бебето на басейн?
- Детски неотложен кабинет отвори врати в МБАЛ Бургасмед
- Ограбва ли яслата част от потенциала на детето - и още полезни съвети за първите години